Jump to content

Jaktfelt, løypene og dens befatning.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Vil her prøve og slå et slag for eldre og øføre. Sender ut en bønn til stevnearangører om og ta hensyn til denne gruppa. Grunnen til at jeg nå er opptatt av dette er at jeg og flere jeg kjenner må stå over stevner forde de har en beskaffenhet som gjør at vi rett og slett ikke orker og gå dem av ulike årsaker. Jeg vil be om at så langt det er mulig, legg løypa så flatt som mulig. Da kan de som er dårlig til beins, har pusteproblemer gr. infarkt, lungesykdommer, dårlige hofter ol. fortsatt dra på stevner, noe som er (var)hele livet for oss. Her håper jeg på 0 slengbemerkninger om at hvis du ikke orker og gå så hold deg hjemme :twisted: . Jeg og andre har en svært lang fartstid som jaktfeltskyttere og ønsker i det lengste og delta om mulig.

Vil rette søkelyset på Trøgstad og NM hvor de la inn transport mellom to hold slk at de med et handicap kunne få delta. Dette står det RESPEKT av :D . Enebakk tok også etter oppfordring og la om løypa og la den etter vei slik at vi fortsatt kan komme dit og delta. Det er selvfølgelig ikke alle som har områder som gjør at de kan legge løypa så flatt og kort som mulig, det må vi bare repektere. Men til dere som har muligheten, vær så snill og prøv og tenk på oss innen denne gruppa. Ikke allerminst vil dere få flere deltagere på stevnet deres. På forhånd takk Mvh graahund. Bård Kjærnsmo.

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til dette graahund. Det er viktig at alle kan delta, selv vi som fortsatt er lette på foten kan vel se så langt inn i fremmtiden at vi ønsker å delta den dagen bena ikke bærer oss så godt lenger.

Skutersporene man møter på en del stevner er langt fra gode nok.

Jeg har sett folk som har bøyd kikkerter og fått pipene fulle av snø. Det er ikke så morro å stå ved siden av en på standplass og påpeke at han har pipa full av snø, når han trekker på skuldrene og sier det går sikkert bra :shock:

Stevnet i Krødsherad i helgen var et veldig fint arangement, men prepareringen der løypa gikk utenfor vei var langt fra bra nok.

Desverre er det slik enkelte steder at det blir et stykke og gå mellom de plassene det lar seg gjøre og legge standplasser, da er det supert med frakt av "de syke og gamle".

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det du tar opp er et viktig tema. Kjenner EV skyttere som kvir seg for å dra på stevner på grunn av det du nevner og synes dette er trist da jaktfelten er en av få anledninger til å komme seg ut og treffe kjente. Personlig har jeg oppfordret BOJ til å prøve å være behjelpelig med transport i løypa for disse. Jeg har ikke fått noe respons, så jeg vet ikke om det blir noe av. Kanskje flere skulle komme med samme oppfordring?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kjenner ikke no særlig til BOJ, men de var jo endel av NM på Lygna og det var apsolutt akseptabelt. Selv om løypa var litt lang så var det 10 hold så vi gamlinga fikk ei pause med jamne mellomrom og da gikk det greit. Ihvertfall for meg. En annen ting er at hvis ungdommene skjønner at en har litt vanskelig for og følge med går det ann og slakke litt på farten slik at vi har litt pust igjen når vi kommer på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Bare tenker litt høyt her. De som evt. sliter kraftig med å tilrettelegge løypen for kort/enkel gange eller transport, kunne de i stedet for ha noen ekstra sett med blinker på noen av standplassene? Slik at man kan sende ut et lag eller to i en tilrettelagt løype med f.eks. 3 standplasser á 2 hold. Denne løypen vil delvis ha de samme holdene som hovedløypen, og delvis noen andre hold skutt fra samme standplass. Løypen kunne kanskje reserveres E2, D1 og folk i andre klasser som er dårlig til beins. I og med at de ikke skyter samme løype så blir det selvsagt visse spørsmål rundt premiering som må løses.

Vil det kunne være en måte å gjøre det på, eller blir det ikke helt det samme?

