Jump to content

Vurderer å ta jegerprøven - Har noen spørsmål


Erik_Oslo

Recommended Posts

Hei,

 

Har ingen erfaring med jakt, men det har begynt å lokke litt. Spesielt småvilt med rifle (salongrifle). Men, jeg har noen spørsmål. Kan noen av dere kanskje hjelpe?

 

Bor i Oslo sentrum, og har valgt å ikke ha bil (upraktisk også). Jeg har en lettvekt scooter som som jeg bruker mye av året. Hvordan ser mine muligheter ut da? Tenker på å komme seg i marka og andre steder hvor man kan jakte, også skytebaner.

 

1. Kan man ta kollektivt til noen av jaktområdene?

2. Kan man ta kollektivt til skytebaner (rifle) i Oslo og omegn?

3. Hvordan er det å ta med seg våpen på trikken, f.eks. (jeg vet at våpen må være tildekket)?

4. Er det lov å ta med våpenet på scooteren (godt sikret selvfølgelig)?

 

Og så et spørsmål angående jegerprøvebøkene:

 

5. Hvilken av de to godkjente bøkene (ABC for jegerprøven og Jegerprøveboka) er mest lettlest og nyttig kun med tanke på å bestå jegerprøven?

 

Vet at Jegerprøveboka er mer omfattende og at det kanskje kan være nyttig på lang sikt. Men, den jeg jo eventuelt kjøpe senere. Har også blitt fortalt at ABC for jegerpøven bruker akkurat de samme bildene som blir brukt til eksamen. Stemmer dette?

 

Vurderer å ta kurset gjennom Oslo Jeger og Firkerforening (kr 2.000,-). Finner ikke informasjon om hva det koster å bli medlem.

 

6. Er dette en god klubb sett utifra min situasjon (beliggenhet, uten bil, tilbud etc)? Eventuelt, er det noen alternativer?

 

Dette ble visst noen spørsmål... Beklager hvis noen av dem er temmelig "basic" :roll:

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

nå vet ikke jeg noe om oslo, men tok jegerprøven for to år siden med jegerprøveboka. hvis du følger med interessert på kurset må du ikke lese så allt for mye i boka for å klare deg i eksamen! tror jeg har lest meir i boka etter eksamen en før! ;)

 

ikke vær redd for jegerprøven! hiv deg på kurset o kom igang! Mangen an dine spørsmål (ang. våpentransport) vil du nok få svar på av personen som holder kurset.

Link to comment
Share on other sites

1. Ja du kan ta kollektivt til mange jaktterreng i Oslo området, Solemskogen jff har ett i Maridalen. Løvenskjold har også en del terrenger som er mulig og nå med toget. Bor i oslo uten bil selv og med buss, tog og sykkel har jeg ikke hatt større problemer å komme på jakt.

2. Solemskogen jff har også skytebane på Kjelsås hvor det går kollektiv nesten helt bort. Åpent hver mandag fra kl 18.

3. Jeg har tatt kollektivt i Oslo i flere år med våpen og det har aldri vært noe problem. Bare følg reglene for transport.

4. Jeg hadde fulgt de samme reglene for transport på buss. Ta av vital del og pakk det inn.

5. De kursene jeg har vært mede å holde har instruktøren en ide om hvilken bok han vil at kurset skal bruke. har noe med at det er lettere og be folk slå opp på en side.

6. Oslo jff er sikkert en kjempeklubb, kjenner ikke så godt til de. Men solemskogen holder gode kurs har ett ganske bra jakt- og skytetilbud i nærmiljøet vis du vil benytte deg av det.

 

ps: velkommen til forumet.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan du kommer deg til jaktterreng avhenger selvfølgelig av hvor terrenget ligger. Som ny jeger har du kanskje ikke så mange kjente som jakter, og da er det litt vanskelig å få tak i terreng sånn uten videre. På www.inatur.no kan du kjøpe jaktkort over hele landet, og mange områder ligger faktisk i nærheten av togstasjoner. Det gjelder uansett å bli kjent med folk og få tilgang til jaktterreng på den måten. Blir du medlem av den lokale Jeger og Fiskeforeningen så er det sikkert flere der som har terreng, og kan ta deg med. Dugnader er faktisk noe av det beste du kan bli med på for å bli kjent med folk og få litt godvilje.

