Jump to content

Historien om Hjorten i sunnhordaland - Bokomtale


Per-S

Recommended Posts

Jeg har fått tilgang til en bok om hjortens og hjortejaktens utbredelse og historie i Sunnhordland og nordre del av Rogaland. For de som er interessert i både jaktens historie og fremveksten av hjortevilt er denne boken det beste jeg har lest, og alle som har jakt som hobby og interesse må lese boken. Den gir en utrolig god bakgrunn for hvordan hjorten har blitt forvaltet de siste 2-300 år.

 

Boken er skrevet av Brynjar Stautland og Jon Steinsnes og heter ”Historien om hjorten i Sunnhordland og nord Rogaland”. Det er ikke en vanlig jaktbok selv om den er krydret med jakthistorier og intervjuer som gir innblikk i hvordan jakt har foregått og hvilke forhold samfunnet og jegeren har hatt til jaktens utøvelse de siste århundrer.

Boken inneholder en utrolig mengde faktaopplysninger og er et vitenskapelig arbeid når det gjelder kildeopplysninger og dokumentering av opplysninger i boken. Det ligger et enormt arbeid bak innsamling av dette. Selv om boken holder seg til hjortens historie i et begrenset område av Norge, ville det overaske meg mye om forholdene har vært annerledes i resten av hjortens utbredelsesområde.

 

Bare det som er skrevet om jegerne og bøndenes holdninger til hjorten er verd en historie i seg selv. Noen av oss kan huske litt av dette, f. eks. at det ble skrevet i lokalavisene at det var skutt en hjort, i dag er dette så vanlig at ingen ville tenke på det som en nyhet.

 

For oss som er interessert i jakt, jaktlover, jaktetikk og samfunnets syn på jakten er denne boken en gullgruve av opplysninger som setter ting i perspektiv. Synet på dyrevelferd og jaktetikk i forhold til matbehov er et eksempel.

 

Holdningene til hjorten som skadedyr, ikke en ressurs kommer også godt frem i en del av de kildene som boken henviser til.

 

Men først og fremst handler boken om hjorten og dens historie og utbredelse i Sunnhordland. Boken tar for seg hver kommune separat og gir ved kildehenvisninger og sitater en god dokumentasjon på bestand av hjort og hvordan bestandene kan ha variert. Jaktstatistikker gir et inntrykk av forholdene. Der det finnes jakthistorier er de tatt med, ellers er det intervjuer av eldre jegere som forteller det de vet om utviklingen av hjortejakten i sitt distrikt.

 

En skulle tro at en bok som er så full av faktaopplysninger og statistikk ville være kjedelig. Det er langt fra tilfelle, boken er meget leseverdig, og selv for meg som ikke er lokalkjent var det vanskelig å legge bort boka før den var ferdiglest.

 

Forklaringen på utrykket lensmannshjort finner du også i boken, men jeg skal ikke røpe forklaringen, den får du lese selv.

 

Dette er årets julepresang til alle jaktinteresserte!

 

 

Hilsen

 

Per

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

kaster meg på denne her, og kan også anbefale denne boka på det sterkeste.

klarte heller ikkje legge fra meg boka og brukte hvert ledige minutt til og kaste meg over den.

bor selv i en av kommunene som er skrevet om i boka og det var utrolig bra lesestoff, ABSOLUTT ikkje kjedelig selv om det var faktastoff.

Løp og kjøp, den som ikkje blir fornøyd med denne julegaven, trenger ingen gave neste år.

bare historiene fra dem gamle dem har intervjuvet, samt dem gamle bilda gjør boka verdt pengene.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått lest litt i boken. Utrolig spennende for oss som har interesse for hjortejakt og forvaltning av den. Artig å lese hvor framtenkte noen var allerede på 30 tallet. Så ikke minst er det litt stas at den er ført i pennen av en på kammeret :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

En kamerat ev meg kom over denne på en tur for noen år siden, jeg tror det var på Bømlo. Jeg skal høre med ham. Jon Steinsnes hadde en del av bøkene, men er dessverre gått bort.

Hans sønn mener jeg het Joakim Steinsnes. (usikker på stavemåten for fornavn). Han bor i Haugesund. Du kan prøve gule sider for å komme i kontakt med ham.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...