Link to comment
Share on other sites

Til orientering er Lygna med i Hadeland/Land karusellen. Og løypa dems er flat og fin. Mange eldre skyttere har problemer med både bein og rygg og har generellt problem med lang forflyttning. Da jeg vet at skytingen betyr veldig mye for mange av disse synes jeg det er litt trist at vi ikke kan legge forholdene bedre til rette. Det burde ikke være et for stort organisatorisk problem. JA til utgamle jaktfeltskyttere :!::D

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølgelig rett i det :D

Vi snakker så mye om rekruttering av ungdom. Jeg er selvfølgelig enig i det, men jeg synes også at det er viktig å ta vare på eldre og uføre. Det som plager disse i tillegg til alder og uførhet er avhengighet til skytingen :D Derfor bør det legges tilrette slik at de kan delta så langt det er praktisk mulig.

Link to comment
Share on other sites

det er bra at noen jaktfeltarragører vil prøve å få til at skyttere som har skadet seg eller havnet i rullestol kan få skyte og treffe igjen folk som de har skutt og dratt på stevner med før, selv har jeg havnet i rullestol og jeg prøver å være med og skyte jaktfelt og svartkrutt og langhold 500 meter og pistol i trondhjem pistolklubb og nidaros jaktskyteklubb, her vil jeg skryte av nidaros skytterlag som har et jegerfeltstevne en gang i måneden fra januar og til mai 15 skudd på ei jaktfeltløype , siste stevnet var det 160 skyttere som stilte opp :D kaffe og vaffel gikk unna ja . svartkruttskyting på ulvefelt med trapdoor og sharps til kaillan og skyting med 22lr til juniorer er også populært. vinneren blir trukket ut på siste stevnet . nyttig og artig :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er sikkert en god tanke, men håper ikke den dras for langt.

Det er tross alt mange skytegrener som ikke medfører fysiske utskeielser i det hele tatt.

Synes det er mye av sjarmen med jaktfelt, at vi tross alt skal gå ei feltløype. Skal alt tilrettelegges ihjel, kan vi like gjerne skyte hele stevnet på 100 metern.

Link to comment
Share on other sites

....kan vi like gjerne skyte hele stevnet på 100 metern.

En av de lokale foreningene gjør nettopp det. 3 standplasser á 2 hold, alle under overbygningen på 100 meteren. Max skyteavstand 100 meter. Årsaken er at det er det arealet de har tilgjengelig.

Ikke ideelt selvsagt, men det kommer da bra med folk på disse stevnene også. :wink:

 

Poenget mitt er at jaktfeltskytterne er vant med ulikt avhengig av hvor de kommer fra. Vi som skyter på Vestlandet er vant med kompakte opplegg og gjerne 2 hold pr standplass. Det er helst bare når vi reiser avgårde på NM at vi må traske langt avsted i dype skoger. Derfor prøver vi gjerne å få til en formtopp akkurat på den tiden... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

synes vi skal ha respekt for dem som ikke har form til og gå ei lang løype med kansje snø og labbe i. hva med og legge til rette for enkelte lag som blir kjørt på snøscooter eller atv for eks. er jo ikke prat på en masse folk så dette vil jeg tro lar seg løse. derfor er det knall og gå etter en oppfrest veg eller noe, da kan det også benyttes bil og kjøre dem det gjelder rundt. trenger ikke se ned på noen fordi dem ikke klarer og gå løypa. kommer vel en tid for oss andre og når rulatoren butter i snøen.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Dette er sikkert en god tanke, men håper ikke den dras for langt.

Det er tross alt mange skytegrener som ikke medfører fysiske utskeielser i det hele tatt.

Synes det er mye av sjarmen med jaktfelt, at vi tross alt skal gå ei feltløype. Skal alt tilrettelegges ihjel, kan vi like gjerne skyte hele stevnet på 100 metern.

 

Jeg er helt enig med deg at noe av sjarmen er og gå rundt ei løype. Har gjort det 100 vis av ganger. Men, det kommer (kanskje) en dag da de lengste løypene blir et problem for mange skyttere. Det jeg vil dere skal tenke på er som jeg skrev i mitt første inleg : prøv og legge løypene litt mer flatt og ikke så lange. Hvis dette er vanskelig for arr. så får vi jo bare holde oss hjemme. Nb. det var og tider da jeg ikke kostet en tanke på hvordan løypa så ut. Men tidene forandrer seg. Når det gjelder skytegrener som ikke medfører fysiske utskeielser så er ikke det jaktfelt !!!

Link to comment
Share on other sites

Er obs på problemet - bl.a. med en særskilt ivrig bestefar som vrir seg hjemme i stolen for at han vil skyte - men helsa sier et kraftig NEI. De siste årene han var med var det ofte at noen av oss som var med måtte bære børse og utstyr.

