Jump to content

Lure på å kjøpe hund til rådyr-jakt..


Spinnvill

Recommended Posts

Godt nytt år!

Som overskriften sier lurer jeg på å kjøpe hund til rådyr-jakt,har jaktet rådyr i 20 år både med og uten hund,

men synes nå at en rådyr-los er toppen av lykke :D

Men,har aldri vært eier av noen bikkje noen gang,er ganske i tvil om hvordan livet vårt blir med hund.

Vi er en familie med 3 unger fra 7-16 år.

Har sett på rasen Basset Fauve De Bretagne,har jo lest om "Ranger" her inne så jeg blir "blank i øya" :D:D

Men,er dette en vanskelig første hund? Med tanke på "Oppdragelse" til hjemme-bruk,opplæring til jakt,unger i huset,stå ute i kve på dagen/natta osv...

Takknemlig for alle svar :D

 

Øystein L

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Fauen på det varmeste har selv en som fyller ett år om ei uke. Det var min første hund, har i flereår tenkt på og skafe meg ei bikkje men siden fatter har att noen meget gode dacsher fikk jeg ikke ut fingeren før i fjor vinter. har jaktet rådyr siden jeg var 14 og diltet etter de voksene før det.Har i løpet av disse åra ikke vært borti maken til ung bikkje, ja jeg brukte mye tid i skauen før hans første sesong både turer og sportrening. Når den 25 sept endelig kom og han tok ut etter kort tid og hadde en knall los på ca 1 time før han returnerte til meg var jeg en jævlig glad mann. Denne høsten har vært den artigste hitil i min jegerkariere det ble skutt 7Rådyr og en Hare for Dio(bikkja).

På hjemmefronten er han verdens snilleste lille tass og både junior på 10 og niesa mi på 2 forguder han.

Tror nok at Fauven er en flott rase for alle som vil kombinere jakt og familie hund men det er klart at det krever sitt og ha hund uansett rase,Og skal du ha en god jakt hund krever det tid i skogen også de måndene det ikke er jakt.Ønsker deg lykke til uansett hvilke rase du velger

Link to comment
Share on other sites

Vi er en familie med 3 unger fra 7-16 år.

Har sett på rasen Basset Fauve De Bretagne,har jo lest om "Ranger" her inne så jeg blir "blank i øya" :D:D

Hei, takk for hyggelig tilbakemelding! :D For ordens skyld, jeg har petit basset griffon vendeen, har null erfaring med fauve, men antar det blir nærmest to sider av samme sak. :wink:

 

Petit, fauve og basseter generelt er intelligente raser som er lette å lære opp, både til husbruk og jakt. Selv om de kan være noe sta - på en sjarmerende måte! :lol:*jadda, jeg kommer - skal bare snuse her litt - 2 sek så...* :mrgreen: De er ikke vanskelige å få til, som enhver rase må man bruke litt tid på dressur og oppdragelse, men basseter har et utrolig bra gemytt, uten tegn til aggressivitet som jeg har hørt om. Ares er ikke min første hund, men min første jakthund, og jeg synes det har gått veldig fint.

 

Som barnevennlige familiehunder finner du ikke noen som er bedre enn basseter - men sikkert noen raser som er like gode. Min hund vokste opp med unger på 6, 9 og 11 år, samt en annen hund og to katter. Aldri noen problem. :wink:

 

Bassetrasene er kanskje ikke de som liker best å stå ute om natta - og bør ikke det heller - for de har en veldig tilhørighet til flokken sin og trives best under samme tak som den. Altså hos menneskene. Dette har med avlen og bruksmåten på bassetrasene i hjemlandet Frankrike, der de ble brukt i packs som jaget i flokk. Om dagen kan de godt stå ute, ikke er de utpreget "bjeffere" eller "hylere" ute heller, etter min erfaring.

 

I skauen under jakt er de gode bikkjer, regner med du har lest litt om jaktegenskapene. På de drevprøvene jeg har vært på har det som regel endt med flere 1. premier enn noe annen premiering på de petitene jeg har møtt.

 

Fordelen med Petit framfor de andre bassetrasene som jakter (basset fauve de Bretagne, basset bleu de Gascogne og Basset Artesien Normand; Basset Hound er vel mer eller mindre ingen jakthund lenger), er at petit er desidert mest tallrik av disse i Norge og Sverige, og muligheten til å finne valpekull av bra foreldre er større.

 

Men som jeg tidligere også har nevnt i slike tråder; det er kanskje lettere å få en dachs eller drever til å jage i ung alder, uten at det bør være noe mål i seg sjøl. De fleste basseter jager bra året gamle, og det er tidlig nok med tanke på modning i hodet og fysikk.

