Jump to content

Zeiss conquest - noko for meg?


Manof

Recommended Posts

har lest om "billigsiktet" til Zeiss. Conquest-serien. desse skal visstnok vere knallsikter, og det, kombinert med pris og det faktum at eg sårt treng nytt kikkertsikte passer meg ypperleg. MEN. det eg planlegg å utsetje siktet for vil nok setje det på ein prøve. Åtejakt bitande kalde kveldar, beverjakt i høljande regnver, sure dagar i skjærgården og lange dagar i bukkejakta med eit og anna fall over stubber/steiner. ikkje minst vert det mykje transport i futteral, med varierande høve til kontrollskyting før jakt. og mogeleg at det vert langhaldskyting (repeterbarhet er viktig!)

 

vil dette siktet tole mine krav?

 

er det godt nok til at eg ikkje treng opplyst retikkel når eg sit på åta?? les mellom anna om ein ny modell med 56-opning og 30mm røyr.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss er jo kjent for å være sikre saker, og de hadde neppe satt navnet sitt på en Conquest om den ikke var bra. Du kunne kanskje se nærmere på Zeiss Classic og. Litt høyere i pris, men ikke så mye når du skal ha med 56 åpning kanskje. Drøyt 9 lapper for Classic 3-12x56 og 8 lapper for Conquest. Førstnevnte har 30 mm rør og cm-klikk.

 

Ellers har Leupold hatt godt rykte for å tåle all slags juling. Det beste med tanke på det kanskje? Har fått inntrykk av det i hvertfall, men de har vel ikke nådd helt opp til Zeiss når det gjelder optisk kvalitet. Skal du se på en med 56-åpning er feks VX-L 3,5-10x56 hos Jakt&friluft et alternativ til 10 lapper.

 

Mitt personlige valg hadde nok vært Zeiss Classic. Aner ikke forskjellen i optikken mellom denne og Conquest, men jeg liker 30 mm rør og cm-klikk.

Link to comment
Share on other sites

Sier meg enig med ko-stens her, gå heller på en Classic enn en Conquest. Min begrunnelse er at Conquest-serien fra Zeiss sin side kun markedsføres i USA, og at de siktene som selges her til lands er gråimportert. Dette medfører at Zeiss Norge ikke påtar seg service eller garantiansvar, og slik du beskriver at siktet kommer til å bli brukt er det et hensyn du bør ta.

Det sagt, både Classic og Conquest er gode sikter, men du kan godt se på Meopta også. Leupold ligger et hakk under i optisk ytelse, men er noe av det mest solide som er å oppdrive.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss conquest er ikke "gråimport" De selges av godkjente forhandlere her i norge. Skulle det oppstå reklamasjonstilfeller er det butikken du kjøpte fra som tar seg av det.

 

Selv har jeg en 3-9x50 og er storfornøyd. Det har vært med ute i alt slags vær både sommer høst og vinter uten noen problemer av noe slag.Til og med ute på sjøen i saltsprøyt og plaskregn.

 

Nå i det siste har det også blitt brukt til litt uformell "langholds-skyting" opp til 600 mtr. Klikka meg både att og fram mellom 100 mtr og ut til 600 mtr og tilbake igjen,flere ganger. Treffpunkt akkurat der det skal være når jeg har klikka meg tilbake til nullstilling. Nema problema! Disse siktene har hele 226 klikk både på høydetårn og sidetårn så de er ganske allsidige. At det ikke er cm klikk kan vel være et argument for dedikerte langholds-skyttere,men ikke for en gjennomsnittlig jeger/skytter. PCB tar seg av den biffen uansett om det er cm klikk eller ikke. 8)

 

Jakt i mørke/dårlig lys er heller ikke noe problem. De gangene jeg har vært ute seint i bukkejakta f.eks, så er det jeg som har "feiga ut" og ikke kikkerten som har måttet melde pass. I månelyse netter er den superb! :D Med riktig retikkel er lysdot smør på flesk,dvs unødvendig etter min mening...(men det er nå meg da. Konservativ som jeg er :wink: )

 

Så lenge du ikke skal hoppe ut av et helikopter i fart for å innta jakt-terrenget,så er den like solid som noe annet til vanlig jakt-bruk. Er du ei kløne som faller og detter overalt hele tida,hadde jeg ikke villet bruke flere tusen på en kikkert,uansett merke. Heller tatt noe jeg ikke hadde risikert å tapt x antall tusenlapper på da ja. :D

 

Kan trygt anbefale conquest-serien hvis du ikke på død og liv MÅ ha lysdot og cm klikk.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss conquest er ikke "gråimport" De selges av godkjente forhandlere her i norge.

Det tror jeg ikke Zeiss Norge vil si seg enig i. Men det er riktig som du sier at reklamasjoner tas med butikken som selger siktet. De er underlagt norsk kjøpslov, og må da kjøre det videre mot sitt leverandørledd i USA. Zeiss Norge nekter tvert å ha noen som helst befatning med Conquest-siktene, og garantikortene som følger med dem sier eksplisitt at garantien kun gjelder i USA - det er dokumentert i en annen tråd her på kammeret.

Selv har jeg en 3-9x50 og er storfornøyd. Det har vært med ute i alt slags vær både sommer høst og vinter uten noen problemer av noe slag.Til og med ute på sjøen i saltsprøyt og plaskregn.

Kan vanskelig forestille meg noe annet. Ingen har påstått at Conquest ikke er gode sikter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...