 

Her hvor vi har stevner har vi dessverre ikke mulighet til å legge løypa på andre måter, ift. kulefang og sikkerhet for anvisere osv. Men vi har ikke de haaaarde oppoverbakkene osv - og samtidig har løypa blitt lagt slik at det er forholdsvis grei avstand mellom hvert hold, men der imot blir det litt langt å gå tilbake til utgangspunktet. Det er dessverre slik det blir - men da er det heller slik at man går inn igjen i det tempoet man selv ønsker, og slipper å bli føle seg presset for å holde tempoet oppe.

 

Og til de som sliter litt på en eller annen måte, av en eller annen grunn: Vi er skytevenner, så det er lov å spørre om hjelp :-)

Link to comment
Share on other sites

En annen gruppe som synes det er greit med lett gåing og ikke for store hindringer er småbarnsforeldre. Når 3åringen skal dilte etter eller bæres, eller 2 åringen skal dyttes i vogn, er det veldig greit at utfordringene ligger i skytingen og ikke i å ta seg fram.

 

Kb

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Er obs på problemet - bl.a. med en særskilt ivrig bestefar som vrir seg hjemme i stolen for at han vil skyte - men helsa sier et kraftig NEI. De siste årene han var med var det ofte at noen av oss som var med måtte bære børse og utstyr.

 

Her hvor vi har stevner har vi dessverre ikke mulighet til å legge løypa på andre måter, ift. kulefang og sikkerhet for anvisere osv. Men vi har ikke de haaaarde oppoverbakkene osv - og samtidig har løypa blitt lagt slik at det er forholdsvis grei avstand mellom hvert hold, men der imot blir det litt langt å gå tilbake til utgangspunktet. Det er dessverre slik det blir - men da er det heller slik at man går inn igjen i det tempoet man selv ønsker, og slipper å bli føle seg presset for å holde tempoet oppe.

 

Og til de som sliter litt på en eller annen måte, av en eller annen grunn: Vi er skytevenner, så det er lov å spørre om hjelp :-)

 

Den løypa hos dere er ikke på langt nær den værste. Har gått den noen ganger "Hyperjinta". Vil ikke trekke frem noen spesiet, men sier dette mer som på generell basis. Jeg og har vært heldig og fått hjelp til og bære utstyr på det værste, så skytterfolket er greie og ha med og gjøre :D:D . Men "hyper" er inne på noe hær, hvis det hadde vært mulig og tilby skyss for de som hadde bevegelses problemer av en eller annen art tilbake igjen om løypa var litt lang så hadde jo det hjulpet mye. Men igjen beror det på om det er mulig og få gjennomført noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo si noe om dette jeg også siden jeg sitter på arrangørsiden på Lunner og er i styret i Hadelandscupen. I en ideel verden var det god nok økonomi til at alle som skal avholde stevner kunne skaffet til veie nok skutere/firehjulinger ol. slik at alle som faktisk ikke har den helsa de en gang hadde kan være med rundt. Problemet er nok det at arrangørene ofte trenger et par skutere til anvisere og det er ikke lett å få lånt/leid billig ubegrenset antall av disse. De arrangørene som har mulighet/økonomi til å skaffe transport vil jeg absolutt anbefale og gjøre dette, samtidig som de informere om det på påmeldingen, slik at folk faktisk blir klar over det. Jeg gikk NM2009 sammen med et par som hadde god nytte av transport opp den monsterbakken litt ut i løypa, veldig bra!!

Link to comment
Share on other sites

monster bakke? kan ikke huske det var noe voldsomt til bakke, nok om det saken er at enkelte sliter og det må vi løse på en god måte, tror at det må inn noe om slikt når en melder seg på, og da kan kansje arransjøren få sammkjørt dette på en måte under stevne.

Link to comment
Share on other sites

Det var en motbakke som var ganske lang og til dels bratt, hvor vi fikk god tid til å roe ned pulsen i etterkant. Så for folk flest ble det ikke noe problem, men for de som enten sleit med alder, fedme, beina, eller andre helseproblemer var det nok verdsatt at det var mulig å bli kjørt opp der.

