Jump to content

Hjelp - saltetid for torsk


Sako 30-06

Recommended Posts

Murphy har ikke tatt juleferie, og lettsaltet torsk har ikke vært å oppdrive i byen. Heldigvis fant jeg fersk torsk, og salt har jeg, så vi skal nok berge saltatorsken på lillejulaften.

 

Men jeg har vært bortskjemt med en fiskehandler som har levert såpass god saltfisk at jeg har ikke brydd meg om å salte sjøl de siste årene. Dermed er det såpass mange år siden jeg har laget til saltfisk at jeg er veldig i tvil om saltetid og utvanningstid. Fisken er knappe 3kg sløyd og uten hode, og jeg skal selvsagt flekke den før jeg salter den. Jeg liker torsken med en tydelig, men ikke kraftig saltsmak, altså slik man stort sett lager den til her nordpå og ørlite saltere enn noe av det jeg har fått servert sørpå. Lurer på å la den ligge ei kort natt i salt og vanne ut et par timer. Noen som har meninger om saken?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har familie i Alta, og der pleier vi å lettsalte slik du antyder. Vi benytter et saltebrett med lave kanter, der litt av kanten er fjernet for å styre avrenningen. Et lag med salt strøs på brettet, fisken legges på, så strøs salt oppå. Brettet settes litt skråstilt med avrenningsåpningen ned, over et sluk eller en pøs eller noe slikt. Det skal stå i 24 timer. Kjellertemperatur er fint.

 

Etter salting skal fisken skylles grundig, før den trekkes i usaltet vann. Resultatet blir lettsaltet torsk med lit bit i. Hvit saus er en selvfølge.

 

Ble litt sulten, kjenner jeg :D Lenge siden jeg gjorde dette - må prøves igjen i romjula.

Link to comment
Share on other sites

Legg filetene på ei form eller fat med skinnsiden ned. Strø på grovsalt "passelig" på fisken, avhengig av tykkelsen på fileten, dvs mindre på spordenden hvor den blir tynnere. Ikke overdriv saltmengden! Morgenen etter skyller du filetene ren for salt, skyller fatet og lar filetene hvile på fatet fortsatt med skinnsiden ned til du skjærer de i passe biter for trekking rundt middagstid (ikke salt i trekkevannet). Utvanning er ikke nødvendig, da reduserer du heller saltmengden om filetene er tynne.

 

Lykke til!

 

Edit: Ser Hollako var før meg med en litt annen variant, men nå har du litt å velge i!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, det var omtrent som jeg husket det altså :)

 

Jeg endte forresten opp med å velge lakesalting (ca. 1 kg salt/10 l vann) da jeg flekket fisken. Den var ikke så godt bløgget som den burde vært, så det var litt blod innved beinet. Med lake istedenfor tørrsalting tror jeg at jeg får trukket ut litt av det blodet, akkurat som jeg gjerne lar den nytrukkete torsken ligge en stund i kaldt vann for å få den hvitere og fastere.

 

Ellers skal salttorsk serveres med kokt potet, kokt gulrot, stekt saltflesk, fleskefett og gjerne lefse hvis man har. Da er dette noe av den beste maten jeg kan få. Hvitsausen får vente til jeg lager fiskegrateng av restene 8)

Link to comment
Share on other sites

Lettsalta fisk er nydeleg mat. Det er ikkje tvil om. Vi brukar og vanlegvis tilbehøret som du nevner, Sako, med saltflesk eller bacon attåt.

Hjå oss har det alltid vore tradisjon med lettsalta torsk 2.juledag. Men då brukar vi fett frå pinnekjøtet på. Fettet som stivnar i botn på panna vert smelta og ausa over fisk, gulrot og potet. I tillegg brukar vi heimebaka flatbrød attåt.

 

Ynskjer alle ei god jul med mykje god mat rundt om i kongeriket

Link to comment
Share on other sites

Saltfesk e mat før guda :D og tenker ofte på min gamle mor som sa, "bare vent å se, en gang blir fesk mye dyrere enn kjøtt" (i min barndom hadde vi fesk 3-4 ganger i uka og jeg forbannet meg på at når jeg ble voksen skulle jeg aldri mer smake kokt torsk :oops: )Jeg fyller en liten stamp med vann, slipper en potet oppi og pisker inn salt til poteten flyter. Deretter pisker jeg inn 1/5 sukker av saltmengden. Fesken (helst str. 4-7kg's) legges oppi og settes kaldt 2-3 døgn. Vann ut 6-9 timer (setter den til utvanning når jeg går på jobb om morgenen). I "kokevanne" har jeg ca 1 ts eddik og lar fesken syde til kjøtte begynner å løsne fra beina.

Server med mandelpotet, gullrotstuing, saltflesk/fleskefett og flatbrø.

Jeg er gift på nytt og barna hennes (6 og 9 år) spiste ABSOLUTT ikke fesk inntil de måtte smake på denne retten. Resultatet ble at nå maser de titt og ofte; "Skal vi ikke ha sånn nordnorsk fisk igjen snart da .....? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...