Jump to content

Når er det for kaldt å slippe bikkja?


Hubertus

Recommended Posts

Jeg lar bikkjene styre selv etter at finskestøveren stakk av ei stjerneklar natt og jagde rev 8 timer i 27 minus... Han var kald på nøttene, ellers ikkeno problem... Det er vel ikke akkurat varmere om vinteren i Finland enn her? MEN det er ikke veldig behagelig å stå på post i sånn kulde da ... brrrr

Link to comment
Share on other sites

Rufus, jeg er veldig enig med det du skriver :!:

 

Her krøp kvikksølvet ned til -18 i dag tidlig, så vi droppa skauen i dag. Det blir tross alt såpass mange dager i skauen fra august til februar at jeg ikke ser poenget med å utsette bikkjene for påkjenningen nå. Pus sitter sikkert der når det blir litt mildere, også

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet tilbake fra jakttur med spetsen min nå. -14 og god vind gjorde det hustrig for jeger,men ikke for hund. Det ble heller ikke bedre av at jeg trådde meg våt til midt på låret i et myrhull med dårlig is :D

Hvis man skulle hatt -10 grader som nedre grense her på indre Helgeland så hadde det blitt mange dager fremfor peisen istedefor i skogen :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med å stå ute i hundegård i kulda?

Jeg har en jämthund som er drøye 7 mnd. Normalt sett er han ute mye om dagen, så han er vant til å være ute. Han har et inngjerdet område på 30 kvadratmeter, samt at han kan gå inn i en uisolert bu, der det står et isolert hundehus. Hvor mye tåler bikkjene av dette? (Satt han nettopp ut igjen nå, og han løp foran meg fra huset og opp til gården.)

Link to comment
Share on other sites

Hva med å stå ute i hundegård i kulda?

 

Det var et godt spørsmål. Det er mange hunder rundt i landet som bor i hundegård mesteparten av tiden, også korthårete fuglehunder, harebikkjer etc, og selv med en oppvarmet hundehus er det slett ikke sikkert at en liten panelovn for eksempel greier å holde så mange grader inni når det er sprengkulde ute. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mine hunder har flere hundehus og velge mellom , alle med varmekabel med gulvføler samt halm i. Termostaten er stilt inn på ca 15 grader. Problemet med å ikke ha varme i hundehusene er at når hundene er våte når de kommer fra jakt blir det endel kondens + at de bruker unødvendig energi på å opprettholde varmen , energi de skal bruke på å komme til hektene igjen så de er klare til neste jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg mistet Rufus2 i lungeødem ble det noen telefoner til Vetrinærinstituttet med spørsmål om diverse årsaksforhold. Rådet jeg fikk var ikke å slippe når det var under -10. Hunder som driver viltet med los belaster lungene noe enormt i forhold til hunder som tar stand eller har stålos. Ispartikler vil slite på lugene og skade de over tid. Innvendig i nesa er luktcellene dekket med fuktighet og faren er stor for forfrysning og varige skader.

Jeg slipper ikke når det er under -10.

 

Det er det jeg mener er faren med drivende hunder som går med nesen i bakken under store deler av losen. Men å sette en grense på -10 gjør ikke jeg , det kommer helt enkelt an på forskellig variabler.

Link to comment
Share on other sites

i morgen er det sist dagen med jakt her og det blir vel så en tar en tur og prøver, ble stt 4 dyr på et jorde der i dag så dem er nok ikke så langt unna .men kald er det (14) nå få bare håpe det ikke blir kaldere i morgen. er mest redd for bikkja, men det er nok det bikkja synes er av det mest intresange han vet om. er det noen som har vært borti og slippe 2 hanne sammen. min er 5år og snill med andre, den andre er en drever på sitt første år, er skutt 5-6 dyr for den i høst,men eieren synes han kan være litt skarp mot andre.

