Jump to content

lyddemper valg


vegara

Recommended Posts

supersonic hvis det betyr overlyd...

Da har du egentlig ganske mange å velge mellom etterhvert. BR-Reflex (http://www.artemis.no) og Alm (http://www.alms.no) er ytterligere to norske du kan vurdere. Schultz & Larsen (Danmark) har også sluppet en lyddemper nylig - du finner garantert informasjon, eller i det minste meninger om denne om du bruker søkefunksjonen. Det finnes også et utall andre utenlandske merker - en av de mest kjente er kanskje Brügger & Thomet, som også har temmelig høyt prisnivå.

 

Skal du griseskyte demperen så den blir skikkelig varm, finnes så vidt jeg kan vurdere et eneste alternativ; BR-Reflex. Laget helt i stål, men overraskende lett på tross av det. Importøren anbefaler ikke demperen brukt til subsoniske ladninger. Skal du skyte overlydsladninger, er etter min oppfatning Hausken og A-Tec så godt som likeverdige, bortsett fra at A-Tec nok er en del mindre (med forbehold om egen husk og at det er en stund siden). Brügger & Thomet er helt på linje med disse to, bortsett fra at de er svinedyre og ganske tunge. Alm fungerer også bra, men det er lenge siden jeg testet en, og er usikker på modellutvalget pr dags dato. S&L Hardcore (Schultz & Larsen) har jeg ikke sett sammenlikningstester på eller testet selv ennå, men i følge produsenten, skal den visstnok være blandt de aller beste på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Atec er lett, Schultz & Larsen er billig (og helt utrolig stygg), Hausken er stor, BrReflex er enkel, Alms er liten. Prisene er høye for alle for et rør med noen greier inni. Andre merker er Stalon, Huntsafe (tidl Hansen), Ase Utra, og flere er det helt sikkert. Felles for absolutt alle er at de virker.

 

Se like gjerne på en demper som ser bra ut. Sammenlign priser hos feks Jakt&friluft. De har flere forskjellige.

 

En kompis har Hausken på sin T3 .30-06. Fornøyd fordi rekylen ble utrolig mye mindre. Lyden ble også bra dempet, men han bruker hørselvern uansett. Eneste grunnen til at han satte den på var for å redusere rekylen etter å ha fått noen karameller av kikkertsikte (Meopta med øyeavstand omtrent som kontaktlinser i forhold til feks Leupold :wink: ). Karamellene ble borte og kikkertsikte kom bakover i montasjen igjen! Blir ufattelig varm etter fem skudd for øvrig. Men det blir sikkert de andre og.

 

Skal sjøl ha demper på min kommende .222. Har en salongrifledemper som brodern skal bygge om. Får dermed gjenget børsa så den passer denne (1/2x20 UNF). Fungerer ikke dette som jeg håper, ja da får jeg meg en demper som passer til gjengepartiet! Merket gir jeg blanke i, for som nevnt, aller virker. Og mine ører merker neppe forskjellen.

 

Søkte forresten på Google og brukte "test lyddempere" som søkeord. Ett treff på Hausken som best i test, ett treff på Schultz&Larsen som best i test og ett treff på Atec som best i test... Tjaaaaahhhh.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Skal du griseskyte demperen så den blir skikkelig varm, finnes så vidt jeg kan vurdere et eneste alternativ; BR-Reflex. Laget helt i stål, men overraskende lett på tross av det.

 

Her må man også ta med Ase Utra Jet-Z Compact. Laget helt i stål og kommer bedre ut på de testene jeg har sett enn BR. Demper faktisk meget bra med tanke på størrelsen i .308.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...