Jump to content

Løp til M98


Joggen

Recommended Posts

Noen som vet hvor en kan finne et rimelig løp til M98 kasse. Sikkert mange, men lurer på å bygge om en gammel og fin M59, men har ikke tenkt å bruker mer penger enn jeg må. Tenkte å bruke den som ei reserve rifle på jakten. Har ikke tenkt å bruke mer på prosjektet enn hva jeg kan få ei fin og brukt feks Reminton for. Skal sette på budsjett, for jeg starter, sånn at jeg vet. Så lurer på om noen vet hva jeg må ut med for et ok løp(eller om noen skal kvitte seg med et ok brukt).

 

Har ikke så mye erfaring med ombygging, men det 30.06 løpet jeg har er ok. Litt langt og tykk godset da. Er det noe å tenke på å feks kappe det, og dreie ned noe av tykkelsen?. Tenkte at hvis jeg skiftet løp, så kunne jeg og ha skiftet kaliber. Vært artig med noe annet feks 6,5 06 eller 9,3 X 62(som jeg har mest lyst på. Må jeg skifte ut feks bolten el deler av den ved 9,3 X 62?. Har lyst på det kalibret, men stortsett er det bare svin dyre Europeiske rifler som har kalibret. Sånne rifler kan jeg desverre bare drømme om med min økonomi. Får prøve å se om jeg kan bygge om litt den gammel M59 jeg om det er mulig. Riflen er bra orginal, men alt for tung og lang til jakt og for lav kolbe for kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygget om en m59 til trenings/jaktfeltrifle. Du har et annet bruksområde, nemlig reserverifle til jakt. Siden dette skal være et sekundærvåpen, vil jeg råde deg til å beholde det beste med hele m59'en, nemlig pipen. Skal ombyggingen også omfatte pipeskift, vil budsjettet fort sprenge brukt Remington-grensen. Jeg betalte i sin tid mindre enn 1000 kr for neddreiing, kapping, kroning og reblånering av den pipen jeg hadde. En myk og fleksibel plaststokk hadde jeg kjøpt på salg fra før, men originalstokken på en m59 er ikke helt håpløs. Hvis du er litt mere fingerferdig enn jeg (mitt eneste børsemakerverktøy er Visa-kortet), så kan du høvle/frese ned stokken til håndterbare dimensjoner. Kolbekammen kunne godt ha vært høyere, men den er brukbar med en lavt montert kikkert. Pass på at den som bytter ut hevarmen din har et aktivt forhold til vinkler, og be ham gjerne tjuvkikke på en Winchester m70. Mange burde ha gjort det da de designet sine hevarmer, bl a Remington. Med en moderat kikkert i lave montasjer vil du da ha en tilstrekkelig brukbar løsning til at du kan utsette kostnaden med ny stokk.

 

Du har sikkert et brukbart avtrekk fra før, da kan du klare deg med en kvartsikring av Buehler-type. Midway selger Timneys versjon for en moderat penge.

 

Siden du holder til på Nord-Vestlandet, kan Ola Gujord være en aktuell kar å snakke med om børsemakertjenester. Og hvis du søker, finner du opptil flere gode tråder om Mauser-ombygginger her på Kammeret.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Som Bukken sier så sitter du jo på et kvalitetsløp i .30...

 

Hvis du virkelig har lyst på noe annet, så får du det løpet kappet på 65 cm., kamret om til 300Winmag og så dreid ned til ønsket profil..

 

Støtbunnen på sluttstykket må da også åpnes en smule, men alle disse operasjonene er normalt børsisjobb.. Du har da dog ingen materialkostnad på denne ombygginga..

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips karer!. Har tenkt litt på å beholde løpet ja, å særlig når Bukken nevner at det er jo det beste på M59`n. Må bare innrømme at den gamle børsa går bra. Kommer til å kappe og dreie den litt ned(for den er lang og tung). Jeg kan jo kjøpe event nytt løp/kaliber engang senere(den er 30.06, har lyst å prøve 9,3x62). Som nevnt er det er bra våpen, har lyst til å få det lettere og kortere. Kanskje det blir jaktrifle nr1 og tilslutt?. Men endel må jeg forandre, og har ikke så mye greie på gamle Mausere ennå. Avtrekket er uvant. Du føler du trykker inn 5 km før det går av, er det råd å justere?. Eller er det bare å kjøpe Timney?. Kolben er for lav for kikkert. Har en møbelsnekker kompis, som kan hjelpe å lage forhøybar kolbe på den. Så har jeg også kanskje skaffet en brukt tommelhull jaktstokk også. Arvet den etter bestefar, å han hadde kikkert på den, så hevarmen er smidd om på den. Litt morro å fikse litt på ting fra fortiden, ikke bare kjøpe nytt hele tiden. Har jo et forhold til den børsa til bestefar og da, så det er morro å gjør den jaktbar. Har jo også fått mange tusen mål jakt terreng i tillegg, så har nok å bruke den på. Har jaktet der i mange år før og da.

Link to comment
Share on other sites

For å ri en av mine kjepphester enda en gang: Når du skal kappe og dreie pipa, ha mere fokus på dreiing enn kapping. Kapper du for mye, får du balansen på rifla for langt bak, da blir den ikke god å skyte med. Skal du ha kort og lett pipe, må du ha lettere stokk også. Ulempen med tynn pipe er selvsagt at den blir fort varm på bane, men man får ikke noe gratis. Kanskje du bør ha deg enda en m59 i 308 til mengdetrening?

Link to comment
Share on other sites

Ja!, er klar over at jeg må inn gå kompromis mellom div egenskaper og bruksområde. Av økonimiske grunner velger jeg og først bruke det løpet som står på, for det er nesten ikke brukt(kal 30.06). Hadde først lyst til å bytte løpet i feks et nytt løp i 9,3 X 62, men budsjettet sprakk hvis jeg kjøpe ny pipe. Så at løp(9,3 å div andre kal) lå fra 4000-6000, å det vil jeg ikke ut med føreløpig. Da kan jeg kjøpe ei ny Remington el lignende. Når jeg får riflen i bruk, å jeg liker den godt, ja da kan hende jeg koster på mer, dvs nytt løp å annet stæsj. Kommer ikke til å bruke denne mye på bane, kun litt trening og oppskyting. Det blir ei rein jaktrifle. Så kommer til å legge til rette for å få den lettest nok. Ny jaktstokk er snart på vei. Har ei Sauer 200, som jeg bruker på bane.

 

Skal høre hva med børsisen hva han skal ha for å dreie ned litt av malmen i løpet(for det er tykt og tungt) og kapping/dreing til demper. Klart blir det flere lapper, så kan jeg jo vurdere nytt løp. Vi får se. Siden jeg er permitert og dette blir ei res rifle, har jeg både tid og budsjett til å vente.

 

PS er det noen som har tips til hva som er max grensen jeg bør kappe den ned?. Har lyst til å beholde mest mulig av presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

En kompis har ei sånn gammel Mauser med tommelhull stokk, å jeg synes denne stokken sitter som hånd i hanske til meg. Tror ikke det tar så veldig mange 100 dels sek å lede med den kontra vanlig stokk. Skal og modifisere den orginale M59 stokken au. Er egentlig en ok stokk det og, i bøk el no. Litt for lav på kolben til kikkert. Har en møbelsnekker kompis, å vi skal ordne den stokken sammen, så den og blir bra. Liker jeg den bedre, så selger jeg bare den tommelhullstokken jo.

 

Men er det noen som leser i denne tråden, å vet om et ok M98 løp de skal selge, som kan passe i ei "lett bygd M98" prosjekt, så bare si fra!!!!!!.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...