Link to comment
Share on other sites

Her er det 23 minus akkurat nå, men når jeg ser ut i hundegården ser jeg dette:ta4uty.jpg

 

 

De fleste jakthundar som er i god kondisjon taklar eit par timer med jakt i mange minus, men har man ein hund som ikke lett legger av og holder på i timesvis med viltet kan ting skje. Det er før nemnt forfrysning av baller og patter. likeså vet jeg om flere tilfeller der hunden har skjelt istykker målet sitt. Ein annan ting er det at marginene blir fryktelig små om uhellet er ute. f.eks har blodet dårlig koaguleringsevne når ein blir nedkjøla. Det er nemnt laika og spets som blir brukt i streng kulde, og det er jo lett og forstå at desse rasene er greie å bruke i streng kulde.Dei er bra utrusta med pels, har(generelt) moderate søk slik at ein ofte kan få sjekka tilstanden til hunden. Samt at dette er raser som vanlegvis ikkje blir med viltet over alle blåner. Vil vel påstå at jämthundens fysiske forrutsetninger for å tåle kulde ikkje er så mykje dålegare. MEN pga sterk forfølgelsesvilje,store søk og lostider som ikke sjelden passerer 8 timer så tenker eg meg om to ganger før eg slepper når tempen søkk under 15-18 minus. Det siste og kanskje viktigaste momentet er jo som før nemnt at av og til må hensynet til viltet også komme før vår egoistiske lyst til å ut på jakt, det finnes trossalt andre alternativer til trim som vil spare viltet for denne ekstra påkjenninga.

 

God jakt med hensyn til hund og vilt.

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Ser at i denne tråden sammenlignes hummer og kanari , hunder som ligger ute i en hundegård , hunder som ditt og datt.....

 

Det er snakk om hunder i jakt , altså i belastning , i los....... :?

 

Og her er det skummelt og slippe en drivende hund i kaldt vær grunnet nese , hals og lunger , altså luftveiene. Videre kan kroppsdeler forfryses på enkelte raser.

Link to comment
Share on other sites

Det snakkes om losende hunder å ikke losende hunder, å her menes at ei bikkje som loser er mere utsatt enn ei som ikke loser, nesa i sporet eller ikke uansett løsbikkje setter de nå nesa i sporet hvis det er ferskt nok, snøkrystaller er da ikke mere farlige i -15 enn de er i -8.

Dere som mener -15 er for kaldt kan dere komme med nå håndfast eller er det "bare" meninger :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med "Tulling", har selv en Jamthund som loser i timevis. Så selv om han overhodet ikke har problemer med å takle -25 prøver jeg å ikke slippe ved -20 eller kaldere. Har også en finskestøver, hvis de ikke hadde taklet å jakte under -12 hadde det ikke vært mange dagen i skogen i hjemlandet!! :lol: (I min verden er -12 ingenting)

 

Men, ærlig talt, ser at folk holder hundehusene på 18-20 grader?????????????????? :roll::roll::roll: Da spørs det om ikke grensen går ved 0 grader! :wink: Tror det er direkte skadelig for pelsen til hundene og ha det slik. Jeg måtte en periode i livet mitt bruke kennel i større perioder, og der var det selvfølgelig varmekabler i gulvene. Det kunne jeg tydelig se på vinterpelsen. Mere de er ute, jo mer hardføre blir de. Jeg har overhodet ikke ikke belegg for neste påstand, men tror også at det gjelder generelt for hele hunden som feks poter. Det er vel opplagt at en hund som har 20 grader i huset ikke går ut og blir herdet. (Hvis de er våte etter jakt får de ligge inne å tørke)

 

Når det gjelder veterinær, så er det stor forskjell på veterinærer også. Det så jeg tydelig når jeg fikk en skade på Jamten i Jamtland og fikk hjelp der kontra enkelte "kosedyr" veterinærer her i området. Jeg bruker selv en som har jakthund og tror det kan være en fordel med vurdering av brukshunder. (Bare for å unngå missforståelse, jeg vet ingenting om den veterinær som har blitt referert til tidligere i tråden.)

Link to comment
Share on other sites

ok, ikke for å spikke fliser,men er ikke dette deres mening eller har de også hørt det av andre?

Kjenner en haug med folk som jakter i -15 og kaldere både med losende og fuglhund,dette er erfarne folk som jeg velger å tro har peil med det de driver med.

Bare så det er sagt,at folk mener forskjellig om ting ser jeg på som nesten en selvfølge, ellers hadde det ikke blitt noe debatt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

For meg er det egentlig ikke veldig interessant å finne grensen for hva bikkja tåler av kulde fordi jeg har en annen begrensende faktor som er viktigere. På vinterføre er det potene som bestemmer aktiviten. Jeg velger derfor å bruke bikkjene når forholdene for en fin tur er tilstede og lar hundene få hvile når det er veldig kaldt. Vi går nærmest i dvale fra jul og litt ut i februar. Januar byr stort sett på kulde, mørke og jævlige snøforhold. Jeg mener hundene har veldig godt av dette både fysisk og psykisk. Det blir restitusjon etter en lang høst og oppladning til vintersesongen som starter litt ut i februar og varer til slutten av mars. Når båndtvangen inntrer er oftest potene så nedslitte at hundene har fått all den slipptiden dem trenger uansett.

