Jump to content

Prosjekt: Spesiell 223-rifle til småviltjakt


Thag

Recommended Posts

Hei! Som tittelen antyder, driver jeg å snuser litt på en 223, primært til toppjakt, litt rådyr, og ellers forefallende småviltjakt.

 

Problemet mitt er at jeg er veldig glad i våpen som ikke ser ut som alle andre, (les: de må *se* tøffe ut, i tillegg til å gjøre jobben sin med høy presisjon). For eksempel er Molot Vepr Super et slikt våpen. Imidlertid er 27400 kanskje litt i drøyeste laget. Så jeg begynte å fable med å sette sammen min egen lille sak.

 

Så¨til saken: Jeg ønsker en 223 som ikke ser ut som en vanlig rifle, har begynt så smått med å finne meg en stokk, http://www.webshop.roedale.de/product_i ... lete-.html. Denne er imidlertid ganske dyr. Er det noen som vet om noen andre, tilsvarende stokker til en mer fornuftig pris? Og, er det noen som vet om denne spesielle stokken passer til en Tikka 223? Samt at jeg ønsker en solid kikkert, og lyddemper (Tofot har jeg allerede). Kom med gjerne med forslag til passende oppsett!

 

Er det noen her som har erfaring med denne typen stokker til jaktbruk? Andre som har gjort noe liknende og har lyst til å dele erfaringer, og gjerne også hva sluttsummen ble?

 

Dersom det er de prisene jeg har sett på, som er rådende, er kanskje ikke 27400 så ille for en komplett sak?

 

.Thag

Link to comment
Share on other sites

Tja, nå er vel ikke den siterte prisen for vepr`n helt riktig - rifla får du vel for omtrent 13K så kan du jo bygge den om og tilføre lyddemper, optikk, koffert, reim, bedding og børsemakerarbeid etcetera etter egne ønsker og lommebok etterhvert istenden for å kjøpe "full pakke" løsningen med en gang... :wink:

 

Normal disclaimer tilkommer - jeg har jobbet ett par helger i året for Artemis ifb med messer...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta du blir møkka lei å dra på ei sniper rifle på toppjakt, på de turene jeg har så verdsetter jeg ei børse på max 3,5 kg og som har optimal presisjon, Sako vixen i .223 eller .222 evt 6x45 har dette (som regel -min har det i hvertfall)

 

Om de er så "tøffe" og se på er vel en smakssak, de ligger et godt stykke unna militært utseende.

 

Ved praktisk jakt her ikke slike "militærtutseende" våpen noen fordel, bortsett fra at de er mer robust. Jeg går utfra at adkomsten til jaktterrenget ikke er via fallskjerm og da er ei snerten jaktrifle mer brukbar enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Disse AI-stokkene syns jeg egentlig har blitt alt for vanlige og er derfor ikke spesielle lenger.

Noe som alle har hørt om men ikke sett er vel en Tubegun.

Mitt forslag er en tubegun bygd på en kort Remingtonkasse med løse boksmagasiner fra Ruger mini 14 og med et løpsbyttesystem ala Heen.

Du kan bytte pipe etter tyngde og kaliber som det passer deg og skyt smått og stort opp til og med rådyr og har du en ekstra bolt og pipe kan du for eksempel også skyte .308 i den også muligens bare som enkeltskudd avhengig av magasinløsningen.

Uansett tror jeg ikke det er mange i Norge som har en slik en.

Mvh Mister K

Link to comment
Share on other sites

En lett tubegun kan vel være Ok til toppjakt? Om det må være stygt og tacticoolt så kan en se på Choate-stokkene, USS og UVS. Det er billige, og faktisk veldig bra til å skyte med, bunn solide og ergonomisk funksjonelle. Så er de kantete, har masse remfester og tull og er innih.. tunge - grei i båten. I skogen mere sådær. Det verste er ikke vekta, men den idiotiske (sikkert veldig taktisk) plasseringen av remfester og og den er så kantete.

Dog er de så solide og billige at de kan forsvares.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når du sier ferdig levert så kommer vel kikkert og demper i tillegg? Så da nærmer man seg 30 lapper... ellers er det en fin børse. Kanskje hvis jeg fikk tak i en brukt en.. Noen som har noen formening om korte løp og presisjon kontra lengre løp?

 

.Thag

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det ikke er noe sammenheng mellom løpslengde og presisjon :) En helt annen sak er at de fleste skyter bedre med ei lang og tykk pipe enn ei kort og tynn ei. Dette skyldes, for min del i alle fall, at ei børse med litt tyngde blir mer stabil. Skulle jeg hatt ei rifle til toppjakt haller jeg imidlertid heller prioritert ei lett børse framfor ei tung ei, da man bærer mye mer på rifla enn man skyter med den.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det ikke er noe sammenheng mellom løpslengde og presisjon :) En helt annen sak er at de fleste skyter bedre med ei lang og tykk pipe enn ei kort og tynn ei. Dette skyldes, for min del i alle fall, at ei børse med litt tyngde blir mer stabil. Skulle jeg hatt ei rifle til toppjakt haller jeg imidlertid heller prioritert ei lett børse framfor ei tung ei, da man bærer mye mer på rifla enn man skyter med den.

 

Går også på toppjakt på slutten av sesongen, skjønt her nede i Syd Hedemark har en flaks om det blir snø før jul. Derfor har jeg vurdert om jeg skal skaffe meg en Thompson Encore i cal 223, eller lignende med grovt 20 " løp. Hadde da tenkt å hatt den bak i sekken, for montering når det foreligger fugel. Ellers vil jeg gå med hagle, om dette er noe fornuftig vet jeg ikke, men jeg akter nå å prøve det. Drilling blir ikke aktuelt, og kombi har jeg prøvd over mange år. Hagla jeg har nå, skyter jeg såpass godt med, så siden den vel ikke veier mer enn 2,7 akter jeg å beholde den. Om jeg skulle bytte den til noe smekrere, måtte det være en over og under i cal 20, skjønt jeg sparer neppe noe i vekt, og det er vel kanskje ikke fornuftig heller. i følge gamle regler veier hagla alt for lite likevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...