Jump to content

Hvor mange rever har du skutt


synningfella

Recommended Posts

Har skutt to stk.

 

En på åte langt oppi fjellet kl 0100 en januarnatt for to år siden, i tett snødrev og uten måne. Da fikk jeg se hvor god Zeiss Victory er om natta! Den andre skjøt jeg i juli. Liten valp som fikk smake på 30 grs Berger hulspiss (før jakta, men fikk lov som skadefelling).

Link to comment
Share on other sites

Har vell mella 25 og 30 mikkel på samvettiheta.

Den siste kl.23.40 i går kveld.

Den æ huska bæst,va den første..ei tispa på 8.5 kg.

Sku spore et spor i månelys,å jikk mæ på den i fjæra,kor den satt å spiste på nåkka. Opp me hagla å pang,pang..skadeskaut den på 2 skuddet,å had kunn me salong(enkelskudd) før event nådeskudd. Så mått ta den i bruk da ræven sprang fra mæ og ne i svarta i fjæra. På ca 40-50 m skaut æ det eine skuddet æ had,å traff. Ryggraden vart knækt og bakparten lamma. Da va det bære å spreng(i jupsny)bort å få den avliva me et nakkesakudd. Ingen arti førstegangsopplevelse,men ei ærfaring rikar.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tellinga i det hele tatt, men har 91 stk for sako viksen`n min i 6 mmppc. Dum nok til å slå inn en messingstift for hver rev på kolben, det ser ikke pent ut nå, men så hadde jeg vel ikke regna med at det skulle bli så mange heller. Har jo blitt endel med andre rifler også, men har aldri telt disse. Så kommer jo de som har falt for hagla i tilegg. Håper å runde 100stk med viksen før løvetanna blomstrer :D

Beste opplevelsen var vel første gangen jeg fikk rev inn på lokk, kom 2 stk og jeg fikk begge.

Link to comment
Share on other sites

Imponerende å se hvor stor innsats enkelte legger ned i predator kontroll. Imponerende :!:

 

Selv bommet jeg på mine tre første rever :oops:

 

Skjøt min første i fjor, 4 i år.

 

 

For å sette ting litt i perspektiv. Om jeg hadde skutt 20, ville Karmøy(90000km²)reven blitt utryddet.

 

Er nok litt lite fagdata bak tallet her, men sannheten er ganske nær.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen titalls rev,og det er to rever jeg husker best. Den ene spora jeg mange kilometer på dagtid,og fant til slutt hiet den brukte til dagleie. Dro så hjem,og gikk på ski tilbake til hiet ca en time før det ble mørkt. Satte meg høvelig til på ca 40 meters hold og venta. Akkurat idet mørket hadde kommet kom reven ut,men jeg hadde feilberegna litt,slik at et kjærr var rett fremfor reven. Torde ikke skyte i redsel for at den skulle krype inn skadd,så jeg satt og venta,og venta....Reven vaska seg,lytta,så seg rundt, og vaska seg mer,men til slutt flytta den seg de nødvendige cm,og skuddet kunne gå.

 

Den andre reven spora jeg til en elvedal,og fra toppen av stupet kunne jeg se spora gå inn under en fjellhylle og ikke ut. Samme prosedyre som ovenfor. Gikk hjem,for så å dra tilbake en time før det ble mørkt. Denne reven kom ut akkurat idet dagslyset begynte å svinne.Lot den komme over på "rett"side av elva før jeg knalla til.

 

Den reven jeg husker aller best er forøvrig en jeg bomma på. Var på fjellrypejakt og fikk plutselig øye på en rev en km fra meg nede i fjellbjørkskogen. Dro frem lokkefløyta og dro igang et "døende hareskrik". Reven reagerte momentant og kom som ei kule opp gjennom lia. Jeg kommanderte spetsen sitt,og satte meg ned å venta.Jeg satt slik til at reven ble borte for meg,og ikke ville komme til syne igjen før den var ca 40 meter fra meg. Den gjorde så,og i ei pokkers fart. Overrumpla som jeg ble fyrte jeg til og bomma,og spetsen som satt så pent var allerede helt i rævva på reven. Turte ikke skyte mer i redsel for å treffe bikkja,og vips så var`n borte. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har latt to rever gå. sittende på post, har jeg hatt rev ganske nære to ganger. synes de er så fine at jeg klarer ikke å få meg til å skyte dem.

 

Tør jeg spørre hvilke "stygge" dyr du hadde tenkt å fornedre deg til å skyte der du satt :?:

 

 

 

 

 

Er egentlig totalt uenig i tankegangen din her. MEN.

 

 

Jo vakrere/flottere, vilt/bytte. Desto bedre, mer gjennomtenkt/ærbødig jakt/fellings situasjon. (er dette ny rekord i bruk av skråstrek?). Det verste og beste på en gang er for meg jakt på rådyrbukk. Uten å tøye språkgrensene for mye, fyttigrisenogfysøren på en gang :D (håper ikke jeg blir moderert for språkbruk :? )

 

 

Forøvrig er å TA liv en hobby. Å gi liv krever iherdig innsats, helg eller ukedag. Glad det snart er jul :P:lol:

 

 

 

 

 

Det skal ikke bare være lett, vi må hygge oss samtidig :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har latt to rever gå. sittende på post, har jeg hatt rev ganske nære to ganger. synes de er så fine at jeg klarer ikke å få meg til å skyte dem.

 

Hva i svar#% svinge¤#@¤de :lol:

 

Joda en ordentlig prektig kar i sin beste vinterpels er et flott skue, men det er da du skal døda den og røske skinnet av den, preparere det, så kan du kose deg med hvor fin den er året rundt...lol :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tør jeg spørre hvilke "stygge" dyr du hadde tenkt å fornedre deg til å skyte der du satt :?:

 

Planen var liksom å skyte rådyr, begge gangene. rådyr får jeg av en eller annen grunn ikke samme "følelsen" for- reven er en slik sjarmerende morsom tass der han lytter etter og hopper på smågnagere, a jeg får meg ikke til å skyte den.

får av en eller annen grunn vondt inni meg når jeg skyter dyr, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke la være. dyr er så vakre, og jeg finner det trist å ta livet av noe så vakkert som f.eks en rype, men allikevel har jeg et dypt behov for å gjøre det. merkelige saker.

 

nåja, sorry for avsporingen, dere får komme dere tilbake til topic!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...