Jump to content

Kurs i klipping av klo på hund.


Reitan

Recommended Posts

Det er en god ide å endre trådtittelen til noe mer beskrivende - da får du flere svar :)

 

Har bikkja lyse klør så er det en enkel sak; da klipper du til du ser nerven. Er kloa derimot sort så må du klippe bittelitt om gangen slik at du ikke lager blødning. Er uhellet ute så er det er godt kjerringråd å bruke potetmel til å stoppe blodet.

 

En god klosaks er alfa og omega samt at du ikke gjør seansen til en kamp... Er hunden trygg på deg så tar det 2 minutter å klippe alle 18 klørne.

 

Noen hunder har klør som vokser fort, andre sliter dem naturlig selv. Dersom du hører det klikke på gulvet er det på tide å klippe dem. Ene bikkja mi klipper jeg en gang i måneden - den andre klipper jeg ikke i det hele tatt...

 

Selv om hunden sliter klørne av seg selv så må du sjekke ulveklørne for de slites ikke på samme måten.

 

Dette er en god klosaks:

klosaks-aa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke har bra tips der.

 

Sånn generelt: Ha klotanga liggende framme, da blir klørne klipt før dem blir for lange, samt at hunden blir vant til at den er i området. Skautussa ga meg tips om å klappe bikkja med tanga i hånda, gi godbit fra tanga osv, og dette hjalp i løpet av en time, for å få klipt klørne på støveren når ho hadde en trasseperiode som valp. Klipp litt om gangen, og det er bedre å klippe med en ukes mellomrom, enn å klippe mye, og dermed risikere å klippe feil.

 

Forrige uke klippet jeg klør på en NEG (elghund)hanne på 13 år. Vært utehund, og aldri klipt klør før. Svaret mitt, for å få til en god klipping, er en GOD saks/tang. Før hadde vi en klassisk saks hjemme, i blankt metall og rød plast på håndtakene. Håndtakene svinger utover. Totalt udugelig etter min mening. Det samme med større sakser, som forsåvidt er beregnet på mellomstore til store hunder. I hvertfall for mine forholdsvis normale damehender så har jeg null kontroll på disse nevnte saksene; man må klemme hendelene langt for å klippe, og bruke mer krefter. Drar hunden i benet, eller er litt urolig er sjangsen for å klippe feil større - samtidig som selve klippebladet/skjæret er grøvre/tykkere på de større saksene.

 

Slik saks som jaktlykke viser har jeg aldri prøvd, men jeg er kjempefornøyd med denne fra Felleskjøpet (69 kr), størrelse small.

980225717020.jpg

 

 

Et poeng jeg har erfart ved flere anledninger er at hunder som primært står ute, ikke kommer borti kloklipping. Eierens standardkommentar: "Denna bikkja sliter ned klørne sine sjøl, den". Ja, de fleste gjør det, men det er ikke noe moro når bikkja blir sjuk, i dårligere form eller blir eldre og ikke klarer å slite klørne sine nok selv. Som eksempelet nevnt over, 13 år og ikke klipt klør før. Om man ikke klipper selve kloa på en ung hund, så kan man late som og ta de ytterste millimeterne, for å gjøre hunden vant til det.

Link to comment
Share on other sites

Og VISS det skulle koma ein dråpe blod, så er det INGEN katastrofe. Begynn for all del ikkje å trøysta, og dulla, og stakkars deg osb. Då vert hunden garantert redd for kloklypping.

 

Sei berre "Pytt, pytt..." til deg sjølv og gå vidare (Men klypp mindre på dei neste klørne!)

 

At det blør litt på ei klo, er ikkje verre enn at me skjer oss litt i fingeren.

 

Dette sa "mentoren" min til meg, og det har fungert.

Link to comment
Share on other sites

Støtter den. Sjøl om det blør litt, så er det også dumt å gi seg med noe som har gjort vondt. Er det siste kloa så lat som du klipper videre. Og som med alt annet innen hund og dressur/innlæring: Gi hunden en positiv opplevelse!!

 

Jeg har kjørt samme prinsippet med skifting av bandasjer osv, og det er behagelig å ha en hund som kommer og legger seg på sida eller ryggen mellom bena mine, om jeg setter meg litt bredbent på gulvet. Dette var også genialt med skifting på sår etter en operasjon, slapp kamp og evn bedøvelse!

Link to comment
Share on other sites

Blør det er det bare å fyre en fyrstikk og trykke den mot den blødende enden. Klipte min til blods for første gang her for ett par uker siden. Blødde ganske bra. Den stoppet med det samme. Bare ett lite pip i det den ble trykt mot den bldende kloa. Får sterilisert det og forseglet det med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Muleg ei glødande fyrstikk fungerer. Umiddelbart verka det litt brutalt.

