Jump to content

Vis oss din hjemmelagde lyddemper?


sirhitalot

Recommended Posts

Noen som har laget lyddemper de kunne vist oss? Fint å dele erfaringer og ideer her, og ufattelig mange kompetente folk her, som jeg gjerne skulle tittet på designet til:P

Så, post her om din lyddemper, bilder, erfaringer, tegninger osv... :idea:

 

Har hittil kun laget til .22LR, tråd i salongen:

 

web.jpg

web.jpg

web.jpg

 

1 klikk = skudd, 2 klikk = klikk (ikke skudd)

FILM:

http://s66.photobucket.com/albums/h266/magmyk/?action=view&current=hjemmelagetlyddemper.flv

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er forrige versjon av 22-demperen min, en ombygd Sako:

IMG_9147%232.jpg

 

Særdeles effektiv (subjektivt bedre enn A-Tec), men baflene var for svake til å tåle pistol (ble konstruert for rifle).

 

Er snart ferdig med neste versjon basert på dette designet, om de fungerer som jeg håper skal demperen kortes ned 50mm:

Omega.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er demperen min. Riktignok ikke jeg som har laget den, men brodern for mange år siden. Den har sittet på salongrifla, men ble satt på min Brno Fox .222 Rem. Dette fungerte helt maksimalt til og med skudd nr 12. Skudd nr 13 tok med seg demperen utpå jordet. Bakstykket satt igjen. Den er nå på verkstedet til brodern for å bli fikset og forsterket. Innmaten på bildet er i plast, med mellomlagsringer i aluminium. I de to lengste plastrørene er det faktisk luftfilterelement. Plasten ble byttet ut med aluminium for å tåle mer, men aluminiumen blir byttet ut med stål i stedet. .222 er visst litt tøffere enn vi trodde.

 

Det litt dumme med den er at den kun bygger fremover, og den er 25 cm lang. Den er imidlertid lett (ikke veid, men kan tenke meg et sted mellom 200 og 300 gram) så den merkes ikke så voldsomt. Diameteren er 40 mm mener jeg å huske. 'røret og endestykker er i aluminium. Den er laget helt fra bunn av. Blåneringen er gjort hos et eller annet firma på Kjeller nevnte brodern.

 

Det som er litt genialt med demperen er at den er gjort så utrolig enkel, så enkel at "selv bestemor kunne laget den". Med "bafler" av aluminiumsrørbiter på en cm eller to og mellomlagsringer i aluminium var den utrolig effektiv på .222'en. Satt innendørs og skjøt ut på et jordet og følte overhode ikke at jeg trengte hørselvern (selv om jeg sikkert burde brukt det likevel!). Cluet er vel å lage den så den holder trykket over tid.

 

001-2.jpg

 

På salongrifla (uten kappet løp, så dette er en lang sak, men du verden så effektiv):

 

002-1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget mange, med ulike prinsipp, men her har jeg litt bilder fra en dedikert sub-demper for 50 kaliber. Den er teleskopisk, ca. ø60 og 40cm lang, alu baffler, rustfritt i gjenger og innfesting, og med titan ytterrør. Den har 5 slike baffler: (ikke så forskjellig fra de Fulmen viser.) Den var forbausende effektiv.

normal_17112008067.jpg

normal_17112008068.jpg

normal_17112008070.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har laget et par, her en heldemper til et prosjekt:

DSCF1007.JPG

DSCF1001.JPG

Demperen er laget i et stykke syrefast med innsveiste bafflere og gjengeparti - og er siden dreid ned for finish og vektreduksjon. Dette er fjerde demperen jeg lager sånn, og de fungerer ganske så tilfredsstillende. Når jeg Bruker Alms tegninger som mal når jeg kapper og porter pipa, men lager demperen i ett stykke istedet for å ha den delt som dem. Har 7 I-bafflere med minskende avstand mellom foran pipa, og hullet er 7,5mm.

Odin skytterlagsammo til .22lr og CCI std blir lydløse med dette oppsettet og jeg klarer fint Alms "presisjonsgaranti" om jeg har børsa i benk/stikke.

Lager demperne av kapp som ligger og slenger på jobben, de kunne sikkert vært lettere - men så lenge jeg klarer bære dem er det greit for meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått prøveskutt den, og effekten var omtrent som forventet med tanke på forholdene (innendørs og halvauto). Blir litt lettere å vurdere den når jeg får mulighet til å sammenlikne den med en A-Tec, da skal jeg rigge til noen massive avstandshylser så jeg kan simulere en kortere kropp.

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde av en 308-demper jeg laget:

normal_04022010568.jpg

 

40mmx20cm rustfritt stål. 350gram. Mitt favoritt-hørselvern. Bruker den på 270Win og 5.6x50Rmag også. Alletiders:-)

 

Ytterrør er teleskopisk og går ca. 8 cm innover løpet. Senterrøret er gjenget 14x1,5 og er borret fullt i hull. "Skillevegger" og endedeksel er sveist fast, Består av to løse deler. Ytterrøret klemmes fast når den strammes på løpsgjengene.

Link to comment
Share on other sites

Du må gi referat når du har testet den, såg spennende ut.

 

Etter å ha prøvd den utendørs er vel konklusjonen at jeg er i mål. Det er rett og slett ikke mer å dempe, det som er igjen av lyd kommer fra våpenet. Så nå skal jeg prøve ut effekten på en kortere versjon før jeg prøver meg på en som er Ø22x100mm (denne er Ø28X200). Spørsmålet er om jeg skal fortsette med den konstruksjonen jeg har nå eller om jeg skal låne litt fra A-Tec / B&T...

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver fortiden å planlegger et lyddemper prosjekt. Har god tilgang på vektøymaskiner og alu, titan+++ Men er litt usikker på hvordan jeg skal utforme innmaten, har fått med meg at det er noen her inne som har laget lyddempere selv og som kansje har bilder og tegninger slik at jeg kan få litt inspirasjon. Alt er av interesse.

 

Mvh tobbelobb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...