Jump to content

Smith & Wesson 1911


Lærlingen

Recommended Posts

Utover litt tafsing på de hos Winge våpen, har jeg ikke det - men de har endel forskjellig utgaver der nede, så det er verdt en tur for å ta en titt, jeg syntes ihvertfall det...

 

Litt skeptisk til rammene som er i en eller annen legering, sikkert helt ok - men det er jo ikke stål og det mener jeg det skal være på en 1911.

Link to comment
Share on other sites

har ikke tittet på så mange, men de to jeg har sett nærmere på har hatt feil..

 

støtbunnen på den ene var ikke riktig maskinert, slik at den gir hylsene en stygg smekk på den ene siden under avfyring. radien som stopper patronen etter at den har sklidd opp under utdrageren var ikke masinert like dypt som resten av støtbunnen. om dette er vanlig hos smith vet jeg ikke, men at de slipper det igjennom tyder på at alt ikke er som det bør under produksjonen.

 

den andre hadde en link som var bittelitt lang, slik at man kjente at den låste hardt på linken, for så å glippe opp rett før den gikk helt i lås. ikke noe stort problem å korrigere med noen filstrøk på linken, hvis du vet hvordan, men fortsatt, det burde ikke være slik.

 

Sti'er har også ofte småfeil som må korrigeres, men en ting taler for STI- du kan bruke vanlige utdragere.

Smith bruker en utdrager som kun produseres av dem, og om denne skulle ryke er du avhengig av importør og produsent.

de fleste andre 1911er bruke en annen utdrager, som kan kjøpes fra et utall produsenter og tilpasses. ved å kjøpe smith mister du denne fordelen- nesten uendelig deletilgang...

 

Jeg ville heller lagt pengene mine i en STI eller Kimber om jeg skulle brukt flerfoldige tusen på en ny 1911.

Link to comment
Share on other sites

Det er en Kimber jeg egentlig vil ha, men de er jo ikke mulig å oppdrive. Når det gjelder STI så er det mulig jeg ender opp på en Target Master, men jeg kunne egentlig helst tenkt meg en som var litt mer tradisjonelt utformet.

 

Jeg har også vurdert om jeg skulle skaffe meg et prosjektvåpen som utgangspunkt og bygge den opp selv. Har hatt den glimrende 1911 tråden din som nattbords lektyre en stund, og har sikkert det som skal til av både verktøy og omløp i hode til å gjøre det, men det er jo ikke sikkert at jeg får det til så bra som jeg ønsker likevel.

Link to comment
Share on other sites

Sitter med samme tankene som deg.

Har ikke tid og kunnskap nok til å lage meg en pang selvav en sliter.

og hadde det ikke vært for langt dustcover så hadde jeg handlet en rangemaster, men jeg klarer ikke å bestemme meg for med eller uten langt dustcover. Klassisk eller ett moderne utseende.

 

Eller om jeg skal få laget meg en hos en eller annen børsemaker. Vet ikke helt hvor langt jeg kommer hos en børsemaker for prisen av en rangemaster heller...

 

Men at jeg må ha en ss 1911 er hevet over en hver tvil

Link to comment
Share on other sites

Ellers er ikke Kimber det store problemet å få tak i direkte fra USA, alt man trenger er en OK person med FFL eksportlisens der over.

Så må man fylle ut litt papirer og sende over (som pakke, brev kommer bort og dette skal være originaldokumenter, dvs ikke scan/mail) og så sender han de til Dept. of State sammen med en eksportsøknad, som de behandler/godkjenner i løpet av en måned eller så.

Enten så finner FFL-en et våpen selv eller du kan handle fra en hvilken som helst våpenbutikk (kredittkort er en fin ting) som er OK med å sende det til ham, så sender han den til deg i Norge, tolles av spedisjonsfirmaet så de må også ha kopi av papirene etterhvert men det er fort gjort.

Butikkene der borte er atter fulle av våpen, men siden Kimber og andre har mer enn nok med å forsyne hjemmemarkedet så tar det tid før de gidder å sende hit siden behovet på landsbasis her er mindre enn en middels sportsbutikk på landsbygda der borte...

