Jump to content

222 Rem og Nosler BT: Ustabilisert i kulde?


spets

Recommended Posts

Hei!

 

Nå har jeg lest meg gjennom tråder om mobbing og hvorfor "gamle" brukere forsvinner. Allikevel så får jeg våge meg frampå med et spørsmål, lite erfaren som jeg er med lading av ammunisjon.

 

Jeg har ikke funnet svaret på hvorfor det jeg skal beskrive har skjedd (søkt på forumet, brukt google og sendt spørsmål til kjent nettbutikk som dere fleste har handlet fra (og nei, det er ikke hjemmelading.no)).

 

Utstyr:

- 1 stk Sako Vixen, 222R med riflestigning 1:14

- 1 pakke Nosler BT 55grs

- 1 boks Vihtavuori N130

- en boks engangsskutte (i mitt våpen) Norma Jaktmatch hylser

- en god kompis med ladeutstyr

 

For å gjøre en lang historie "kort", så skulle jeg altså finne en god ladning til Nosler BT kula. 50grs var utsolgt så da ble det 55grs i stedet (etter anbefaling av selger så mente dette skulle gå), selv om jeg kanskje trodde denne var i grenseland for stabilisering. Krutt ble innkjøpt, Vihtavuoris ladetabell lastet ned og jeg og en kompis ladet en passe menge av 5 forskjellige ladninger fra min til maks (20-21,5 grs) i tabellen. Alle ladningene ble veid. Ut på skytebanen i +5 grader for å teste. Alle ladningene gav grei presisjon, og jeg plukket ut den beste for å lade en "haug" av disse. Kronograf ble ikke benyttet. Fikk så et infall et par dager etter da det var ca -10 grader ute og gjorde en ny tur på skytebanen. Hadde nemlig lest at treffpunkt kunne (vil alltid?) endres i forhold til temperatur, og jeg hadde ikke mye lyst til å sende denne kula etter noe levende uten å vite mer om dette. Til min store overraskelse så ble ikke bare treffpunktet endret, men kulene satt over hele fordømte skiva på 100m! Ikke nok med det, men alle hullene var av type nøkkelhull... Jeg hadde noen skudd igjen av hver ladning vi opprinnelig laget og samtlige viste det samme: Kula var ikke stabilisert! Dette var altså ladninger fra min til maks, så teorien om for lav hastighet til å stabilisere holder vel ikke vann... Testet samme ladning (denne jeg mente gikk best etter første test) da temperaturen krøp over frysepunktet igjen og da gikk ladningene hull i hull. Man må vel kunne si at lengden på denne kula var akkurat på grensen til hva min Vixen kunne stabilisere i gitte temperaturer.

 

Jeg er som sagt ingen erfaren hjemmelader (har nå fått kjøpt alt utstyr jeg trenger) og svaret jeg fikk fra en "ekspert" (på den tidligere nevnte nettbutikk) da jeg beskrev problemet var kort og greit: "55grs skal stabilisere i 1:14." Det var alt! Jeg har spurt flere om denne saken, men synes ikke jeg har fått noe tilfredsstillende svar.

 

Etter å ha lest på Kammeret i over 1 år så slo det meg plutselig hvor det burde befinne seg personer med riktig kompetanse som kanskje har noen betraktninger om dette. At jeg ikke tenkte på dette før...

 

Ble nesten litt skremt av hele hjemmeladinggreia, men gikk på med nytt mot med andre og lettere/korte kuler og dette funker fint som snus i alle temperaturer!

 

Jeg er uansett en erfaring rikere: Test alltid ammunisjonen i flere temperaturer (særlig de du mistenker kommer til å opptre under jakt).

 

(Og la nå ikke dette bli en diskusjon om hvilken nettbutikk eller ekspert som er best/dårligst. Jeg tok det bare med i historien for å understreke slutterfaringen min om å teste, teste og teste...Uansett!)

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke 222, men det finnes finnes retningslinjer for kulevekt og stabilitet her for 223 : http://www.6mmbr.com/223Rem.html

 

Jeg ville personlig ikke gått høyere en 50 grains kuler, selv om man på en god dag kan få

fine resultater på 55 grain. Da har du marginer som gir deg litt å gå på for alle dem

forhold som måtte gi varierte ladninger som temperatur, hylsevolumer, hvor hardt du lader, etc, etc.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke hva stigningen er i T3'en min. Men den har fungert greit i kulde!

