Jump to content

Swift 6,5


Guest Tico

Recommended Posts

Hei

Noen som lader Swift 140grain i 6,5-55

Og har noen data eg kan bruke som utgangspunkt.

Tenkte å bruke data til Nosler som utgangspunkt...

Skal lade til en kompis.

Det mest egna kruttet eg har er N-160

Link to comment
Share on other sites

Eg har bruka skyttarlagskrutt til 140grs Swift A-Frame i 6,5x55, og vil ikkje oppgi ladningane pga at kruttet ikkje er likt frå lot til lot. Men det eg kan seie er at denne kula bør ha tregare krutt enn 140grs matchkuler eg har ladd. Eg prøvde Norma 4 og skilnaden i ladevekt frå normaltrykk til overtrykk var uvanleg liten. Norma 4 er elles eit godt krutt til 140grs matchkuler, og normalt litt (ikkje mykje) tregare enn N160. Eg ville fått tak i eit tregare krutt enn N160, t.d. MRP/Norma 15 eller N165.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd med mye krutt på denne kula. Det desidert beste er MRP2. Topp presisjon og hastighet uten trykktegn. Ikke gidd å prøve noe annet krutt, er mitt tips. Data kommer senere(må finne de først).

 

Edit: Bruker 50 gr. MRP2.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå skaffet MRP2 etter anbefalinger her inne :wink:

Vl gjerne ha noen startladninger på PM.

Hadde ladninger på Min innboks på SL......

Link to comment
Share on other sites

140

grains

( 9,1 gram)

 

Swift A-frame

B.C = 0,401

C.O.L = 2,992 "/76 mm

#

Krut Laddvikt grains Utgångshastighet fps m/s

Norma

URP Max. 43,5 2684 818

Min. 41 2569 783

 

 

Dette er sakset fra Norma.

 

Har også kikket i ladeboka til Norma, der står det ikke noen data med A-Frame og MRP2.

 

Jeg har ladet med 48 grain MRP og har fått ut ca. 810m/s. Ikke værst til et løp på 53cm.

Har tenkt å teste med 49 grain for å se om jeg kan få ut litt høyere hastighet uten å få for høyt trykk.

 

OBS!! Viktig å starte med mindre krutt, trykket kan variere fra gevær til gevær.

 

Norma oppgir at min 45 grain MRP gir ca, 772 m/s. Maks 48,1 grain MRP gir ca. 825 m/s.

Dette i ei rifle med 61 cm løp.

 

Lykke til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd med mye krutt på denne kula. Det desidert beste er MRP2. Topp presisjon og hastighet uten trykktegn. Ikke gidd å prøve noe annet krutt, er mitt tips. Data kommer senere(må finne de først).

 

Har du funnet desse data?

Gjerne på PM.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd med mye krutt på denne kula. Det desidert beste er MRP2. Topp presisjon og hastighet uten trykktegn. Ikke gidd å prøve noe annet krutt, er mitt tips. Data kommer senere(må finne de først).

 

 

Jeg undrer forøvrig på det samme...

 

Mener du skrev på sluttstykket for 4-5 år siden at du brukte 52 grs med MRP2 til Swiften, og at dette samlet sinnssykt godt i Mr Carbon.

Link to comment
Share on other sites

Jørun Lien skrev om MRP 2 og tunge kuler i 6,5x55 i JAKT 5/2001

 

NB: Dette er med den gamle Swiftkula som veide 155 grs.

 

(Dette er vel samme kule Norma brukte i sin fabrikkammunisjon i 6,5x55 på 90-tallet mener jeg å huske. Den ble tatt ut av produksjon grunnet høyt trykk for å komme opp i riktig hastighet. Dette var vel før MRP2 ble utviklet...?)

 

Uansett, her er data:

 

Vekt Hastighet Samling

49grs MRP2 - 767m/s - 57mm/100m

50grs MRP2 - 785m/s - 53mm/100m

 

Våpen: Sauer 200 med 60 cm pipe.

 

Felles for alle kulene i testen var at presisjonen var atskillig bedre med 50 grs enn 49 grs MRP2.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...