Jump to content

Rekyl


Manof

Recommended Posts

eg veit ikkje heilt kvar eg skal plassere dette innlegget, men forsøker her:)

 

eg har skote ein god del med Remington 870 12/89 supermag (er fullstendig klar over at det er ei hagle) men det eg lurar på, er kva riflekaliber ein må opp i for å få same rekylopplevelse? nokon med erfaring nok til å svare sakleg her?:)

 

eg vurderer ei kraftigare elgrifle enn den eg har (.308Win), men hadde vore kjekt å ha ei rekylreferanse, då eg ikkje har skote med sterkare rifle enn 30-06Sprg. Eg er ikkje ømfintleg for rekyl, og nyttar gjerne 12/89 til det meste vilt. eg har nemmeleg trua på at det finnst ein magnumpatron som i kombinasjon med rett choke har fordelar på kvart viltslag. 12/89#6 med Cyl.Choke under duejakta gjorde susen (ikkje eitt einaste hagl som sat att i fuglen etter skot på 40m 8) ), det gjorde og #2 Hevi-Shot med super full-choke (hevi-shot-choke) på rådyr.

 

kva riflepatron må eg ha for å få same trøkket?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt altfor mye med 12/89, men den har en kjappere rekyl en mange tunge rifle kalibre. Sånn ca ville jeg si opp mot 375 HH med litt pusete ladning. Slik min 375 er bygd vil jeg påstå at følt rekyl med 12/89 er værre. Veldig vanskelig å svare på ettersom følt rekyl er i stor grad påvirket av utforming på stokk og tyngde på våpenet. Må prøves og føles.....

Link to comment
Share on other sites

Min remington 870 i 12/89 slår noe fryktelig med 89 patroner. Den slår nærmest hull i leppa kinnbenet og nesten ut jekslene på meg :lol: men med 12/76 patroner og mindre oppfører den seg pent, men tilbake til saken. Altså min schultz & lasren i 358 norma mag er mye mer behagelig å skyte med. Nå blir no den antagelig godt over 1 kg tyngre sikkert nærme 1,5 kg tyngre og ingen tvil i min sjel om at den er behagelig å skyte med i forhold til 870`n. Tikka t3 som min bror hadde i 338 wm slo merkbart mindre en min 358.

 

Du får høre litt rundt om kring, med fordel prøveskyte. Tror nok at haggla på 3 kg uansett vil være styggere å skyte me en en 358, 375 på en 4kg osv osv..

Link to comment
Share on other sites

Nei rekylen i en 375 blir neppe problemet(noe trøblete kan man oppfatte kikkertens brå stopp i panna, men men) i en ikke for lett doning. Nå har det kommet gode sikter som ikke nødvendigvis treffer brasken, Zeiss Compact Point, Doctor ol., åpne sikter er vel også lov. At man konsentrerer seg om å holde rifla stille og sikte er vel hoved forskjellen, hagla flyter liksom mere løst og ledig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...