Jeg bruker også Norma hylser, men N133 krutt, Lapua 55grain kule og Federal tennhetter!

Har du prøvd å ha skudda i lomma, for å ungå at de blir for kalde?

Pleier å ha magasinet i lomma når jeg går på toppjakt, derfor gjør jeg det samme ved innskyting på bane!

Bruker en Tikka T3 SS Light med 50cm løp og A-teck demper.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Piper er ofte individualister når det hjelder å stabilisere kuler som ligger i ytterkanten av arbeidsområdet..

 

Jeg har puslet litt med 1:14, og har klart å stabilisere 60 grains nosler p. i denne @800m/s.

En annen 60grainskule, som jeg i farta ikke husker navnet på, ville ikke stabilisere i den pipa..

 

Det er vel egentlig slik at det er lengden på kula som er den avgjørende faktoren her...en butt kort kuleform kan finne på å stabilisere mens en spiss og lang kule kan slite.. 55grains kuler pleir dog ikke å ha noen problemer i 1:14...

 

Hastigheten er også en faktor for stabilitet..Når det er kaldt, blir kammertrykket lavere for en gitt ladning, og derav også hastigheten..Ligger man da i utgangspunktet marginalt med forholdet hastighet/kule/riflestigning ved normaltemp. kan man godt spise opp denne marginen i kuldegrader. Jeg kjenner faktisk folk som opererer med høstladninger og vinterladninger...

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesing. Har sjøl bestilt meg en brukt Brno Fox og har tenkt å bruke 55 grs kuler og N-130. Blir å løpe til skytebanen skjønner jeg. I kombien jeg solgte forrige uke gikk også 62 grs som en stråle (Norma Rådyr). Skjøt litt med sjøllagede Lapua 55 grs fmj ladet med 21,6 grs Norma 201 og med S&B-hylser. Topp presisjon. Er 60 cm løp på denne.

 

Har bedt butikken om å kappe løpet 10 cm og forberede for lyddemper. Håper da det kommer til å gå bra med Lapuaen da jeg har et par hundre kuler av fmj og sp av disse. Kan sikkert rapportere hvordan de går.

 

En ting man kan prøve er jo å holde noen patroner varme i lomma og noen kalde i magasinet feks. Da vil man i hvertfall se med sikkerhet forskjellen.

 

Har for øvrig hørt noen si at BT-kuler kan være ustabile når vekta går opp, og de er jo lengre enn vanlige? Verken Lapua eller Norma Rådyr er lange BT-kuler. Mulig det har noe med saken å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg bruker 55grs Sierra FMJ og SP med 23,5 grs Norma 201 bak. Har ladet 1, 2, 3 og 4 gangs skutte hylser fra diverse produsenter.

COL er 55.4mm mener jeg å huske, eller så var den 54.5..

 

Ikke kronografert hastigheten men løpet er har original lengde og i følge ladeboken skal dette gi en hastighet på 946m/s. Og den skal være litt over 1000 joule i anslagsenergi slik at den er lovlig på rådyr, (980).

 

Dette samler meget bra i min BRNO Fox Mod 2. Snurren på den vet jeg ikke. Tror disse kom i to forskjellige. 1:12 og en til..

 

Men til vinters skal jeg ned i ladebua for å lade opp mye av det som ligger i skuffer og skap. Svigers er en snill mann:)

Kronografen skal settes opp sik at jeg får målt hastigheter i forhold til ladetabellen. Etterhvert blir det muligens og kapping til 50cm og demper.

 

Skal lage en ny tråd med erfaringene jeg gjør meg i løpet av vinteren. Tipset med noen varme patroner i lomma og noen kalde i magasinet skal prøves.. Kanskje og ta tre skudd med varm rifle fra bilen og tre varme patroner. Og senere la rifla stå og bli kald med tre i magasinet..

 

Men jeg kommer til å holde meg på 55grs kuler. Både trening og jakt. Utfordringen blir å finne to som går mest mulig likt.

