Jump to content

Moderne Kongsberg "replika"


evert

Recommended Posts

Etter å ha kommet i kontakt med en amerikaner igjennom nettforum, ble jeg involvert i et prosjekt som gikk ut på å bygge en 1914-replika. Jeg kunne studere Haneviks fantastiske bok, og diverse norske pistoler, og forsøkte å gi videre denne infoen så korrekt som mulig, slik at han kunne bygge en egen, da de er så og si umulige å finner "der borte".

 

Pistolen er bygget med moderne høykvalitetsdeler, og er ikke ment som en forfalskning, det moderne serienummeret og produsentens navn er meget tydelig, men heller som en engasjert entuisast ønske om å gjenskape noe uvanlig.

Den observante forumist vil kunne observere noen "feil", og noen med mye kunnskap vil kanskje ha tips for forbedring?

Byggeren har nemlig planer om videre bygging, med endring av detaljer.

inntil noe mer dukker opp, får vi nyte bildene i denne tråden:

 

http://www.falfiles.com/forums/showthre ... did=277598

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett 1914 med 2 fangsnorfester under også.

 

Men "rillene" som man liksom skal holde i når man tar ladegrep ser ut til å gå andre veien ? Heller motsatt vei ? samt hullet som sleiden låser i ved tomt magasin er rundere på orginalen. Og baksiktet står litt lengre bak ? + et lite "skår" i utkasterporten ?

 

eller ?

Link to comment
Share on other sites

De fleste orginale 1914 magasiner har løkke for fangsnor, derav har du sett våpen med 2 fester.

Nettsjæringen er etter hva jeg kan se lodrett på sleiden på denne kopien likt som på orginalen.

Den er derimot for langt frem på våpnet, derfor ser det ut som baksiktet er feilmontert.

For meg ser det ut som siktet er riktig montert på sleiden.

Fordypningen på sleiden som sleidestoppen låser i ser jeg ikke noen merkbar forskjell på.

Men derimot fjærhuset for fjæren til sleidestopp og sikkring det er for firkantet, altså veldig feil profil.

Sleiden er ikke en 1911 men en 1911a1 den har det du refererer til som et lite skår pluss at den en en del mere frest ut ned mot rammen.

Kopiens serienummer er 58763 hvorfor da ikke fortsette med dette nummeret og da 763 på resterende merkede smådeler, fremfor og nummrere om med 15856 og 856 på resterende merkede smådeler.

En annen vesentlig mangel er fraværet av kongsberg K og H7 mærke på sleiden.

Link to comment
Share on other sites

da har vi noen forbedringspunker:

 

-"ball-endmill-cut" i fronte av sleiden

-høy gammeldags utkasteråpning

-rundere profil på "slidestop-plungerhousing"

-sleideserratring lengre bak på sleiden

-"lanyard-loop"

-flere stempler.

-slankere bushingprofil

-finish på løpet

-materialer og finish på grepsplatene

 

jeg tror byggeren brukte det nummeret han brukte fordi endel av de norske delene han fikk hadde dette nummeret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...