Jump to content

"Take down"-rifler


Bukke

Recommended Posts

Har lekt litt med tanken på en slik. Schulz & Larsen, eller Sauer.

 

Men jeg tenker på følgende - du har f.eks 9,3 og skal skifte over til en 22-250 pipe. Trenger man ny innskyting? Eller er det slik at man helt enkelt skifter frem og tilbake, uten mere krøll?

Link to comment
Share on other sites

Ta en kikk på Mauser 03, Blaser og Mannlicher Luxus også.

 

Alle er like Take Down som de du nevnte. SIden vi selger Mannlicher'n må jeg jo slå et slag for den.

 

Hovedponegt med den kontra de andre er om du faktisk skal bruke den i ulike kalibere.

 

Med Piccatinny skinne på kassa og gitt prisen på løp får du f eks kaliber 2 og 3 for samme prisen som kaliber 2 med de andre.

Link to comment
Share on other sites

Ta en kikk på Mauser 03, Blaser og Mannlicher Luxus også.

 

Alle er like Take Down som de du nevnte. SIden vi selger Mannlicher'n må jeg jo slå et slag for den.

 

Hovedponegt med den kontra de andre er om du faktisk skal bruke den i ulike kalibere.

 

Med Piccatinny skinne på kassa og gitt prisen på løp får du f eks kaliber 2 og 3 for samme prisen som kaliber 2 med de andre.

 

Syns du burde slå et slag for Merkel KR 1, siden dere selger/har solgt dem og! Dette er rifler som trenger mye mer oppmerksomhet! :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Har en vanlig S&L og den forandrer ikke treffpunkt. Har lest en test (av Alf Martin Braathen) av både S&L og Sauer takedown. S&L leverte veldig bra treffpunkt. Faktisk likt med begge løpene (6,5x55 og 6,5x284). Sauer har en litt annerledes tilpasning og lå litt bak på presisjonen. Begge børsene fikk skryt..

Link to comment
Share on other sites

Har lekt litt med tanken på en slik. Schulz & Larsen, eller Sauer.

 

Men jeg tenker på følgende - du har f.eks 9,3 og skal skifte over til en 22-250 pipe. Trenger man ny innskyting? Eller er det slik at man helt enkelt skifter frem og tilbake, uten mere krøll?

 

Er det en slik "take-Down du mener:

http://www.dakotaarms.com/currentinvent ... assicTrav/

 

Eller rifle med: Interchangeable barrels.

http://www.blaser.de/R-93-Modular-Syste ... .html?&L=1

 

En ekte Take Down koster mere enn den smaker for meg. Rifle med utskiftbare løp derrimot ser jeg på som meget praktisk.

 

Selv har jeg brukt Blaser systemet i snart 10 år, har prøv med forskjellige stokker og kaliber. Nå har jeg tre løpsett til min R-93. 6,5X55, 300 WinMag og 9,3X62.

 

Jeg skifter fra det ene løpet til det neste uten at innskyting er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Blaser syntet med tre løp, 6.5x55, 300wsm og 375 H&H. Ikke antydning til treffpunktforandring ved løpsskifte. Vekslet mellom 6.5x55 og 300 wsm på banen i går faktisk, nada problema. På Blaseren sitter kikkerten på løpet, så det gir seg selv egentlig. Det går altså fint å få rifle med løpsbyttesystem som ikke fornadree treffpunkt. Jeg har ikke skutt med de riflene du nevner, så jeg vet ikke hvordan de fungerer i så måte.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to "Take Down" rifler (strengt tatt fortjener de vel ikke den betegnelsen, men de er jo i praksis ekte sådanne) og begge er Blaser. R93`en som flere nevner her og en K95 enketlskuddsrifle. Begge er 100% pålitelige, jeg kan ta de helt fra hverandre og sette sammen igjen mellom hvert skudd og skyte 25mm samlinger på 100 meter.

 

Når du skal velge ville jeg tenkt litt på hvordan kikkerten er montert, etter min mening er den beste garantien for at du får likt treffpunkt etter demontering/montering at kikkerten sitter montert på løpet. Personlig ville jeg aldri stolt på noe annet. Får vel Sauerklubben på nakken nå.. :)

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Mauser 03 og kan trygt annbefale den. ER ingen treffpunkt endring mellom løps bytte . Har skutt inn 3006 løpet bytter til 6.5 så er det bare 6 knepp opp å6 til siden .PÅ med 3006 løpet så er det bare å stille 6 knepp tilbake å den går midt i. Veldig lett å bytte løp bare to skruer.

Link to comment
Share on other sites

Et annet alternativ er faktisk en standard Sauer 202 med QR montasje. Det er ingen "ekte" takedown, men forskjellen er liten. En skrue, og du deler børsa ved avtrekkerbøylen. I Sauers originale kuffert er det i tillegg plass til ett ekstra løp og to sikter. En helt grei og diskre sak å ta med på reise.

 

http://www.sauer-waffen.de/index.php?id=283

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...