 

Når vi kommer litt ut i februar har vi ofte sprengkulde på natta og så blir det mildere utover dagen. Oftes så rekker man en laaaang frokost og litt til før man synes temperaturen er forsvarlig. Jeg ønsker og forventer at bikkjene mine gir bånn gass når de slippes, og jeg risikerer at dem slakker av dersom det er for kaldt. Skal hundene gi max på jakt og i trekksela så må det være en positiv opplevelse.

 

Men det er helt klart at hunder er frykelig hardføre med tanke på kulde. Bikkjene mine nøler ikke et sekund med å svømme i isvann.

 

Som jeg har nevnt tidligere i tråden så må man være forsiktig med unghunder.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noe seriøs "forskning" ang.dette temaet på nett skrevet av noen som har peiling?

 

Hvor direkte samenlignbart det er, men det finns utrolig mye stoff om idretsutøvere, luftveissykdomer( som indirekte skade av hard idrett og kulde) på nett.

Likeledes om hvor mye hardere enn økt ikulda er med kroppen og hvor mye lengre tid man trenger med hvile for å restituere seg.

 

I visse tilfeller kan man få ett fenomen hvor varm luft fra lungene møter kald luft på tur ned og det dannes noe tilsvarende fjærskyer i lungene, i disse "fjærdskyene" dannes det iskrystaller som dras ned og skjærer sund og ødelegger de blærene hvor co2 utskilles og oksygen tas opp, dette er en ikke reversibel prosess slik at når blærene er ødelagt går det ikke å lege dem. Tror " Gråhund" her på forumet kan fortelle en hel masse om hvordan det føles på kroppen når disse ikke fungerer lengre.

Link to comment
Share on other sites

var ute i dag i 13 minus med dreveren. Har jaget med drever å støver ned til 20 mange ganger. Begrensningen ofte når det blir så kaldt med drivende hunder e jo som oftest at det blir en tam los pga av kulda. Å det e jo ein go los vi vil høre :)

Basseten vi bruker ser ut som en snøklump etter et kvarter :) Å det e jo ofte a snøklumper som gnager blir den verste belastningen for hundene under kulde å snø

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har vi hatt en kald værtype i hele landet siden denne tråden startet. Noen har kanskje gjort seg noen tanker og erfaringer.

 

Jeg har hatt mellom 16-26 minus den siste tiden og fått testet litt. Hos meg har eldre erfarne hunder justert ned tempoet og tatt ansvar for sin egen helse. Mens 2-3 år gamle hunder gir full gass og tar lite hensyn til kulda, det er åpenbart at dette ikke er bra. Selv er jeg kledd for en polekspedisjon.

 

I går tok jeg med hundene ut for en gåtur, men eldstehunden var tydeligvis ikke komfortabel med kulda. I dag gikk vi en lengre tur med varmedekken på. Vi gikk forbi en dobberman som var parkert utenfor en butikk, den slet åpenbart i kulda.

 

Jeg kom i prat med en gutt som hadde planlagt en treningsøkt med langrennskia, han avbrøt skituren etter noen få meter...

Link to comment
Share on other sites

Var ute på lørdag med Jämthunden i 28 kuldegrader i 4 timer. Fikk ikke los, men hunden tilbakela ca 12 km. Overhode ikke noe problem for hunden, hun hoppet og koste seg, stupte/rulla ned i snøen og krølla seg sammen 3 meter unna bålet når vi hadde avsluttet jakta.

 

På søndag var det "bare" 24, men vi var ute i 2 timer da også.

 

Dette var i Sverige, det var tørr luft og helt vindstille.

Link to comment
Share on other sites

jaktet i 22-23 minusgrader med bretonen min (to dager med overnatting i gapahuk) Han gjorde seg ingenting av kulda. Justerte bare tempoet ned noen hakk. Spetsvalpen min på 9 mnd sto på døra å ville ut når det var - 26. Slapp henne ut i hagen der hun sto i bånd i 2 timer uen å ville inn. Tror det er stor forskjell på rasene, men også hvordan hundene blir holdt. Sover inne forann ovnen kontra ute i hundegård osv.

 

Vært på flere jaktprøver med stående fuglehund i 10-15 minus, ingen problemer der heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...