 

Pettern, problemet til arrangørene er jo økonomi. Lagene blir ikke akkurat feite av å arrangere et jaktfeltstavne, og de færreste lagene har økonomi til å gå med tap. Det er klart at en løsning er at vi øker kontingenten fra 150 til 200 pr stevne. Da ville en jo selvfølgelig hatt penger til å leie inn noen skutere ekstra. Men, jeg tviler på om det er en populær løsning..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

en får gjøre det beste ut av ting bedre en det er det ikke lett og få til. litt surving er det vel nesten støtt av et eller anna,men jaktfelt er arti og egentlig rart ikke fler jegere som deltar på di stevnene nermst der dem bor. mange sliter med og klare skytterprøva,noe med at dem dukker opp kvelden før dem har tenkt seg på jakt og må få gjordt prøva, hva med at noen av disse som sliter mest kansje hadde spørt om litt hjelp med og bli bedre, og kansje slengt seg med på jaktfelt. Noen tror jo at det og skyte NM jaktfelt så må du være beslekta med vebjørn berg. slik er det ikke,ingen trenger og ta høyde for og må ha 150p for og skyte jaktfelt heller.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det hadde vel også vært et ønske med oxygenflaske, brus og sigarettautomat på alle hold :mrgreen::lol:

 

Til denne komentaren er det bare en ting og si, håper aldri du blir syk på noen måte for da kan det hende at du får denne komentaren tilbake med monn :!:

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg graahund! Jeg har helsa i behold sånn i grove trekk, til tross for at jeg begynner å dra på åra...... 30 :lol: , men jeg går oftes jaktfeltrundene sammen med folk i alle aldre og et par med andre helseproblemer, så jeg er absolutt for best mulig tilrettelegging. Skytingen i seg selv er en aktivitet som kan utføres av alle, i alle aldre, så det er synd om folk blir ekskludert pga unødvendig lange og tunge spaserturer.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Enig med deg graahund! Jeg har helsa i behold sånn i grove trekk, til tross for at jeg begynner å dra på åra...... 30 :lol: , men jeg går oftes jaktfeltrundene sammen med folk i alle aldre og et par med andre helseproblemer, så jeg er absolutt for best mulig tilrettelegging. Skytingen i seg selv er en aktivitet som kan utføres av alle, i alle aldre, så det er synd om folk blir ekskludert pga unødvendig lange og tunge spaserturer.

 

Takk !!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ja jeg vet at veien fra himmel til helvete er kort . plutselig endrer livet seg og du kan bli avhengig av krykker eller rullestol . :( psyken får seg en knekk og livet blir ikke så enkelt som det var før . derfor synes jeg at å tilrettelegge jaktfelt og skyting slik at det blir lettere å være med for folk som blir dårlige. selv drev jeg med sporting og hagleskyting men måtte selge hagla mi på grunn av at jeg ble lam th4 fra brystet og ned. det går fort å havne i stol ja :cry:

Link to comment
Share on other sites

virker som folka på øyer får til det meste, får og håpe dem blir bedre på resultat og oppfølging på nett osv, er veldig alreit og se på pc inneblandt og følge med på resultater. NM er et veldig stort stevne og ta på seg og ikke mye som skal gå galt før VI surver over hvor dårlig ting er. Her er det og viktig at NJFF kommer inn på banen og forsikrer at ting skal være topp når det tross alt er et NM som er under NJFF. Ikke minst på tide at jakt og fiske virkelig tar seg en tur og bruker noe mer en 2 sider, står jo skjelden noe om skyting ellers. Ellers så kunne det være en ide og invetere andre jaktblader, Tross alt så er vel kansje jaktfelt noe av skytesporten som kommer nermest opp til jakt. Kansje flere jegere får opp øya for skytegrenen og. er mer en bare værvekampanjer som teller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå vært på befaring av området som vi har tenkt benyttet til jaktfeltstevne-trening, Dette ligger "vegg i vegg " med skytterbana og jeg trodde dette egentlig var planke kjøring og få tilatelse for og benytte oss av dette området, men dette var nok i utgangs punktet ikke riktig så lett. Må søke almeningen og skrive en egen note på hva og hvordan om stevne og hvor mye det blir benyttet i et år osv. dette fordi dem hadde bynt og få klager på støy fra baneanlegget, da byne jeg faktisk og lure litt om mange byner og ha problemer med seg selv. her er det laaangt til " naboer" hvis det her byne og bli problemer og vi må begrense oss, da tror jeg at vi som bedriver skyting kan se oss etter en anna hobby. synes enkelte ting har gått alt for langt når det gjelder at enkelte bare klager for og legge begrensninger på andre sine intresser. dette er veldig synd for skytter sporten.men har ikke tenkt og gi meg så lett.søknader og dokumentasjon skal dem jaggu få...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt opp og ned hvor folk befinner seg i landet ja. Her ligger skytebanen 300 meter i fra sentrum av bygda. Og vi har enda ikke fått skriftlige klager. Men vi skyter 1 gang i uka fra mai til november og hver 14 dag om vintern hvis vi får det til.

