Jump to content

Regler om våpenskap


Skyttergutt

Recommended Posts

Nå har jeg diskutert med pappa om våpenskap,og han mener jeg ikke trenger våpenskap på Saueren i 6,5x55 siden jeg kjøpte den før en eller annen tid.Mens jeg mener konsekvent at ALLE må ha våpenskap iløpet av juli 2010.Hvem har rett?

 

Mulig det er noe om dette her,men fant bare tråder om montering og annet snacks.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Og med registreringspliktige luftgevær menes alle over cal .177 (4.5mm).

 

T.d er alle hagler som ikke er registrerte, også registreringspliktige våpen. Men man må ikke registrere dem om de er kjøpt før en gitt dato (var vel engang i 1990, uten at jeg husker nøyaktig år og dato). Disse må i likhet med registreringspliktige luftvåpen, registreres ved ett eventuelt videresalg. Og disse (eller vital del) må da også (uten untak) selvsagt oppbevares i våpenskap senest fra og med 1.7.2010.

 

Så skyttergutt, du får sørge for att farssan investerer i stort nok våpenskap til dere begge. :wink:

Link to comment
Share on other sites

gjelder dette for luftgevær også?

 

Luftvåpen ervervet FØR 1/7 trenger ikke stå i skap.

Luftvåpen ervervet ETTER 1/7 skal oppbevares i godkjent skap.

Gjelder selvsagt cal.22 (5.5) og oppover

 

Så har du en .50 som gir 300fpe ervervet FØR 1/7 trenger den ikke stå i skap.

En liten og ussen .22 som kanskje pusler ut med 12fpe ervervet ETTER 1/7 må stå i skap...

Forstå det den som kan....

Link to comment
Share on other sites

lurer på noe rent lovlig når et gjelder våpenskap. Om jeg oppbevarer vital del (sluttstykke feks) inni våpenskapet, så kan resten av våpenet være utefor skapet. (om jeg ikke har misforstått)

Må resten av våpenet da være innelåst eller kan det oppbevares feks i et klesskap?

 

(Jada, jeg oppbevarer både våpen og vital del i våpenskap, men lurer på prinsippet)

Link to comment
Share on other sites

Nå står det flere steder her på forumet og i våpenloven at vital del skal låses inn.

Da kan det tolkes dithen at resten av jernet kan stå utenfor.

Uten vital del, altså et sluttstykke er ikke børsa mer enn ett rør og ett trestykke.

Med andre ord like farlig som en rake eller spade...

 

Edit: dersom det dreier som et våpen som ikke kan adskilles skal hele våpenet låses inn.

Gjelder vel stort sett kun luftvåpen og endel eldre hagler og tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva våpenloven sier om dette men det blir jo litt meningsløst å låse inn sluttstykket å la resten av rifla sto utafor. Et sluttstykke kan jo kjøpes uten å søke politiet om tillatelse. Så med tanke på våpentyveri blir det litt merkelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva våpenloven sier om dette men det blir jo litt meningsløst å låse inn sluttstykket å la resten av rifla sto utafor. Et sluttstykke kan jo kjøpes uten å søke politiet om tillatelse. Så med tanke på våpentyveri blir det litt merkelig.

jeg spør ikke etter logikk. jeg spør etter hva som er lov/ikke lov.

 

våpen eller vital del skal låses inn i FG godkjent skap (eller minst tilsvarende sikkerhetsklasse) om jeg ikke husker feil.

Så da gjenstår det å få på det rene hva som er "vital del".

Link to comment
Share on other sites

Jeg "har hørt" at sluttstykke og låskasse er vital del for rifler. er løp det også?

 

betyr det at om jeg har løpet i skapet kan sluttstykket være på stuebordet? eller motsatt? (eller samme eksempel med låskassa istedenfor løpet)

Eller må begge deler være innelåst samtidig?

Link to comment
Share on other sites

Ring å bestill et løp, så får du sikkert beskjed om å ha tillatelse.

Men uansett, fjerner du en vital del er rifla ubrukelig.

Har du skap låser du selvsagt inn hele greia, men jeg forstår spørsmålet ditt.

 

Den nye våpenloven er iblant litt kronglete å forstå mtp datoen før og etter 1/7.