 

De fleste gidder ikke rote med dette selv, men det er faktisk ganske enkelt og i motsetning til hva mange tror er det plenty med amerikanere som synes det er råkult å handle med oss over dammen,

de jeg har møtt er svært behjelpelige og greie å ha med å gjøre.

 

Jeg sysler litt med tanken på å ta hjem en Ultra Carry II til sivilpistol/spesialfelt selv, men jeg plukker den i så fall ut selv i butikken der borte og får den sendt ;).

Klådde på flere forskjellige der borte for en liten stund siden og det virker som det er bra greier det.

 

Om dette skulle bli aktuelt så kan du sende meg en PM for litt mer utfyllende opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med evert i utdrageren.

 

Man kan sette likhetstegn mellom Mauser på riflesiden og Colt 1911 på pistolsiden - dette konseptet med hel utdrager er foretrukket av mange.

 

S&W sin utdrager kan sammenlignes med de fleste nyere fabrikat på riflesiden, f.eks Remington, Sako og Winchester post-1964.

 

Men om det egentlig er en svakhet med denne utdrageren gjenstår vel egentlig å se - jeg har ihvertfall ikke hørt om noen som har feilet.

 

S&W har også en tennstempel sikring (alle med respekt for seg selv har vel det etterhvert - COLT serie 80 sikring, bare tull) som aktiveres av grepssikringen og ikke av avtrekkeren. Men dette er noe som man de-aktiverer uansett, så no big deal.

 

S&W har også konvensjonell bushing (tror jeg, det er ihvertfall en bushing) i motsetning til pistoler med såkalt bull-barrel.

Jeg mener at bull-barrel er inferior til vanlig. Det blir slitasje mellom løp og sleide med bruk, og dette kan ikke fikses på. Hvis man har vanlig løsning med bushing så kan den lett skiftes ut.

 

Kornet er ikke integrert i sleiden, så det kan lett skiftes ut hvis man ønsker en annen type - veldig bra synes jeg.

Baksiktet kan visst velges justerbart eller fast.

 

Du får med på kjøpet en fjærstyring. Det er ingen nødvendighet, men den kan funke som en ekstra vekt foran på våpenet.

 

.......Litt skeptisk til rammene som er i en eller annen legering, sikkert helt ok - men det er jo ikke stål og det mener jeg det skal være på en 1911.

 

Noen rammer er ihvertfall i stål.

 

..........Eller om jeg skal få laget meg en hos en eller annen børsemaker. Vet ikke helt hvor langt jeg kommer hos en børsemaker for prisen av en rangemaster heller...

 

Men at jeg må ha en ss 1911 er hevet over en hver tvil

 

Min erfaring er at du må til børsemaker selv med de dyreste pistoler - ferdig ut av boksen er en utopi.

 

Bottom line er at Smith og Wesson kan lage våpen, så jeg ville ihvertfall vært komfortabel med en sånn.

Link to comment
Share on other sites

Det fins noe som heter Briley Spherical Bushing.

http://www.briley.com/1911autospherical ... rings.aspx

Vet ikke om standard 1911-deler passer på Smith, men Brileybushingen funket glimrende på et våpen jeg hadde med vanlig, glatt (ikke bull) pipe.

I og med at innmaten tilter sammen med pipa, kan bushingen være tight uten å forårsake krøll eller mer slitasje.

Link to comment
Share on other sites

S&W har også konvensjonell bushing (tror jeg, det er ihvertfall en bushing) i motsetning til pistoler med såkalt bull-barrel.

Jeg mener at bull-barrel er inferior til vanlig. Det blir slitasje mellom løp og sleide med bruk, og dette kan ikke fikses på. Hvis man har vanlig løsning med bushing så kan den lett skiftes ut.

Jeg har gjort meg noen tanker om dette, må man bytte løp eller sleide når detbegynner å slerke da?

 

Det fins noe som heter Briley Spherical Bushing.

Genial sak det der. :D

 

Jeg fikk tafset litt på SVI Infinity’n til kammer medlem ”700 ADL” for noen uker siden, og jeg må si at den bull barrel låsingen på den med støtte gjennom toppen av sleiden og kornet direkte på løpet var genial.

144.jpg

 

Disse var jo særdeles flotte da (men dessverre litt for dyre for en glad amatør).

3.jpg2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...