 

Du kan også lese i "Tråden for PETIT BASSET" som du finner i "hundegården". Uansett rase; lykke til! Og skulle det være noe du vil diskutere nærmere så ta kontakt på PM. :D Og det er flere dyktige oppdrettere her inne, som heller ikke sier neitakk til en hundeprat, det vet jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg gratulere Tiur666 og Dio med en fremragende høst :mrgreen:

 

Så får jeg si meg enig med det meste av det Ranger skriver, men at du skal kjøpe en petit fordi det finnes mer å velge i er jeg ikke enig i! Hvorfor skal man ha en hund alle har? Jeg tror ikke det er lettere å få en hund som jager godt allikevel. Men et argument er vel at fauven stort sett har noe kortere pels og ikke ser ut som en snøball etter jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

I skauen under jakt er de gode bikkjer, regner med du har lest litt om jaktegenskapene. På de drevprøvene jeg har vært på har det som regel endt med flere 1. premier enn noe annen premiering på de petitene jeg har møtt.

 

:

 

 

Jeg kikket på sidene til Norsk bassetklubb og ser på resultatet for 2008 at det er gått tre hunder til premiering for hver av rasene Faun, BAN for rasen PBGV har10 hunder gått til premiering. er dette tilfellet med så lite antall hunder på året ?

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

I skauen under jakt er de gode bikkjer, regner med du har lest litt om jaktegenskapene. På de drevprøvene jeg har vært på har det som regel endt med flere 1. premier enn noe annen premiering på de petitene jeg har møtt.

 

:

 

 

Jeg kikket på sidene til Norsk bassetklubb og ser på resultatet for 2008 at det er gått tre hunder til premiering for hver av rasene Faun, BAN for rasen PBGV har10 hunder gått til premiering. er dette tilfellet med så lite antall hunder på året ?

 

Det er vel det antall hunder som har startet også... Det er vel ikke fler enn 20 fauve valper , 12 Ban og kanskje 50 Pbgv som fødes hvert år heller ennå??

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket på sidene til Norsk bassetklubb og ser på resultatet for 2008 at det er gått tre hunder til premiering for hver av rasene Faun, BAN for rasen PBGV har10 hunder gått til premiering. er dette tilfellet med så lite antall hunder på året ?

Den sida er nok langtifra komplett, den viser vel bare de hundene som er med i "Årets Hund", ikke alle hunder blir med der. Bare på de to langhelgene med drevprøver i Nordland og Trøndelag jeg har vært med på sist høst, så har 10-15 petiter gått til 1.premie.

Så får jeg si meg enig med det meste av det Ranger skriver, men at du skal kjøpe en petit fordi det finnes mer å velge i er jeg ikke enig i! Hvorfor skal man ha en hund alle har? Jeg tror ikke det er lettere å få en hund som jager godt allikevel. Men et argument er vel at fauven stort sett har noe kortere pels og ikke ser ut som en snøball etter jakt

He he, ingen regel uten unntak, min petit blir aldri snøball med den pelsen han har. :D Til vinterbruk så napper og klipper man bare pelsen på petiten, så blir det ikke noe snøklabb.

Og jeg er enig med deg, man behøver ikke velge "mainstream" dersom man har tunga rett i munnen og har tid til å vente på rette kullet. Poenget mitt er at det er oftere og flere kull med petiter, og mer å velge i sånn sett. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at fauven er like god jakthund som petiten. :wink: Det er forøvrig bare registrert 1350 petiter hos NKK i Norge siden 1984 (tall jeg har fått fra Bassetklubben), så petiten er ikke veldig tallrik den heller, "alle" har ikke den. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he, ingen regel uten unntak, min petit blir aldri snøball med den pelsen han har. Til vinterbruk så napper og klipper man bare pelsen på petiten, så blir det ikke noe snøklabb.

 

Ser bare at noen av Fauvene har litt mer pels enn andre, og de er ikke alltid like greie i snøen.. :(

Og stort sett alle Petiter har mer pels.

Det var ikke ment som at "alle" har en Petit, bare satt litt på spissen :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet endel sammen med en med en favue. Eneste jeg har å utsette på den er at den henger på litt for lenge etter min smak, gjerne 2-3 timer før den kommer tilbake. Denne bikkja ble forøvrig også norgesmester i blodspor i 2009 og kom på 3 plass i 2007 (eier/fører fikk forøvrig 2 plass i nm 2008 med en annen hund så det kan nok ha noe med eieren å gjøre og).