 

Kaliumpermanganat skal vera bra, men set visstnok flekker på golv mm.

 

Viss det blør, tek eg med hunden ut, og viss du ikkje har klyppt for mykje, stoppar det å blø etter ei stund. Som sagt: Dette er ingen dramatikk. For all del...

Link to comment
Share on other sites

Potetmel brukte jeg da bikkja skar seg stygt i tredeputa - en god håndfull mel rett i såret i ett minutt og alt blod stoppet. Og det blødde myyyye fra det såret.

 

Enig at man ikke skal dikkedikke med bikkja. Det skal man aldri gjøre uansett mener nå jeg - man overfører bare sin egen engstelse til bikkja som i utgangspunktet ikke er særlig skremt av det som har skjedd/skal skje. Har sett nok eiere på venterommet til veterinæren som frenetisk klapper og diller med bikkja og hauser opp hele settingen. Men dette var en digresjon :wink:

 

Klipp lite og ofte - og har du dårlig rygg som meg så er det en god måte å få hunden til å ligge på rygg med hodet i fanget ditt. Da har du god kontakt med hunden og du ødelegger ikke ryggen din i dårlige stillinger. Når det er bakbeina sin tur snur du bare hunden :)

r8bb00.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men digresjonen din er veldig viktig!!! Gjeld i all omgang med hundar (dyr...?)

 

Personleg tykkjer eg det går greiast når hunden står på golvet - eg står over-skrevs over hunden - nasane våre i same retning - og så lyfter eg opp ein og ein fot og klypper - med hovudlykt og briller.

 

Men eg har lite ryggproblem!

Link to comment
Share on other sites

på klør som er hvite,er det jo enkelt og se hvor langt man kan klippe,men er de sorte blir jo det umulig,MEN! hvis du klipper med f.eks høyre hånd,bruker din egen"klo"på undersiden av hundens og føler på undersiden av kloa,starter innerst og trekker/drar mot enden med neglspissen,vil du etterhvert kjenne et hakk eller forsynkning i kloa.Der skal du klippe. da er du ved nervens ende. går utrolig mye fortere enn å konsentrere seg om å unngå det røde. når denne teknikken sitter,tar klippingen bare sekunder. sett saksa innerst på kloa,før den utover,så fort du kjenner et rykk/lite stopp-KLIPP :D slik har jeg altid gjort det etter jeg ble forttrolig med det. men det er vel som med andre ting,øvelse gjør mester.

Link to comment
Share on other sites

Ser noen anbefaler å mate med klotanga. Har sett dette tipset tidligere, og gjorde dette første gangen jeg skulle klippe klørne. Funka veldig bra, jämten min leter etter mat hver gang kloa kommer frem :twisted:

Han begynner å lære at det ikke kommer mat, og klippinga er sjelden noe problem. Blir ikke mye klipping da han sliter klørna effektivt i gården.

Link to comment
Share on other sites

Blør det er det bare å fyre en fyrstikk og trykke den mot den blødende enden. Klipte min til blods for første gang her for ett par uker siden. Blødde ganske bra. Den stoppet med det samme. Bare ett lite pip i det den ble trykt mot den bldende kloa. Får sterilisert det og forseglet det med en gang.

 

Prøvde dette en gang.... fyrstikka knakk av og gloa hang fast i kloa, ikke helt optimalt.

Min erfaring er at det beste bare er å la det blø.

Hunden min viste lite/ingen tegn til smerte om man klipte litt for mye og det kom noen dråper blod men, det var absolutt en reaksjon ved bruk av fyrstikk... :wink:

Link to comment
Share on other sites

krone! kan ikke dette med bilder,men den er samme typen som hyperjinta har :D den typen typen som jaktlykke viser er et fandenivoldsk redskap,synes jeg altså :evil: har jo ingen kontroll,med sånne,men den jeg og hyper bruker,er meget oversiktlig og har godt grep. dessuten er den liten nok til at hunden kan leke med den(min hund er liten) :D

Link to comment
Share on other sites

Et par tips til. På hunden min som har kun svarte klør kan man se en hvit halvmåne som vokser seg større når man klipper seg innover. Etterhvert kan man se på størrelsen på halvmånen når det er på tide å gi seg.

 

Og klipp ofte. Nervene vil trekke seg lenger inn på klør som blir klippet ofte. Den stakkars pelsen min har blitt klippet til blods altfor mange ganger, men hun bryr seg ikke. Veterinæren fortalte at det skyldes at nervene har trukket seg lenger inn enn blodkarene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...