 

Du kan transportere våpen med offentlig transport, men da bør du ha en litt anonym bag til rifla/hagla. Mange er desverre redde for våpen, så for å unngå paniske byfolk som ringer 112 bare de ser noen med et våpenfutteral så bør du være litt forsiktig. Og ja du kan kjøre scooter med våpen, men da må det være pakket forskriftsmessig ned. Du lærer om våpen og transport på jegerprøvekurset.

 

Selv tok jeg jegerprøven gjennom XXL og var veldig fornøyd med det. Intensivt kurs, men vi hadde en veldig god instruktør og eksamen to uker etter siste kursdag. Vi brukte jegerprøveboka. Vet ikke hvilken bok som er "lettest" å ta prøven med, men du har uansett bruk for kunnskapen. Du kan dessuten øve på nettet. Noen kan sikkert legge ut linken til en online jegerprøve med øvelser.

 

Er Oslo Jeger og Fisk din lokale forening så er det sikkert stedet som er best egnet.

Link to comment
Share on other sites

stefaan, snekkern, Wadcutter, KirkBurner (??),

 

Mange takk for gode råd og tilbakemeldinger!

Beklager at jeg er sent ute med svar, viste seg at svar-emailene gikk i spamfilteret.

 

Føler meg sikker på at jeg kan klare meg uten bil nå, og Wadcutters råd om "bli kjent med de ande i klubben", samt den lille kommentaren om våpenredde Oslo-boere var også nyttig. Kan nesten skjønne det med tanke på de skrekkscenariene media har gitt om "utrygge" mennesker på trikken i Oslo :)

 

Under tiden har jeg lånt begge studiebøkene på biblioteket (Jegerp.. utg. 16 og ABC utg. 12), samt 1000 Spørsmål 4 utg. Har lest litt i begge, og må være litt enig i det jeg ble fortalt. ABC boka virker en del lettere å lese, og det kommer litt tydeligere fram hva som er viktig. ABC er fra 2004 så jeg vil ikke bruke den under selve studietiden (før eksamen). Hvis kun Jegerprøveboka er ment som studiemateriell (slik som hos Solemskogen, ser jeg), har man jo ikke noe valg. Det blir da den eller begge.

 

Oslo Jeger og Fiskerforening har kurs som starter lenge før Solemskogen, og det frister jo litt :)

 

PS! Jeg er ikke medlem noe sted, så hvor jeg tar kurset (eller blir medlem) er åpent.

 

Igjen takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge bøkene (og selvsagt også tatt prøven), og foretrekker uten tvil Jegerprøveboka. Når det er sagt: ABC'en har deler av feltboka integrert, og det er bra.

 

Generelt er jeg ikke tilhenger av minimumsløsninger (jfr. ABC'en). Jeg vil helst vite mest mulig, og ikke bare det jeg trenger for å stå på prøva. Lenge etter prøva leser jeg fortsatt mye i boka. Og da synes jeg at Jegerprøveboka er å foretrekke.

 

Lykke til på kurset! :)

Link to comment
Share on other sites

Hollako,

 

Hva er minimumsløsninger? Begge bøkene er godkjente lærebøker til jegerprøven, og skulle/burde dekke det som da er nødvendig for en jeger.

 

Man kan vel aldri lære nok. Hvis ABC er det du kaller en minimumsløsning, er ikke Jegerpøveboka bare et lite steg opp? Det må da være utrolig mye mer å lære? Hvorfor er ikke da sistnevnte bok på 1000 sider, eller mer?

 

Jeg prøver ikke å snike meg gjennom eksamen på enklest måte, men lære det nødvendigste (fastsatt av de som har godkjent bøkene). Av erfaring vet jeg at hvis man begynner på et høyt nivå innen et fag, kan man også få problemer med å faktisk forstå og huske innholdet. Jeg skal jo ikke bare huske dette til eksamen, men også senere, under reelle situasjoner. Når det grunnleggende ligger "som støpt", da er det også lettere å tilegne seg ny informasjon. F.eks. (off-topic) Hvis jeg hadde startet med de bøkene jeg nå leser i programering, hadde jeg aldri giddet å sette meg inn i stoffet.

