Jump to content

Rypebestanden 2009


olligalla

Recommended Posts

Lurer på hvordan rypejakta gikk,og sånn omtrent hvor mye fugl det var rundt omkring i

forhold til andre år.

Vi er ett jaktlag på 7 mann som reiser på rypejakt en gang i året,og litt sporadisk senere i sesongen.

Vi har jaktet her siden 80 tallet. Terrenget ligger i Rogaland og har både fjellrype og lirype.Vanligvis skyter vi mest fjellrype.

Har ikke lov å bruke hund,så det blir støkkjakt.

I År:

Bedre enn gj.snitt med liryper.Store og mange kull.

 

Litt mindre enn gj.snitt med fjellrype.Tidlig flokking,så en flokk på rundt 50,allrede 11 sept.Ellers spredte kull.

 

I antall totalt fikk vi litt over gj.snitt og med størst andel liryper.(jeg tror det er første gang vi har fått mer liryper enn fjellfugl)

Håper det er andre som har litt info.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet andre perioden i Sollia. Ifjor var det brukbart, iår veldig dårlig. Så 4 (3 + 1) første dagen uten at vi fikk noen ordentlig situasjon på noen. Andre dagen så vi ikke fjæra. Hørte at noen hadde gått 4 dager uten å se en fjær. Da reiste vi hjem igjen....

 

Altså, veldig dårlig såvidt jeg kunne bedømme.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan meddele om et over middels godt år i indre-ofoten/sør-troms. Hatt over 50 jaktdøgn til nå så har grei oversikt over de fleste fjellan i området. Er godt med fjellrype stortsett overalt, litt mer lokalt med lirypa, men sett tildels mere lirype i år enn tidligere år. Grunnen til at tellinga her i år viste dårlig me fugl var at fugln satt skamhøyt og langt over 1000meter ganske lenge ut i jakta. Så er nok mange som har gjort feiltellinger grunnet det. tellingene her iallefall går på de eksakt samme plassene år etter år, men fuggeln flytte på sæ avhengig av vær og vind, og hadde i år tilhold høyt i terrenget.

 

Hilsen

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Leier et privat terreng som mitt jaktlag har brukt i mange år. (Rendalen), Jeg vet ikke hvor mye det betyr, men vi har hele tiden forsøkt å unngå å skyte stamfugl. Selv om det var litt færre og mindre kull i 2009 enn tidligere år hadde vi få problemer med å skyte vår selvpålagte bag-limit på 5 ryper pr dag med kun en jaktøkt daglig. Det er kun vi som jakter i dette terrenget slik at vi føler vi har "kontroll".

Ingen av oss kan påberope oss å ha dyptgående kunnskap om hva som påvirker rypebestanden, men jeg sitter med en sterk fornemmelse av at rettet avskyting, også når det gjelder ryper, har en viss påvirkning.

 

Noen som har tilsvarende erfaring??

Link to comment
Share on other sites

Tidligjakt i nordsverige:

Bedre enn i fjor. Flere store fine kull. Små kyllinger, sikkert pga omlegging. Noen av kullene var kyllingene store å fine.

Sparte mye av fuglen, så det blir bra med fugl neste år.

 

Jaktstart i Nord Trøndelag:

2 dager jakt. Første dagen var det MYE mere enn i fjor. Så 60-80 fugl vil jeg tro. Andre dagen var været dålig, så vi så ikke så mye fugl.

 

Oktoberjakt i Sverige:

Var egentlig ute etter skogsfuglen, men føret gjorde at vi trakk opp i rypeland.

MYE ryper å se. Så mange flotte kull alle dagene.

 

Lokalt:

Ca likt som i fjor. Noen steder mere og noen steder mindre enn i fjor. Ser bestandig fugl når jeg er ute, men skyter på langt i fra hver sitvasjon. Når det gjelder skogsfuglen er det litt bedre enn i fjor.

 

Alt i alt så har jeg hatt en sesong som har vært bedre enn i fjor. Og håper på at det blir enda bedre neste år! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Første jaktuka i finnmark: mer en i fjord, men ikke særlig bra (fikk 9 ryper på 2 mann på ca en uke)

 

Var en tur på haukeli nå i helga, to mann jakta i to dager (4,5t effektivt på lørdag og 7,5 effektivt på søndag). Så ikke ett eneste rypespor egang!! bare masse revespor i de lavere delene av terrenget (1000-1400) var opp imot 1600m men der var det ingenting å se. Begge to hadde kikkert og vi så over store deler av terrenget, ikke antydning til rype.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...