Jump to content

Ladekomponenter til 223 rem?


vingemutteren

Recommended Posts

Holder på å samle på meg ladekomponenter til 223 rem, og hvilke/t Krutt som passer best til til 223 rem er litt uklart for meg.

 

Krutt som passer til Partisan sine 75grs og eventuelt Scenar i 69grs (er tenkt til papp og langhold), V-Max eller lignende til kråkesprengning. Passe vekt på V-Max kulene vet jeg heller ikke (rifla er ei tikka T3 SV 223rem m 1/8 stigning og 60cm løp)?

Ellers så forstår jeg det slik at det er SR tennhetter som skal til, men hvilket merke/type anbefaler dere meg å handle inn?

 

Som dere skjønner er jeg helt fersk i lade gamet (men med ladebok og ladekyndige bekjente, så de største smellene bør jeg klare å ungå :wink: ), men trenger å få tingene litt inn med teskje. :oops:

 

P.s. Hylsene kommer fra engangsskutte Federal American Eagle 55grs patroner (skutt i eget våpen og behandlet som gull).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg bruker Remington BR hetter når jeg lader 223 og er godt fornøyd med de. av krutt så bruker jeg n-133 og n-140 på kuler i vektklassse 50-55grs. tatt fritt etter hukommelsen så tror jeg det er 24 ELLER 26 grs med n-133 jeg har brukt på 55grs rem hp kuler, dette gav en hastiget på ca 950m sek og på 50 grs v-max TROR jeg det var ca 24 grs n-140 som gav gode 1000 m sek.

merk at lade data er tatt fritt etter hukommelsen siden jeg er på sjøen nå. kronografering var i sauer med 670mm løp.

Link to comment
Share on other sites

P.s. Hylsene kommer fra engangsskutte Federal American Eagle 55grs patroner (skutt i eget våpen og behandlet som gull).

Den feilen gjorde jeg også da jeg begynte å lade. Hadde spart hylser i lang tid og var sikker på at jeg hadde messing for resten av livet. Kort fortalt: Fra soting til flate hetter og hastigheter godt i overkant av anbefalt på under ett grain N130. Større spredning på hastighet mellom patroner med samme kruttvekt enn mellom 0.5-gr trinn i en ladestige. Da jeg bemerka dette for en kjenning, flirte han bare og fortalte meg at "det kuinn' æ ha fortalt dæ". :oops: Hylsene ble gitt bort til en AR-eier med litt lavere krav til konsistent hastighet. Nå bruker jeg Win-hylser.

 

Men hvis du bestemmer deg for å bruke hylsene, vær OBS på at de har ringnitete hettelommer, så du får ikke satt hettene uten å fjerne nitinga. Noen drag med et avgradingsverktøy nedi hettelomma fikser den biffen.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen med rett kaliber og riktig snurr i pipa :D

 

Når det gjelder Partizan 75gr. Se disse linkene:

viewtopic.php?f=17&t=796

 

http://www.kammeret.no/viewtopic.php?t=410

 

Ville prøvd VVH N540 og N140 til 69gr også.

 

Har brukt Remington BR hetter med godt resultat, men disse får jeg ikke tak på noen steder pga utsolgt. Tips mottas med takk :D

CCi hetter fungerer helt greit, men har ikke drevet noen omfattende tester.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...