Link to comment
Share on other sites

1/14 stigning og nosler bt kuler er helt i grenseland for hva løpet ditt klarer så der er det mye rett i hva Raudnakke sier.

 

Ellers til deg ko-stens Brno fox ble levert med 1/11 stigning i følge lesing på nettet så den burde klare 55 grains kuler bedre.

 

Har en Valmat kombi med 222 løp er usikker på stigningen på den men den går bra med både lange 55 grain fmjbt kuler og 55 nosler bt.

Link to comment
Share on other sites

Kan være mye i det Raudnakke skriver!

Spørs om en ikke må skjele litt til forholdet mellom kulevekt/lengde og bæreflate.

Det kan nok være lettere å få en kule med lang bæreflate, i forhold til kulevekt, til å stabilisere.

Eksempelvis har jeg ikke hørt om noen som har problemer med å få 62grain Norma "rådyr" til å gå bra!

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Har en brno fox med 1-14 stigning(har målt).

Og norma 62 grains blyspiss stabiliserer veldig bra i min børse, men dette er veldig korte kuler, så er nok lengde som er avgjørende her.

Allt av 55 grainere jeg har testet har stabilisert, også i mange minus grader :)

 

Kan jo ha noe med kruttet å gjøre også? Evt. hettene?

Jeg lader med n-135.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sako Vixen i .222. Denne har en stigning på pipa på 1:14, og pipa er kappet på 50cm for bruk av lyddemper.

Har ikke funnet en eneste 55gr kule som går bra i denne rifla. Norma sin 62gr blyspiss går utmerket, samt alt jeg har prøvd fra 50 gr og nedover. Har også prøvd Lapua 55gr FMJ og SP. Disse så korte ut, men fungerer heller ikke i denne rifla.

Det virker som det blir noe bedre med hete ladninger. Rifla går generelt best med ladninger rundt max eller litt over (i forhold til tabell, ikke max i rifla). Av de kruttypene jeg har fått til å fungere best i rifla er N-133, N-530 og Norma 200. Ikke prøvd N-130, men N-120, N-135, Norma 201, 202, 203B. Kan se ut til at N-530 er det kruttet som gir høyest hastighet, og derav stabliserer vanskelige kuler best. Kanskje verd å prøve? Du bør også vurdere å prøve magnum hetter om du får tak i. Fungerer bedre i kulde (har ikke prøvd i .222'en, men i LR størrelse er det merkbart).

Link to comment
Share on other sites

Som Raudnakke skriver, piper er individer. Det trådstarter beskriver minner veldig om det jeg erfarte med T3'en min da jeg kappa 1:12"-pipa. Mesteparten av klagesangene forsvant da gamle Sluttstykket dro ut kontakten, men jeg har beskrevet erfaringene litt her.

 

Forresten, Nosler BT er jo en boattail. Har du prøvd ei kortere flatbasekule i samme kulevekt? Du vet kanskje at hvis du er helt på grensa kan du oppleve at ei lang bt-kule stabiliserer dårlig mens ei kortere fb-kule med samme vekt går helt fint?

Link to comment
Share on other sites

Forresten, Nosler BT er jo en boattail. Har du prøvd ei kortere flatbasekule i samme kulevekt? Du vet kanskje at hvis du er helt på grensa kan du oppleve at ei lang bt-kule stabiliserer dårlig mens ei kortere fb-kule med samme vekt går helt fint?

 

Klar over det er lengden av kula som er det kritiske, og nei jeg har ikke testet fb-kuler i samme vekt. Regner med at det vil funke. Ellers var lesningen om T3'en din veldig interessant, minner mye om det jeg opplevde. Sliter allikevel fortsatt litt med å skjønne at jeg skulle få så mye hastighetstap ved kuldegrader at kula ikke stabiliserer. Annet treffpunkt og dårligere presisjon kunne jeg ha skjønt, men ustabilisert? Hmm.. Jeg brukte denne tabellen: http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... ington.jpg og ladet altså fra maks til min (fra ca 850ms til 920 ms). Testløpet i følge ladetabellen er 58cm og 1:14 så det skulle ikke være så mye avvik i Sakoen min i forhold til oppgitt hastighet. Da også minimumsladningen stabiliserte i varmt vær så skulle det vel bety at maksladningen gikk (godt) under 850 i kaldt vær.

