Jump to content

hjelp, er elghakket ødelagt


vegara

Recommended Posts

hjelp

 

 

fant idag en hel bærepose med vakumpakket elghakk liggende på siden av fryseren..

etter å ha resonert fram når denne posen har blitt tatt opp er vi blitt enige om att dette må ha skjedd forrige fredag.. rommet det har ligget i er det ca 15grader..

har forferdelig dårlig peil på om kjøtt har blitt surt eller ikke så blir usikker på om jeg skal bare kaste kjøttet eller ta sjangsen på å spise dette?

hva hadde du gjort???????

 

mvh fortvilt jeger

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har stekt en pakke med grovt elghakk som har ligget fremme og en pakke med fint elghakk. det fine elg hakket har ligget i fryseren hele tiden.

kjente ingen forskjell på lukt på de to, men kunne kjenne en antydning til "surere" smak på det som var grovt... kan være innbildning også ettersom jeg er redd kjøttet har gått til H......... spm mitt er om det blir det samme å steke og koke kjøttet? eller blir lukten mer framtredende ved koking?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke kokk å vet ikke om kjøttet er ødelagt.

 

Men om jeg hadde vært i samme situasjon ville jeg tenkt følgende:

Er dette noe du klarer spise selv om du vet det har vært tint X antall dager? Er svaret NEI, så er det hundemat.

 

Hvis ikke svaret er nei, så spør jeg meg neste spørsmål:

Kan du spise det med god apetitt? Er svaret NEI, så er det hundemat.

 

Hvis ikke svaret er nei, så steker jeg opp en "prøve lot" å smaker.

Hvis du ikke merker at det er dårlig, å hvis magen din ikke "begynner oppføre seg rart" når du spiser det, så er vel kjøttet spiselig å du kan se på det som "ekstra mørnet". Hvis det ikke er no godt, så er det hundemat.

 

Men det er kansje noen kokker som kan komme med et faglig holdbart råd?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det har surna så er saken grei, da lukter du det.

 

Problemet er i første rekke en bakterie som heter Staph. aureus. Hvis du har denne i kjøttdeigen så bør du ikke spise den hvis du ikke unner deg selv og andre heftig dobesøk av eksplosjonsartet karakter, både forran og bak :twisted: Denne bakterien er en vanlig hudbakterie som dermed veldig lett kan finnes i kjøttdeig. Denne produserer toksiner som er varmestabile. Dvs at uansett hvor mye du steker eller koker kjøttdeigen vil toksinet være der. Men denne bakterien trenger oksygen, og siden kjøttet var vakumpakket vil det gi dårligere forhold for bakterien. Men luftfritt vil det nok ikke være i en kjøttdeg, og bakterien kan derfor vokse til en hvis grad.

 

Andre bakterier som kan finnes i kjøttet vil du ta knekken på med skikkelig steiking. Så da er det egentlig bare snakk om du synes det er appetittelig. Og for å si det sånn, det er helt sikkert mange bakterier i kjøttdeigen din.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det har surna så er saken grei, da lukter du det.

 

Problemet er i første rekke en bakterie som heter Staph. aureus. Hvis du har denne i kjøttdeigen så bør du ikke spise den hvis du ikke unner deg selv og andre heftig dobesøk av eksplosjonsartet karakter, både forran og bak :twisted: Denne bakterien er en vanlig hudbakterie som dermed veldig lett kan finnes i kjøttdeig. Denne produserer toksiner som er varmestabile. Dvs at uansett hvor mye du steker eller koker kjøttdeigen vil toksinet være der. Men denne bakterien trenger oksygen, og siden kjøttet var vakumpakket vil det gi dårligere forhold for bakterien. Men luftfritt vil det nok ikke være i en kjøttdeg, og bakterien kan derfor vokse til en hvis grad.

 

Andre bakterier som kan finnes i kjøttet vil du ta knekken på med skikkelig steiking. Så da er det egentlig bare snakk om du synes det er appetittelig. Og for å si det sånn, det er helt sikkert mange bakterier i kjøttdeigen din.

 

 

elghakket er bare kvernet rent kjøtt fra elg uten tilsetning av noe annet.. kan dette spille noen rolle på bakterien du nevner først?

Link to comment
Share on other sites

Nei egentlig ikke. Har bakterien kommet oppi så kan den vokse og produsere toksin ved 15 grader.

