Jump to content

kongsberg 393 m/kkc stokk.. løpsbytte fra 308 - 300 win mag?


Harry

Recommended Posts

Hei.. er den meget lykkelige eier av en Kongsberg 393 med KKC stokk, Zeiss 2.5 - 10 x 50 m/kulebanekompensator, tofot og demper.. Har lyst å skyte litt lenger og få litt mer futt i børsen..

 

lurer derfor på 2 ting..:

 

1.: Er det mulig å "gjøre det enkelt" å bytte løp på Kongsberg 393..? lest at dette er mulig, men veldig mye frem og tilbake.. trenger en verktøy om løp/kasse er tilpasset av børsemaker..? eller mulig å "skru ut for hand"..? er litt grønn på dette som dere skjønner.

 

2.: antar at 300 winmag er bra kaliber.. ønsker noe med mer trøkk enn 308.. Tåler låskassen og stokk trøkket fra 300 winmag..?

 

Det er selvsagt lov å komme med andre forslag til kaliber, men har lyst på noe kraftig med lang rekkevidde til "søndagsbruk".. :)

 

og ikke minst hvor langt er det reelt å skyte med 308 med noe presisjon igjen... 5 - 600 meter..??

Link to comment
Share on other sites

2.: antar at 300 winmag er bra kaliber.. ønsker noe med mer trøkk enn 308.. Tåler låskassen og stokk trøkket fra 300 winmag..?

Det positivet først, låskasse og stokk har nok ingen problemer å tåle "trøkket" i dette kaliberet. :wink:

Det negative:

* En 300Winmag krever åpning av støtbunnen i sluttstykke, og da kan du ikke lenger bruke en 308W........ :?

* Minimum magasinlengde/kasselengde på 88mm...... :?

* Ett magasin som mater tykkelsen og lengden til en 300WinMag...... :(

 

Kort sagt, kjøp den en annen børse i 300WinMag, og behold 393en i 308W- og den holder ut til 500 meter og vel så det.. :wink: Skal du ha en børse med løp i 308W og 300WinMag er nok en R93 å anbefale..... :|

Link to comment
Share on other sites

takker for tilbakemeldingen.. Du er nok helt sikkert inne på noe.. kanskje like greit med en børse til.. er bare så fornøyd med kongsbergen at jeg håpet på to fluer i en børse... :) men må en ha to løp og to sluttstykker og i tillegg ikke kan bruke matingen så er det ikke mye igjen..

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å skyte std-kaliber med Magnum støtbunn, i alle fall ikke i en 393. Derimot kan det være muligheter for at det kan bli noe kluss med matinga.

Det er problemfritt med std-kaliber magmumkassene, men jeg har hatt problemer med matinga når jeg har satt magnumpipe i std-kassa. det må du nesten sjekke.

 

Magasiner er det mulig å kjøpe, og det er nok sluttstykker også vil jeg tro.

 

Det finnes flere her inne som skrur til med håndkraft, men jeg foretrekker å dra til litt ekstra før jakta. Jeg har opplevd at pipa har løsna. Det er uansett nødvendig å ha litt verktøy, for pipa kan sette seg sånn at du ikke får løsna den med håndkraft, og da blir det lett fristende å hente rørtanga om man ikke har verktøyet. Men det er ikke veldig omfattende verktøy, så det er like greit å skaffe det med en gang.

Det er lite sansynlig at du får løsna pipa på egen hånd, sjøl med pipestikke/pipenøkkel. En børsemaker med kraftig verktøy bør løsne den første gangen. De sitter som bare f..

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart mulig. Men vær obs på at magnumkassene har en rekylklakk med meget større kontaktareal til kassen enn hva som er tilfellet for std kassen. Det er det helt sikkert en grunn til.

 

I prinsippet kan du bare skifte pipe, magasin og sluttstykke.

 

Ser denne ligger under langhold, så regner med motivasjonen er å skyte på lengre hold på blink. Om du har brukbar presisjon i rifla di, duger den bra ut til ca 500m som den er.

Skal du skyte på lenger avstand ville jeg ærlig talt heller gått for en 6,5 enn 300WM. Feks 6,5x55 med lang pipe, 6,5-06 eller 6,5-284. Eller en 6,5x47 for den del. Da slippe du unna med å bytte pipe, og kjøpe et ekstra magasin..

Link to comment
Share on other sites

Dere hadde mange gode poeng her nå.. :) ja motivasjonen er å skyte langt... 308 faller mye på slutten.. presisjonsmessig osv er jeg meget godt nøgd med børsen..

 

så kanskje 6.5 er beste alternativet... den duger jo til gås og... det er ikke noe særlig med 300winmag.. :) brukt 308 litt .. funket fint det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...