Det finnes en søkefunksjon her, men du kan også ringe våpenkontoret i kommunen der du bor dersom du ikke

er fornøyd med svarene her. Det morsomme er at til og med de på våpenkontorene rundt om tolker iblant den nye loven litt forskjellig.

Ring våpenkontoret i Oslo, så på Romerike, antagelig kan du få to litt ulike svar.

 

Nå skal ikke jeg moralisere, men det er våpeninnehavers plikt å sette seg inn i de nye reglene.

Og det er vel nettopp det du prøver på?

 

Lås inn heile driden dersom du tviler, og sørg for at skapet ditt er bolta fast.

Link to comment
Share on other sites

Fra våpenforskriften:

 

"

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

 

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

"

Man trenger i utgangspunktet kun å låse inn en av våpenets vitale deler, i følge dette.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere er alt mitt låst inn.

Men spørsmålet mitt stiller jeg for å finne ut om jeg kan bli straffa om sauern står på bordet i stua over natta mens jeg gjennomfører "puss som varer i timer og dager", dersom jeg låser sluttstykket inn i FG godkjent våpenskap (bare for å ta et eksempel)

I følge det lærlingen skrev nettopp holder det om jeg låser inn sluttstykket eller låskassa eller løpet. 1 av 3 er nok....

Har jeg misforstått?

Link to comment
Share on other sites

@ gullvingen:

Om jeg ikke gjør noe galt,(følger lover og regler) hvorfor må jeg forklare hvorfor jeg gjør noe da? Hvorfor skal politiet kunne kreve en forklaring på noe som er helt lovlig? Så da vil vel "fordi jeg har lov og lyst til det" være en god nok forklaring?

Poenget her var ikke hva jeg gjør i praksis, men mer prinsippet. Om det er sånn som lærlingen beskrev så kan jeg i prinsippet låse inn alle sluttstykkene å oppbevare resten av våpnene på hver sin spiker på veggen i stua. (Det er i mine øyne "over harry" og ikke noe jeg ville gjort, men i prinsippet er det ikke noe forbud mot det så lenge vital del er forskriftsmessig innelåst. )

Link to comment
Share on other sites

Skjønner den, men poenget mitt var vel om man bryter loven/forskriften å kan straffes for det, eller ikke ved å bare låse inn sluttstykke (eller låsekassa eller løpet). Slik jeg forstår det er man innenfor lovens krav om sluttstykket(eller låsekassa eller løpet) er innelåst å resten av våpenet ikke er innelåst.

 

Personlig låser jeg ofte våpenet inn i et godkjent skap, og sluttstykket inn i et annet godkjent skap. Så de som skal ha med seg skytevåpen herfra skal jobbe for det ;)

Link to comment
Share on other sites

Åssen pusser du da?? I timer og dager??

 

Tja... Innimellom fyller man jo løpet med Lurium og lar det stå for å bli rensket, rent og pent, og da kanskje over natten?

 

Hvor har du det fra at registreringspliktige luftvåpen kjøpt før de ble registreringspliktige ikke trenger våpenskap? Slik jeg har forstått det skal også lovlige uregisterte hagler skal være i våpenskap fra 1/1 2010?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker lovteksten som blir sitert litt lenger oppe i tråden, så må det være lovlig å oppbevare vital del i godkjent skap, og resten av jernet på veggen/under senga/i garderobeskap osv.

Jeg har også tolket det slik at om man har et lite, godkjent skap, som man f.eks. oppbevarer håndvåpen i, så kan man slenge inn sluttstykkene til riflene der, og la selve våpnene stå ulåst ved siden av skapet.

 

Et annet spørsmål: Det er som kjent ikke lov å oppbevare våpen i ubebodd hytte.

Tenkt scenario: Man er på hytta og jakter i helgen, og reiser direkte på jobb mandag morgen. Neste helg skal man igjen opp og jakte videre. Holder det da at man stapper vital del og evt. ammunisjon i stresskofferten og drar på jobb, eller må man dra med seg hele våpenet?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Alt av registrerings pliktige skytevåpen må oppbevares i godkjent skap fra 1/7/2010.

