Jump to content

Hvilke kaliber finnes for pistol?


donald

Recommended Posts

Hei,

 

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg er litt usikker. Hvilke kaliber er vanlig for pistol, som også bruker å være ok å søke på hos politiet?

 

Jeg har en .22, og en 9mm. Men jeg har forstått det slik at jeg kan erverve ett stk. våpen per kaliber klubben bruker. Nå vet jeg egentlig ikke hva klubben bruker utover .22, 9mm og noe sterkere greier som f.eks desert eagle bruker..

 

Men er det noen som har en lettleselig oversikt over kaliber, og hva som bruker å være normalt i klubber rundt om i landet?

Link to comment
Share on other sites

Hei du!

Det du spør om er jo et ganske stort område. Mitt råd vil umiddelbart være å kjøpe Ladeboka, den finner du hos alle butikker som selger våpen og ammunisjon. Det er en hel haug med håndvåpenkaliber mot slutten av boka, og der kan du lese deg opp på de du finner spennende.

 

Når det gjelder hvilke du kan søke på hos politiet, så er det nesten ingen grenser. De vanlige er: Mange velger her en banepistol i 22lr, gjerne en med mulighet til å sette på et nytt løp i f.eks .32. Utover det så spørs det mye hva du ønsker å skyte. Du har finfelt, grov felt, revolver felt, militærfelt og sikkert flere klasser jeg ikke kommer på i farten. Mange bruker 38 og 357 i revolverfelt, mens .40 er veldig vanlig i pistol til grov felt.

 

Desert eagle kommer jo tradisjonelt i kaliber .50Action Expres, men den er ofte å se i f.eks 44 magnum også.

 

Jeg ville ikke tenkt i de baner før du har trent mye med mindre kaliber. Jeg kjøpte en Para P14 i 45ACP litt tidlig, brukte unødvendig lang tid på å få gode avtrekk da...... :roll:

 

Skyt masse med 22, en del med 9mm, om det frister med noe kraftigere etter en stund, så gå for det da, jeg ville ikke tenkt på det riktig enda.

 

Intill videre kan du starte med å lese om de forskjellige kalibrene i Ladeboken. Den kommer ut med ugjevne mellomrom og er et uvurdelig oppslagsverk.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Neida, du kan kjøpe det du har lyst til innenfor de rammer som gjerder for den aktuelle skytegren du søker om våpen til.

 

Sære kaliber er kanskje kule, men det koster å være kar. Når du vet at f.eks en .500 S&W kjapt koster deg en femtilapp pr. smell, er det kanskje ikke så forferdelig med en 9mm til 1,60...

Andre kaliber kan det rett å slett være umulig å få tak i, selv ladekomponenter kan by på problemer.

 

Jeg lover at du kan få mer en nok morro med "vanlige" kaliber. :wink:

 

 

...og evert, du må ta med at det finnes en haug med håndvåpen som bruker "rifle"-kaliber :D

Link to comment
Share on other sites

jeg kan erverve ett stk. våpen per kaliber klubben bruker
Rolig nå! :) Det er nok ikke bare 'løp og kjøp'!

Hvis du sjekker litt er det en "strategi" å søke våpen etter.. Har du to pistoler, en i .22 og en 9mm dekker disse våpnene flere programmer. En annen ting er det jo at du faktisk fint kan ha flere våpen i samme kaliber, og til og med flere LIKE våpen. :roll: Er ikke lett dette her.....

Link to comment
Share on other sites

Åssen er det der med anskaffelse av nye kalibre med hensyn til de ulike klassene de kan brukes i? Har en 9mm fra før, brukes kun til trening på bane, men så har jeg tenkt til å gå til innkjøp av en .45. Vil dette da hindre meg i å kjøpe en .40 seinere siden .45 muligens kan brukes i samme klasse? Er det en "standard" vei å gå med dette?

Link to comment
Share on other sites

om du kun er NSF-medlem får du ikke kjøpe en 45 hvis du har en 9mm fra før, de går i samme klasse.

 

ikke for å ødelegge festen, men har vi ikke tideligere konkludert med at det ikke er hensiktsmessig for fremtidig lovgivning at vi legger ut oppskrifter på offentlig forume, som beskriver hvordan man får lov å kjøpe flest mulig våpen?

 

som aktiv skytter i en klubb er det nemlig ikke noe problem å innhente denne informasjonen fra personer i skyttermiljøet....

Link to comment
Share on other sites

Forbandet at noen skulle gjøre meg oppmerksom på at de har slikt på capris,

nu gikk bestilling på

 

-Cartridges of the world 12th edition

-1911 Gun digest vol1

-1911 Gun digest vol2

-Glock Gun digest

-.45 ACP the fat ett eller annet om patrona... (Min favorittpatron)

 

Så får man se om bøkene er noe bra, da mangler jeg kun Cartridges of the World 1-4th edition, om noen skulle ha disse 4 første kunne det vært interessant å kjøpe for å ha samlingen komplett...

Når det er nevnt så er det jo slett ikke _alle_ patroner som står i Cartridges of The World, og boken har dessverre noen feil her og der, som de ikke klarer å rette opp, selv etter gjentatte oppfordringer. Men alt i alt et artig oppslagsverk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...