Jump to content

Egne digitale bilder på Google Earth o.l. (geotagging)


Sako 30-06

Recommended Posts

Som uforbederlig dingsebomseholiker elsker jeg elektroniske duppeditter. GPS'en ligger fast i lokklomma på sekken så jeg kan dra opp sporloggen på PC'en hjemme og se på kartet hvor jeg har gått på turen. Etter at jeg har konvertert for alvor til digitale bilder, har jeg fått en ny last: GPS-koordinatene legges inn i bildedata (EXIF-dataene).

 

Normalt trenger man en spesiell GPS-duppeditt som kan snakke med kameraet og koster litt for mange kroner, men hvis man bare passer på at klokka på kameraet går rett og har riktig tidssone, finnes det andre løsninger. Flere programmer kan sammenligne en helt vanlig GPS-sporlogg med tidsstempelet på bildet, plukke koordinatene fra GPS-sporloggen og legge dem inn i EXIF-datarommet i bildet. Programmet som jeg bruker heter GeoSetter (og er freeware :D ), og det kan også slå opp land/fylke/nærmeste by/nærmeste sted på nettet ut fra GPS-koordinatene og legge også denne informasjonen inn i bildedataene. Da kan jeg søke i bildesamlingen på land, sted osv. Ikke helt dumt. "Jeg vil se alle bildene som jeg tok i M&R", for eksempel. Eller alle bilder fra Frankrike, uavhengig av hvilket år jeg tok dem.

 

Etter den noenlunde overkommelige jobben med geotagging og stedsangivelser kan jeg åpne bildene i Picasa og få opp et Google-kart med "knappenåler" der de ulike bildene ble tatt og tilogmed zoome inn på et Google Earth-bilde med merke der jeg var da bildet ble tatt :D Kona bare smiler pent, sier ja og ha og rister på hodet... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei sako. Temaet du tar opp har mange bruksområder for oss som er jegere og skyttere - veldig bra med en slik tråd. Jeg er foreløpig ikke så avansert, men har brukt Google Map til å lage en jaktdagbok. Alle fellinger legges inn på kart med dato, vær, bilder ol. Litt moro og nyttig å se på i ettertid.

 

Har du sjekket ut.no? Tror det kan komme en del bra ting der etterhvert-håper også det blir mulig å lagre egne data der.

Link to comment
Share on other sites

Dette virket jo gennialt og enkelt. (ikke minst gratis) :D
Jepp, og så slipper man å bære på enda en dings, siden de dingsene man allerede drasser på kan gjøre jobben :) I tillegg kan man geotagge alle mulige bilder, fra mobilbildene via kompaktkameraet til dSLR-bildene, uten å måtte ha en egen duppeditt for hvert kamera. Det er noe som jeg liker :)

 

Har du sjekket ut.no? Tror det kan komme en del bra ting der etterhvert-håper også det blir mulig å lagre egne data der.
Nei, har ikke sjekket dem. Sånn generelt foretrekker jeg å oppbevare alle bilder og slikt lokalt, med noenlunde brukbare backuprutiner.
Link to comment
Share on other sites

har hatt noen diskusjoner med en kollega ang verdien av geotagging til privat bruk
"Verdien" som i "nytten", eller "verdien" som i "gleden av"? :mrgreen:

 

OK, etter utallige (jeg har valgt å ikke telle dem ;) ) oppfordringer skal jeg se om jeg ikke får laget en geotagging for dummies-instruks neste gang jeg kjører prosedyra. Men ikke hold pusten mens dere venter, det kan fort gå noen uker til neste gang jeg blir inspirert til å løpe rundt i skauen med kameraet på slep :oops: Kanskje jeg skal prøve å ta med to-tre kameraer neste gang, bare for å vise at det funker akkurat like greit med lommekompakt/JPG som med "proffkompakt"/råfil som med SLR/råfil+JPG 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Forresten, hvis det er interesse for det kan jeg poste et lite knippe med screenshots fra arbeidsflyten neste gang jeg laster inn og geotagger noen digitalbilder.

 

Men jeg gidder ikke hvis ingen er interessert 8)

 

Det var jo interesse så jeg sitter nå her og venter jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...