Jump to content

Spise rått kjøtt


Bjørn Dybvik

Recommended Posts

Jeg pleier ofte å skjære ei flis eller to av biffen og spise før jeg steker kjøttet. Det jeg lurer på er om dette kanskje ikke er helsekost akkurat? Gjorde det ofte med kjøttdeig også før, men kuttet det ut da jeg hørte at det hvertfall ikke var bra. Har aldri blitt dårlig av det før, men kan jo ha vært heldig ;-)

Så det jeg lurer på er om dette er veldig risikabelt å gjøre, og hva kan man i så fall risikere?

Dette gjelder oksekjøtt kjøpt i butikk.

Link to comment
Share on other sites

Kjøttdeig er så ille for da blir utsiden med bakterier kvernet inn i ei stor smørje. Nå vet ikke jeg hvor mye bakterier det er på kjøtt ellers men utsiden er vel der det kan være bakterier. Kommer mye ann på åssen kjøtt, alder osv?

Ellers er ikke rått kjøtt like enkelt å fordøye og dermed blir ikke like mye næring fanget opp.

 

Mener har hørt det om kjøttdeig og fordøyelsen ganske åpent en eller annen gang hvertfall. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kjøttdeig er ikke å anbefale uten at den er stekt.

Det er jo påvist koliforme bakterier (Endetarmsbakterier) i kjøttdeig flere ganger i det siste.

 

 

Men kjøtt er i grunnen sterilt, men det blir jo "Forurenset" med kniv som skjærer fra utsiden og inn i kjøttet.

 

 

Men rått kjøtt spiser jeg ganske ofte. (Ikke som et måltid altså)

Men på jobb så sjekkes kjøttet i rå tilstand vet at man skjærer en flis og prøver seg på.

Dette gir en pekepinn om hvordan vi tilbereder det. (Tenker på hvor lenge det stekes og hvilken temp og hvor mye luftfuktighet vi vil tilføre osv...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilbereder biff tartar og spiser det med største velbehag, har aldri hatt noen "bieffekter" av det. Men jeg kjøper alltid råvarene i en butikk med god ferskvareavdeling eller i spesialforretning. Råvaren er da enten ytrefilet som de maler opp for meg mens jeg venter eller biffdeig som er malt samme dag, altså rent kjøtt uten tilsetninger. I kjøttdeigen aner du ikke hva de har blandet inn.

Link to comment
Share on other sites

Dette var jo litt betryggende lesning :-) For jeg sliter nemlig med å holde meg unna en smaksprøve eller fire hvis jeg skal steke biff ;-)

Røyk med en halv ytrefilet i går kveld før de gikk i panna.

Men er det tryggere hvis kjøttet har vært fryst først? Det må jo tines opp på riktig måte, men kan man ta knekken på det som måtte finnes av bakterier ved frysing?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...