 

Dette er ingen kritikk til deg eller til Jegerprøveboka (da jeg som nevnt ikke har satt meg grundig nok inn i den), men er et svar på generelt grunnlag.

 

Takk for gode ønsker :)

Link to comment
Share on other sites

Hva er lettvekts scooter ??

 

50 kubikk eller 125 kubikk ?? (spørmålet relaterer til aksjonsradiusen) og eventuelle anbefalinger... :wink:

 

Lettvekt er 51cc til 125cc :) Min ble akkurat stjålet. En 100cc Honda Lead (toppfart kun 70kmt, men veldig billig og god). Skal nå kjøpe meg ny, minimum 125cc. Så, rundt 100kmt snittfart.

 

Har tung MC i tillegg (en SV650), men det er mer en "moro" sykkel, og er grusom på langtur med bagasje.

 

Vedrørende anbefalinger ang. lettvekt scootere, ta gjerne kontakt per PM. Alt avhenger av hva du vil bruke den til, hvilken "stil" du har og hva du vil betale. Må ikke kjøpe en Vespa for å få en god scooter, for å si det slik...

Link to comment
Share on other sites

Begge bøkene er godkjente lærebøker til jegerprøven, og skulle/burde dekke det som da er nødvendig for en jeger.

 

Begge er godkjent og det har egentlig ikke noe å si hvilken bok du har. Jeg brukte selv ABC da jeg tok prøven. Det er ikke noe problem og bruke denne på kurset selv om instruktøren vil bruke den andre. Betyr bare at du må bla litt mer for å finne fram.

Link to comment
Share on other sites

Begge bøkene er godkjente lærebøker til jegerprøven, og skulle/burde dekke det som da er nødvendig for en jeger.

 

Begge er godkjent og det har egentlig ikke noe å si hvilken bok du har. Jeg brukte selv ABC da jeg tok prøven. Det er ikke noe problem og bruke denne på kurset selv om instruktøren vil bruke den andre. Betyr bare at du må bla litt mer for å finne fram.

 

Høres bra ut. Ser at Oslo Jeger og Fiskerforening viser til begge bøkene.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende anbefalinger ang. lettvekt scootere, ta gjerne kontakt per PM. Alt avhenger av hva du vil bruke den til, hvilken "stil" du har og hva du vil betale. Må ikke kjøpe en Vespa for å få en god scooter, for å si det slik...

 

Tror du misforsto meg litt, tenkte mer ditt spørsmål om bynære muligheter og da i relasjon til om scooteren gjør 45 km i timen eller 100 :mrgreen: , med en 125 kubikker som blåser avsted i fartsgrensen, øker du aksjonsradiusen såpass at Enebakk JFF er innenfor normal marsjhastighet/avstand og der er det godt miljø på riflesiden (antagelig også på hagle) og noen Kammerater...

 

Løvenskioldbanen i Bærum (såkalt riksanlegg for skytesport) har relativt krøkkete tilgjenglighet med kollektiv transport men har baner for diverse jaktrelaterte rifle og haglegrener og er hjemmebane for fler Jeger og fiskeforeninger, Solemskogen JFF ikke spesielt mye bedre, men det går buss dit en gang i blant, rifleskyting innendørs med sære regler sist jeg sjekket, vet ikke hvordan det er stelt med haglebane hos dem..

 

Generelt sett har de fleste JFF, ett eller flere jaktterreng som er disponiblet for medlemmer mot løsing av jaktkort.

 

PS - tohjuling "stil" - det jeg ser for meg der er enten en Fatboy HD, noe klassisk engelsk eller muligens en eldre BMW off-roader... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Erik_Oslo har du følgt med her på kammeret angående den hagla som skal gis bort i løpet av helga mener jeg det var! Er selv medlem av Solemskogen men har ikke hatt tid til noe jakt der enda. Virker som det er hyggelige folk der og felles rådyrjakt er det også så det hadde vel vært noe og tenke på? Er i samme bygda som deg nå på vinteren så hvis du trenger våpen til jakt kurs/skyting så send en pm. Synes ikke du skal vurdere men bestemme deg fort som f... for å ta det kurset

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...