Jump to content

.22Lr Mauser, hvor lange hold kan denne brukes på..?


John H

Recommended Posts

Som en kan lese ut fra overskriften tilsier lurer eg på hvor langt går disse brukbart med "rett" ammo i?

Kommer troligens til og kjøpe en slik til koseskyting, men går de så bra at det går ann og strekke holda litt lengre en vanlige .22 baner?

 

 

Cracy-John

:shock:

Link to comment
Share on other sites

M67 kan du sikkert ta ein prat med, han har vel posta eit eller anna med langhold og .22 LR, og det samme med Ole Netland trur eg.. Ta ein PM til dei, eller vent på svar.. :)

 

Eg trur nok at den skulle klare 2-300 meter alt etter ammo, vind og skytter, men det spørs kva mål du skal treffe om det er fæle fugler eller snille blinker.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

CeSandberg sa:

Her er en liten teaser, som jeg lovte tidligere så filmet vi når sakotrg smørte seg inn med nybegynnerflaks og gonget på 300m med 22LR til M67:

Mener å huske at gongen er 30x30cm

http://s90.photobucket.com/albums/k240/cesandberg/?action=view&current=sakotrg22LR300m.flv

 

Om du gnager deg gjennom disse to trådene blir du muligens litt klokere.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=13220

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=1579

 

K

Link to comment
Share on other sites

Under gode forhold er det ikke problemer med å skyte på "druge hold" med 22LR. Da guttene var små, trente de ofte sammen med meg på 200 m - med M/67 og HVUs treningsvåpen M159. Men det var i grenselandet for hvor mye det var mulig å skru opp dioptrene - det kunne gå bra med noen ammo-typer, mens andre måtte gi opp et sted nede i skiva.

 

Krag-miniatyrer med gamle Kongsberg-sikter var riktig fornøyelig - i lett landvindsbris pleide vi å kjøre inn på Fossvikvågen og lempe ut et assortert utvalg tomflasker. Så rigget vi oss til som "kanonbatteri", skrudde opp siktene, og beskjøt invasjonsflåten i beste kystartilleri-stil når den kom drivende utover. "Ildlederen" kommanderte skruing opp eller ned på diopteren ut fra observasjon av "granatnedslagene" med kikkert, og noen av flaskene ble senket på virkelig anstendig avstand!

Link to comment
Share on other sites

Inlegget til Jegermeistern fikk faktisk meg til og tenke tilbake i tid.. :lol:

Visst eg har lyst og få en ny stokk på denne, passer alle stokkene som er tilpassa Mauser bare med forbehold om at løpet er noe tykkt på disse og må vel tilpasses stokken..?

 

 

Cracy-John

:D

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til valget falt på Mauser er som høggeren sier, løpet.

Hadde da et lite håp om at det går ann og tyne ut meget god pressisjon.

At et slikt alternativ kan ende opp som meget uøkonomisk gjør ingenting.. :oops:

Våpen koster penger og det gjør jo alt som er gøy.. :lol:

 

 

Cracy-John

:D

Link to comment
Share on other sites

Egentlig trenger det ikke koste masse cash heller.

Skjeftet kan brukes som det er, eller bygges om. (meget stabilt laminatskjefte om det er orginal skjeftet som sitter på)

Løpet er ok.

De fleste kal 22 har meget gode avtrekk (justerbart kongsberg)

løpene pleier være helt supre.

 

Det man må gjøre noe med er i første omgang å få montert kikkertskinne. helst med tilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...