Link to comment
Share on other sites

Fauve er vel bikkjer som nok har mer "jaktlyst" enn de andre bassetrasene, så at de gjerne henger på lenger har jeg og hørt, men dette kan man styre mye sjøl under innjaging og senere jakt. Kobler man bikkja etter 1 time, og aldri skyter dyr etter 1 time los, så er sjansen rimelig stor for at du får ei bikkje som legger av etter 1 time, pluss/minus.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en drever,har selv en på 5 år ikke angret ett sekund på jeg valgte drever.kjempe hund inne og utrolig grei sammen med unger og kjerring,og skuffer aldrig når vi jakter.Har vel hatt utrolig flaks med min jager i 3 timer bestandig,lengste losen var vel 4 timer og altid retur.

Link to comment
Share on other sites

At Fauven går 1-3 timer er nok veldig realistisk det! Men ofte slipper de dyret hvis det tar en langtur også

 

Ja, det är min erfarenhet av Fauven också! Har lite samma erfarenhet av dom Petiter jag har jagat med här i Sverige. Men det som jag har lite svårt för när det gäller Petiten, är att dom generellt sett har ett trångt sök. Passar tyvärr inte det mina marker...Men det är en väldigt trevlig och duglig jakthund förövrigt!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en drever (..) Har vel hatt utrolig flaks med min jager i 3 timer bestandig,lengste losen var vel 4 timer og altid retur.

eusa_whistle.gifeusa_whistle.gifeusa_whistle.gif

 

- Nei kødder litt! :mrgreen: Joda, det er masse bra med drevern!

 

Angående søket til petiten, og lydighet på alle bikkjer; det er litt opptil eieren hvilken jobb man evner å gjøre under innjaging, bikkjer er absolutt formbare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet mye med PBGV de siste ca 15 årene. Flotte jakthunder og enda bedre familiehunder. Liker godt at du så godt som alltid kan stole på at hunden kommer tilbake til uttaket etter en passelig los. Sjelden at de "blir hengende på" dersom dyret fyker ut av området og alt for langt avgårde.

Imidlertid har jeg mange ganger opplevd at de etter min mening kan gi seg litt for fort på "tapet". Tror nok en del dyr har sluppet litt for lettvint unna hos oss på grunn av dette. Samtidig så har jeg opplevd at det er litt varierende hvor stor jaktlyst disse hundene har og at de nok er litt seinere i utviklngen (starter å jage skikkelig ved litt senere alder)j aktmessig enn fks drever, dachs, beagle fks. NB!! Dette er bare mine erfaringer og ingen absolutte fakta!

Jeg har bestilt meg beagle til rådyr og harejakt fra Tyriberget (de fikk ett kull nå forleden dag), som jeg forhåpentligvis får i uke 8!! Håper da å få en mellomting av alt dette.

 

Uansett lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Uansett rase: Når de begynner å jage så tidlig som ved 4-6 mnd alder så er det om å gjøre å holde igjen litt... De er hverken psykisk eller fysisk i stand til å tåle noe kjør i den alderen. Det knyter seg litt i meg hvis folk "peiser" på med en valp... Alt med måte! :D

Link to comment
Share on other sites

Uansett rase: Når de begynner å jage så tidlig som ved 4-6 mnd alder så er det om å gjøre å holde igjen litt... De er hverken psykisk eller fysisk i stand til å tåle noe kjør i den alderen. Det knyter seg litt i meg hvis folk "peiser" på med en valp... Alt med måte! :D

 

Det har du rett i :lol: ,men fa..n meg så gøy :P

Link to comment
Share on other sites

Her har kommet fram litt av hvert!

Men nesten bare positivt i mine øyne :D Kjempefint med mange svar/vinklinger!

Ser jo ut som det er relativt liten forskjell på på Petit og Fauve,så begge to blir vurdert i tiden som kommer.

Er som sagt litt på et tidlig stadium i fasen,skal/skal ikke ha hund...

Men når jeg leser om Tiur666 sin jakthøst så kribler det i magen :D:D

Takk å til Ranger å alle dere andre for utfyllende svar,jeg blir følgende med på dere her inne i "hundegården"

i tiden fremover,så får vi se om jeg får tatt en avgjørelse i tiden som kommer..

Har også litt å si åssen mine framtids-utsikter er når det gjelder terreng,da det har blitt delt opp så mye/dumt her i Romedal Allmening som jeg jakter at jeg,å flere med meg,har fått terreng som det er dårlig med dyr på :(

Har flere muligheter i annet terreng,like inntil E-6 med bra med dyr,å der har det kommet opp vilt-gjerde i sommer/høst,så der har jeg trua med på å jakte med hund fremover :D

 

Øystein L

Link to comment
Share on other sites

Har også litt å si åssen mine framtids-utsikter er når det gjelder terreng,da det har blitt delt opp så mye/dumt her i Romedal Allmening som jeg jakter at jeg,å flere med meg,har fått terreng som det er dårlig med dyr på :(

 

Optimalt for innjaginga det, spesielt med tanke på søket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...