Jump to content

Vri ut løp på mauser


.475 A&M

Recommended Posts

Hvor mye sitter egentlig disse løpene? Prøvde med to tre klosser med spor i idag og gummi mellomlegg, men det bare slapp taket på løpet. Pressa gir mange tonn så det skal ikke stå på antall tonn. Må vel bare få tak i ei løpsstikke som klarer og holde igjen. Litt vanskelig spørsmål og svare på men jeg har en tendens til og ta i til ting glipper og da er det for seint og redde seg inn igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en M59 du hadde?

De pleier å gi seg relativt lett, sjøl om mange små kakk ofte gjør susen bedre enn et tungt press...

 

Er det en HV-mauser eller krigsmauser, så er det ofte nesten umulig å få dem ut uten å dreie et avlastningsspor inntil låskassehalsen..

 

Pipestikke er ofte en fordel ja..

Link to comment
Share on other sites

Hvis originalløpet ikke skal gjenbrukes, er den typen skruestikke som rørleggerne bruker til gjengejobber uovertruffen..

Jeg ville likevel laget meg et avlastningsspor..Har du ikke dreiebenk, gjør en baufil med dobbelt blad slett ikke så verst figur på denne jobben..

 

Sag inntil låskassehalsen, ca.4-5 mm dypt.. Grunnen er at disse gamle løpa dobbeltbryster, både på kassehalsen og på en flens inne ved støtbunnen.. I tillegg er det en skråflate på flata inn mot låskassehalsen som gjør at de biter seg verre fast enn en desperat flått.. Det er denne spenninga du opphever med avlastningssporet..

Link to comment
Share on other sites

hmm, hvorfor dobbelbladet ?? :D

 

Skal ikke påberope meg all verden med erfaring vedr. pipebytter, men jeg har vært entusiastisk tilskuer ved tre eller fire stk Mauser ompipinger med fagfolk som sagførere og de har bare benyttet ett blad og skåret seg rund pipa helt inne ved låskassen.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke få en smed til å skru ut løpet for deg? Burde ikke koste mange hundringsene, og de guttta har mer håndfølelse for hvor mye varme som er greit enn jeg kan forklare deg skriftlig..

Er jo ikke umulig at du må alliere deg med en smed likevel for å få headspacet pipa...

 

Husker jeg feil, eller kjøpte du pipa fra mellom Grimstad og Lillesand? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god kontakt med smed så det er ikke noe problem ei heller pengene. Men hadde vært artig og fått gjort det selv men det er vel like godt at jeg trekker meg på den pipe jobben før jeg legger alt for mye makt i det:) og det stemmer raudnakke at pipa stammer fra de traktene men det er det eneste jeg vet. Veldig lik din på alle punkt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk en shop manual på M91-M98 mausere i posten som jeg hadde bestilt.

Der står det følgende moment tall på å trekke til løpet (og skal ikke overskrides):

 

M98 (2 shoulders): 65-75 ft.lbs (det skulle gi avrundet ca. 88 - 101 Nm)

M91-M96 (1 shoulder): 60-70 ft.lbs (det skulle gi avrundet ca. 81 - 95 Nm)

 

Riktig eller galt.....det er det som står. Det er jo ikke verre en max ca. 10Kg på en meter arm.

Da kan man sikkert forvente dette og litt til når man skal brekke opp et gammelt løp som

har satt seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok med stålbakker, pipenøkkel og en HV-Mauser ned på jobben i dag for å sette faenskapet i pressa. Pipestikka mi klarte ikke å holde igjen da jeg dro i nøkkelen.

Enden på visa var ei .30-06-pipe med kraftig innsnevring i kammerenden, men pipa måtte ut den. Heldigvis var løpet, nå med choke, ikke tiltenkt videre bruk. Neste gang har jeg lært å bruke tykkere bakker, og mindre trykk på pressa :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

du:vist du skal bytte pipe på mauseren din,ta kontakt medein smed eller kjøp det du trenger til å slifte pipe.Ein smed skal vel ikke ha mereen 2-300kr for å bytte pipe på mauseren din,så har det egentlig så mye å si ved løpsbytte. Med det er fryktelig morro å gjøre joben sjøl,det er eg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...