Gjelder også hagler og luftvåpen over 4.5mm i og med at disse er reg pliktige ved kjøp nå.

Skaffer man seg et reg pliktig våpen nå så må man ha skap fra første dag.

Link to comment
Share on other sites

@ gullvingen:

Om jeg ikke gjør noe galt,(følger lover og regler) hvorfor må jeg forklare hvorfor jeg gjør noe da? Hvorfor skal politiet kunne kreve en forklaring på noe som er helt lovlig? Så da vil vel "fordi jeg har lov og lyst til det" være en god nok forklaring?

Poenget her var ikke hva jeg gjør i praksis, men mer prinsippet. Om det er sånn som lærlingen beskrev så kan jeg i prinsippet låse inn alle sluttstykkene å oppbevare resten av våpnene på hver sin spiker på veggen i stua. (Det er i mine øyne "over harry" og ikke noe jeg ville gjort, men i prinsippet er det ikke noe forbud mot det så lenge vital del er forskriftsmessig innelåst. )

 

Onkel Blå kan i perioder bry nesa si med litt for mye, det vet jo alle.

Ser de våpen liggende fremme vil de naturlig nok undersøke mest mulig om alt mulig før de drar igjen.

Det er som regel en grunn til at de kommer på besøk, av ulike grunner selvsagt.

Gjelder det et besøk for å sjekke skap og slik vil de (ihvertfall i min kommune) gi deg skriftlig varsel minst fem dager før. Kommer de av andre årsaker, fest, bråk, etc vil det ta seg litt dårlig ut dersom det står stablet noen våpen i en krok eller et annet sted.

De sjekker, er alt i orden er det ikke noe problem, men du må tåle noen rare spørsmål.

Husk at de mest sannsynlig ikke kjenner den nye loven til punkt å prikke selv.

Link to comment
Share on other sites

Åssen pusser du da?? I timer og dager??

 

Hvor har du det fra at registreringspliktige luftvåpen kjøpt før de ble registreringspliktige ikke trenger våpenskap? Slik jeg har forstått det skal også lovlige uregisterte hagler skal være i våpenskap fra 1/1 2010?

 

Hvem har skrevet det?

Luftvåpen ervervet før 1/7 er ikke registreringspliktige og trenger således heller ikke stå i skap.

Link to comment
Share on other sites

[ Kommer de av andre årsaker, fest, bråk, etc vil det ta seg litt dårlig ut dersom det står stablet noen våpen i en krok eller et annet sted.

De sjekker, er alt i orden er det ikke noe problem, men du må tåle noen rare spørsmål.

Husk at de mest sannsynlig ikke kjenner den nye loven til punkt å prikke selv.

 

De bør vel kjenne loven til punkt og prikke om de skal håndheve den? Om de er i tvil kan de jo sjekke opp i lovboka.

Om de kommer av andre årsaker så har det vel fortsatt ingenting å si. Lovlig og forskriftsmessig oppbevart er vital del i våpenskap. Står vel ingenting om at det er skjerpet krav til oppbevaring selv om det er fest i huset? Om det tar seg dårlig ut eller ikke er vel ikke saken, saken er om lover og foskrifter er brutt. Om politiet prøver straffe deg for at "noe tar seg dårlig ut" så mener jeg at rettsstaten virkelig er ute å kjører.

 

Som sagt, for meg er dette ikke en problemstilling, men det er prinsippet jeg lurer på.

Link to comment
Share on other sites

 

Luftvåpen ervervet FØR 1/7 trenger ikke stå i skap.

Luftvåpen ervervet ETTER 1/7 skal oppbevares i godkjent skap.

Gjelder selvsagt cal.22 (5.5) og oppover

 

Så har du en .50 som gir 300fpe ervervet FØR 1/7 trenger den ikke stå i skap.

En liten og ussen .22 som kanskje pusler ut med 12fpe ervervet ETTER 1/7 må stå i skap...

Forstå det den som kan....

 

Det er denne jeg lurer på, for jeg kan ikke se at det skal stemme.

et lovlig ervervet uregistrert luftvåpen er vel å regne som en lovlig ervervet uregistrert hagle, og da skal de i skap fra og med fredag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det du tar opp her berører mange, det er ikke slik at politiet har noen lovbok i lomma, de kan heller ikke hele Norges Lover utenatt. De må i de fleste tilfeller ringe vakthavende eller en jurist.