 

Men det er ikke "farlig", det blir bare noen heftige timer på dass i verste fall.

 

Hvis det er kverna "hjemme" (med mye manuelt arbeid) så øker sjansen for at denne bakterien finnes. I maskinelt produsert kjøttdeig er ikke denne bakterien så vanlig. Dette fordi bakterien stammer fra hud (i hovedsak).

Link to comment
Share on other sites

Ja mattilsynet kan nok gi svar hvis man gidder å betale dem for å gjøre en analyse på kjøttet. Ellers blir det mer generelle råd de må gi, og det er: kast.

Dette fordi de må være på den sikre siden når de uttaler seg om et usikkert tilfelle. Du kan jo selv tenke deg oppslaget i VG: Ble sengeliggende i 10 dager pga kjøttdeig godkjent av Mattilsynet.

 

Men for å være litt mer nøyaktig, så er jeg veterinærstudent. Og jeg er ferdig med all undervisning og eksamener i mattrygghet så det jeg har skrevet er ikke helt uten ryggdekning :wink:

Link to comment
Share on other sites

hah, lo godt av det siste forslaget:)

Hva med mattilsynet, kan de ha et fornuftig svar? Eller er de av den oppfatning at det omtrent må kastes om kjøleskapdøra har vært oppe? :lol:

 

Mattilsynet ville ha gitt påbud om å kaste det om det hadde blitt tint utenfor kjøleskap bare!

De er helt besatt og eier ikke praktisk erfaring fra kjøkken!

Er selv kokk og vet hvordan det går for seg... Ikke at vi har fått noe annet enn største smilefjes på rapportene da, men.

 

 

Jeg kan ikke svare på om det er ødelagt eller ikke.

Men lukter det dårlig er det ødelagt. Men ikke la deg lure av vakumlukta!

Vakumpakket kjøtt lukter litt syrlig, så la det ligge åpnet i luft i ca 15 min og lukt på det igjenn.

 

Kan du spise det uten å tenke på at det kanskje er dårlig så spis det!

Men jeg tar personlig ingen sjangser, har bedre tin å gjøre eenn å sitte på dritern :P

Link to comment
Share on other sites

Å ringe Mattilsynet er i allefall bortkastet.

For det første vil du bare få beskjed om å kaste det uansett som ett føre var prinsipp.

Og for det andre har Mattilsynet lagt ned alle sine laboratorier og analyserer ikke noe selv lenger. De bare henviser til andre laboratorier som Norsk Matanalyse, og der må du regne med en regning på minimumm 1500,- for en analyse av kjøttet.

 

Var i allefall denne beskjeden jeg fikk av dem etter en telefon vedrørende noen varer vi ikke var sikre på fra leverandøreen på jobb....

 

men som de sier over her. Lukt, og farge forteller deg myyyyye. Og ikke minst smaken

 

Kokken76

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje litt frekt å si det, og jeg vet ikke hvor mye mikrobiologi-kunnskap kokker har...

 

Men det er kanskje ikke så rart at det blir konflikter mellom Mattilsynet og kokke/matbransjen når man har tro på at alt kan luktes og sees... Et lite kurs i mikrobiologi hadde kanskje gjort seg?

 

Og da hadde vi kanskje sluppet en del matforgiftninger også... For jeg tviler sterkt på at matforgiftninger skjer med vilje, det skjer nok pga manglende kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt Hans!

 

Hele denne tråden er absurd, jeg klarer rett og slett ikke sette meg inn i spørsmålet. Er jeg det minste i tvil om kjøtt er spiselig så går det i bosset. Når det gjelder det at man skal kunne lukte om kjøttet er bedervet eller ikke så anser jeg det i beste fall å være et utdatert kjerringråd. Iallefall til noen kan vise til resultater som sammenligner "lukt testen" med dyrkningsprøver.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Har mikrobiologi kurs på to år jeg!

 

Men er det den minste tvil om kjøttet er i orden så kastes det eller tar det med hjem til bikkjemat.

Men når det kommer til litt større og finere restauranter så er det så fin rullering på varer som kommer inn og varer som går ut...

Og jeg har enda tilgode å jobbe med en kokk som ikke klarer å skille farlig mat fra mat som er helt i orden!

Man lukter det jo lett!

 

Så tror ikke du skal frykte en tur ut for å spise "Hans" med mindre du drar på den mest shabby restauranten du finner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...