 

Jeg er ikke ute etter at akkurat denne kula skal gå i Sakoen, ville mest høre om andre hadde erfaringer med ustabiliserte kuler i kulde. Og det var det jo! Testet den mest fordi den var veldig billig på XXL.

Well, well... Jeg bruker uansett ikke kula lenger da jeg har akseptert at lengden er helt på grensen til stabilisering. Dessuten skal jeg nok tenke meg litt om før jeg kapper og setter demper på dette løpet :?

 

Takk for gode tilbakemeldinger!

 

(Ved fugljakt, som jeg bedriver mest, har jeg forøvrig alltid ammunisjonen i lomma for at temperaturen ikke skal påvirke treffpunktet.)

Link to comment
Share on other sites

Skal lage en ny tråd med erfaringene jeg gjør meg i løpet av vinteren. Tipset med noen varme patroner i lomma og noen kalde i magasinet skal prøves.. Kanskje og ta tre skudd med varm rifle fra bilen og tre varme patroner. Og senere la rifla stå og bli kald med tre i magasinet..

 

Gjør for all del dette. Skal bli interessant lesning.

 

Eksempelvis har jeg ikke hørt om noen som har problemer med å få 62grain Norma "rådyr" til å gå bra!

 

Denne har jeg ikke testet, men det skal jeg jammen gjøre!

 

Kan nok hende jeg tester med andre tennhetter og krutt med Nosler BT-kula også bare for å se om jeg kan trekke noen fler erfaringer ut av dette. Har noen hundre kuler liggende som jeg ikke har brukt...

Link to comment
Share on other sites

Marginene er i enkelte tilfeller marginale med hva som stabiliseres, evt ikke stabiliseres i .222 Rem med 1:14 snurr.

 

Jeg kjøpte en gang ei eske 55 grains Nosler Solid Base (SPBT-kule) for test i min Vixen med 1:14 snurr. Ladet en prøvebatch med ladninger opp mot maks i børsa mi og prøvde på 100 meter.

Kulene gikk som en stråle, alt bare fryd og gammen, god stemning både på skytebanen og i furtebua, patronene skulle brukes på reven den vinteren!

Ryktene om at Nosler skulle erstatte Solid Basen med Ballistic Tip kom meg for øret, så her måtte det hamstres slik at en ikke gikk tom for ei så genial revekule!

Som sagt så gjort, en eller annen forhandler hadde disse på lager, 500 kuler ble kjøpt. Som alt nytt som dras i hus måtte jo nyervervelsen inspiseres ved ankomst. Da oppdaget jeg at disse kule hadde krymperille, noe de første ikke hadde. Hmm, ok det betydde ikke så mye, men de måtte jo prøves for å se om treffpunktet var den samme med de nye kulene...

De nye kulene ladet likt som de gamle samlet ikke i det hele tatt!! Traff ikke pappen engang med alle skuddene (en rekrutt feltfigur med hvit klistrelapp som siktepunkt) Prøvde igjen gammelpatronene, og disse samlet fortsatt som før, like bra som jeg klarte å holde børsa.

Hva f.... er det som skjer....

Kontrollmålte kulene som var den eneste variabelen mellom patronene, og da viste det seg at de nye kulene med krymperille var i underkant av en halv mm lengre en de første! Nå KAN jo krymperilla være det som utgjorde forskjellen her, men uansett er det ikke mye som skal til før stabiliteten forsvinner om en er helt i grenseland.

Revekulene, både med og uten krymperille ble vederlagsfritt gitt til en kompis som brukte de i en 22-250, hvor begge typene fungerte problemfritt!

Link to comment
Share on other sites

Marginene er i enkelte tilfeller marginale med hva som stabiliseres, evt ikke stabiliseres i .222 Rem med 1:14 snurr.

 

Jepp, har begynt å skjønne det etterhvert. Interessant å høre andres erfaringer også. Dette beviser jo igjen at kompetansen og viljen til å svare på dette forumet er veldig bra. Stå på folkens!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...