Får de ikke svar kan de i verste tilfelle ta med våpendeler "sånn for sikkerhets skyld", så må man bruke unødvendig tid på å få dem igjen etterpå. Dette har skjedd mange ganger og vil garantert skje igjen.

 

Men tilbake til tolkningen, låser du inn en vital del kan dem i prinsippet ikke si et ord.

Har du skap er det bare å lukke døra og vri om nøkkelen.

Jeg har 17 våpen i skapet mitt, og uansett vitale deler eller ikke, jeg lar aldri døra stå ulåst, selv ikke når jeg er hjemme. Ingenting står utenfor det skapet når det ikke er nødvendig.

Det er klart at politiet forstår deg dersom du sitter med Kragen på bordet og pusser, de er ikke alltid like vanskelige.

Link to comment
Share on other sites

 

Luftvåpen ervervet FØR 1/7 trenger ikke stå i skap.

Luftvåpen ervervet ETTER 1/7 skal oppbevares i godkjent skap.

Gjelder selvsagt cal.22 (5.5) og oppover

 

Så har du en .50 som gir 300fpe ervervet FØR 1/7 trenger den ikke stå i skap.

En liten og ussen .22 som kanskje pusler ut med 12fpe ervervet ETTER 1/7 må stå i skap...

Forstå det den som kan....

 

Det er denne jeg lurer på, for jeg kan ikke se at det skal stemme.

et lovlig ervervet uregistrert luftvåpen er vel å regne som en lovlig ervervet uregistrert hagle, og da skal de i skap fra og med fredag.

 

Det har vært litt anderledes med kruttvåpen kontra luftvåpen.

De har ikke kjørt felles regler med tanke på registrering og oppbevaring.

Har du en lovlig ervervet hagle som ikke er registrert kan du jo bare fylle ut en søknad.

Etterregistrering i slikt tilfelle er gratis, bare påfør det på søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Alt av registrerings pliktige skytevåpen må oppbevares i godkjent skap fra 1/7/2010.

Gjelder også hagler og luftvåpen over 4.5mm i og med at disse er reg pliktige ved kjøp nå.

Skaffer man seg et reg pliktig våpen nå så må man ha skap fra første dag.

 

 

Denne havna litt langt opp, men det er helt riktig slik det står over.

Link to comment
Share on other sites

Det står ikke direkte at lovlige (de fleste våpen er lovlig ervervet) tidligere ervervede ikkeregistreringspliktige luftvåpen ikke skal stå i skap. Det det står er at luftvåpen over 4.5 ervervet etter 1/7 skal stå i skap.

 

Og LongRange, Ståle Svendsen tar feil, da har han tolket loven galt.

Er luftvåpenet registrert skal det helt riktig inn i skapet.

Det er ikke pliktig etterregistrering av luftvåpen, da trenger de heller ikke stå i skap.

Etteregistrering av luftvåpen ervervet FØR 1/7 er gratis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har misforstått et eller annet gullvingen. Og det er grunnen til at jeg spør om hvor du har dette unntaket fra.

Det er slik at en jeger som har ei hagel stående siden 1978 faktisk må putte den i skap på fredag, selv om den er aldri så uregistrert. våpent er å regne som registreringspliktig selv om det ikke er registrert. (Det er altså heller ikke lov å videreselge det uten registrering=

 

 

Det det står er at luftvåpen over 4.5 ervervet etter 1/7 skal stå i skap.

 

Hvor står det det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har misforstått et eller annet gullvingen. Og det er grunnen til at jeg spør om hvor du har dette unntaket fra.

Det er slik at en jeger som har ei hagel stående siden 1978 faktisk må putte den i skap på fredag, selv om den er aldri så uregistrert. våpent er å regne som registreringspliktig selv om det ikke er registrert. (Det er altså heller ikke lov å videreselge det uten registrering=

 

 

Det det står er at luftvåpen over 4.5 ervervet etter 1/7 skal stå i skap.

 

Hvor står det det?

 

Hvor har du fredag fra?