 

Men jaktfelt stevne vårt må vi søke politet om for å få tilatelse hvert år. selv om det ligger tildels på skytebanen og hos en grunneier som vi får lov til å skyte hos året rundt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ei lettgått løype som tar et par timer uten å måtte sitte på med en buss og slå istykker alt av kikkerter. Regner med dere får det til der nede!

 

@pettern: F***... ikke kom med slike tips, jeg er ikke konstruert til å skyte i oppoverbakke :lol:

 

Forsto det slik at NM-løypa ikke vil gå der LM gikk i vinter, men ei liknende løype når det gjelder terreng å gå i må være topp, da kommer alle frem.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke planer om å måtte ty til buss det må eventuelt bli hvis vi må parkere langt unna pga teleløsning eller andre uforutsette ting !

 

Den løypa vi brukte under LM blir nok ikke aktuell blir forliten plass på standplassene og vi må bruke riflebanen til press

 

planen er å få til en skogsløype med varierte stillinger (spesielt oppover!) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hva mener dere er en fornuftig lengde på en NM runde i jaktfelt ?

Vi driver å planlegger mot NM jaktfelt i 2012 og har et par alternativer til løype som vi skal se på nå fremover "

 

Det som er viktig er at løypa mest mulig er flatt. For mange med ett handicap er mye motbakke et stort ptoblem. Både for de med hjerteproblemer og spesielt de med pustevansker. Det går greit og gå litt bare tempo ikke er for stort.

Men nå er jo dere kjent for og få til det meste, så om løypa blir litt bratt: gjør som Trøgstad og Øyer. Jeg personlig hadde glatt betalt litt eksta for transport for og fått delta i det heletatt :wink: . Og det tror jeg faktisk andre også hadde gjort. Men det var en annen side av saken.

Link to comment
Share on other sites

Oppover skyting kan vi ikke ha noe av 375 HH :lol:. For da kan jeg bli hjemme. Me ndet er bedre med oppover enn nedover med tanke på luft mellom over kropp og arm. For det er endel som ligger farlig nærme allerede på flat mark.

 

For egen del begynenr jeg å miste litt trua. Det går i hytt og pine om dagen. Fikk kolaps på nm og det har jaggu meg fortsatt. På tide med pause kanskje :roll:.

 

Har begynt planlegginga til nordfjord eid til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen stevner rundt som bare går på storvilt figurer, driver å planlegger ei storvilt løype til høsten hvor jeg skal skrive brev til alle jaktlaga rundt her. OG prøve å fa elgjegerne til å ta ned børsa litt tidligere enn akkurat ret før jakta.

 

Hvis det er det hva slags figurer blir det skutt på.

 

foreløbig plan er.

 

Elgokse (dagfinnrud)

Rådyr

Elgkalv

Gaupe

Hjort.

 

Så var det noe greit på site.

Link to comment
Share on other sites

det er nesten som løypa vi har på bøverlund 8mai,håper det kommer noen fra lokalen og. oppfordring meld deg på til et feltstevne med 3 skillefigurer med egen premiering for beste jeger og beste sporter.vet ikke hva mange jegere tenker om jaktfelt, men på meg virker det som det er en stor barriere og bryte for og delta,dette er morro og du får godkjent pliktskudd og ingen piper deg ut om du ikke fyller. ei feltløype med figurer med litt størrelser må da være litt mer inspererene og skyte på vil jeg tru. 8mai bøverlund-ringsaker

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg snakket med en kar som hadde jaktet rein oppå dombås og områdene kvikne . han fortalte at jegerne laget ei jaktfeltløype med bare reinsfigurer som ble satt opp på forskjellige avstander opp til 200 meter, liggende med anlegg på sekken og fri skytetid som på jakt , fin trening og veldig sosialt . trur det er tingen for å få jegerne ut og skyte ja :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
:forvirra: ja no har jeg vært med og skutt mange jaktfelt og jegerfeltstevner .men det er bare jeg som skyter fra rullestol , jeg bruker å ringe til arrangørene først og høre hvordan løypa er , om det kan skytes fra en skogsbilvei og det har ordnet seg hver gang :D:D itjnå problem det sjø , det kan bli venting noen plasser men det går bra det , trivelige folk og my stygge røverhistorier og kaffe og vaffel og stor stemning . :lol: fin jakttrening og anbefales
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...