Den nye loven gir deg frist frem til 1/7-2010

 

Det står vel ikke direkte i loven av LUFTVÅPEN skal låses inn, men de rammes av den nye våpenloven.

Forøvrig er ikke det våpenet du snakker om registreringsPLIKTIG når det er så gammelt.

Det KAN registreres, og BØR registreres. Men det er ikke registreringsPLIKTIG

Link to comment
Share on other sites

Siden S.V er en av de som har formet denne loven så antar jeg at han vet hva han prater om (ift loven)

 

Tror du det?

Det er vel ikke noen stor nyhet at selv en bilkonstruktør kan bulke eller kjøre i grøfta?

Om så er tilfelle at han har en finger med i den nye våpenloven tror jeg det vil være en tabbe

å påstå at man kan alt på rams. Politiet sliter med den nye loven pga datasystemet er ikke gjort klart

for luftvåpen. Ingen tidligere luftvåpen som har ankommet Norge er registrert på serienummer, i prinsippet kan du oppgi hva du vil av nummer og tall i søknaden. Sliper du av serienummeret og stanser inn nytt nummer

på den gamle .22 luftsmella får du registrert den med det også.

Link to comment
Share on other sites

Ja da benytter jeg meg av min rett til å kverrulere, for det er ikke noen pliktig etterregistrering på luftvåpen.

Politiet må egentlig bare godta din forklaring om at våpenet er ervervet FØR 1/7-09, for sånn i teorien skal man ikke få kjøpt noe over 4.5 etter 1/7 uten tillatelse.

De aller fleste har sikkert kasta kvitteringa på luftbørsa etter et par år uansett, og jeg tror ærlig talt ikke

polisen gidder å bruke mye tid på et luftvåpen som etter all sannsynlighet er ervervet før 1/7.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bestemt du tar feil ja, Gullvingen. (Jeg bomma litt på dato foresten du har vel rett i at det er 1/7 og ikke 1/1 uten at jeg ser helt den store relevansen)

for å ta hagleeksemplet så er den børsa å betrakte som registreringspliktig i det øyeblikk den skifter eier, og også å betrakte som et registreringspliktig våpen som da skal oppbevares i våpenskap. Jeg ser ikke noen grunn til å tolke det anderledes for nå registreringspliktige luftvåpen. Og det er akkurat de3t jeg spør deg om, hvor står det at man ikke skal behandle et nå registreringspliktig luftvåpen anderledes en tilsvarende hagle.

 

Om lovlig eier av uregistrert registreringspliktig våpen velger å regge eller ei er uinteressant for hvorvidt våpnet skal stå i skap eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bestemt du tar feil ja, Gullvingen. (Jeg bomma litt på dato foresten du har vel rett i at det er 1/7 og ikke 1/1 uten at jeg ser helt den store relevansen)

for å ta hagleeksemplet så er den børsa å betrakte som registreringspliktig i det øyeblikk den skifter eier, og også å betrakte som et registreringspliktig våpen som da skal oppbevares i våpenskap. Jeg ser ikke noen grunn til å tolke det anderledes for nå registreringspliktige luftvåpen.

 

Om lovlig eier av uregistrert registreringspliktig våpen velger å regge eller ei er uinteressant for hvorvidt våpnet skal stå i skap eller ikke.

 

Nå blander du korta litt Hassel.

I det sekundet våpenet skifter eier er det selvsagt anderledes, men det var ikke det du begynte med.

Det var gamle uregistrerte våpen det først var snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Siden du har enormt store problemer med å skjønne hva jeg sier, så tenkt deg at det er en eldre hagle (kjøpt for 1990) vi snakker om , det blir lovmessig akkurat det samme.

 

Siden du har enormt store problemer med å skjønne hva jeg skriver kan jeg gjenta følgende som skjedde på lensmannskontoret:

 

Jeg troppet opp med en eldre hagle, kjøpt i -89 eller deromkring.

Fyllte ut formularet og fikk så faktisk prate med våpenduden på kontoret der, hvor han følgende sa:

"Hvorfor gidder du å registrere denne gamle hagla?

Den er ikke registreringspliktig."

 

Mulig de ser litt anderledes på loven oppe hos deg, men her nede følges den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...