Jump to content

Trijicon AccuPoint 2.5-10x56 eller 5-20x50?


tveraa

Recommended Posts

har bestemt meg for trijicon, enten med 2,5-10x56 eller 5-20x50 forstørring men har ikke klart å bestemt meg for hvordan jeg skal velge. skal brukes til allt fra rype til rådyr og sel. skal også brukes i skumringen.

 

er også usikker på hvilket rektikel jeg skal velge :?:

- BAC, Amber Triangle Reticle

- Standard Crosshair with Amber Dot

- Mil-Dot Crosshair with Amber Dot

 

"lysdotten" finns i flere farger enn Amber. men tror jeg har bestemt meg for amber :) kom gjerne med forslag ;)

 

tror jeg blir å gå for 5-20x50 med mil-dot :wink::?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Specifications (5-20x50)

Weight (oz): 26.9

 

Mil-Dot Crosshair w/ Amber Dot

 

Length (in): 13.6

Eye Relief (in): 4.1 - 3.8

Field of View @ 100yds (ft): 19.1 - 5.1

Exit Pupil (mm): 10 - 2.5

 

Specifications (2,5-10x56)

Weight (oz): 20.8

 

Mil-Dot Crosshair w/ Amber Dot

 

Length (in): 13.8

Eye Relief (in): 4.1 - 2.8

Field of View @ 100yds (ft): 37.6 - 10.1

Exit Pupil (mm): 16.3 - 5.6

 

 

 

Hva står Exit Pupil for? hva er det?

Link to comment
Share on other sites

 

Hva står Exit Pupil for? hva er det?

 

exit pupil er mengden lys som slippes gjennom kikkerten?

 

det gjorde det enda vanskeligere og bestemme seg :? noen som vet hvor mye øyet fanger opp? er det ok med 10 mm som slippes gjennom den 5-20x50 ? den vil slippe gjennom 10mm lys på 5xforstørring?

Link to comment
Share on other sites

Ska du jakte, så tenke du ikke på 5-20.

 

med 10x e det isje litt vanskeligt å treffa stålblinken på 12x7cm som står på 300m, og 2,5 gir deg faktisk skuddtjans når dyret kommer på 10m!!!!

 

Eg har sjøl ein og e kjempefornøyd med den. Beste kikkerten eg har for under 5500,-

 

Har Bac retilkelen i amber, og hadde ikke valgt noen av de andre da det e den fargen som virker minst lysende, og min erfaring til nå e at det e helst litt for mye lys i den.

 

Det e te jakt ein trenge den oplyste retikkelen, ikke til bane og på jakt må eg si BAC retikelet har imponert meg.

 

Det så e litt negativt e at an har et litt trangt synsfelt syns eg, men med begge auene opne får ikke det den store betyningen, og det e jo tross alt ikke noen superdyr kikkert, så den har sine klare begrensinger.

Link to comment
Share on other sites

var ute i dag å så på trijicon 2,5-10x56 og sammenlignet det med 5-20x50 og fannt ut at 2,5-10x56 blir det rette siktet :) også skal jeg har mil-dot :D den er tynn og fin på det siktet etter hva jeg har hørt :)

 

blir å bestille det fra usa men hvem skal jeg bestille det fra? har prøvd å sendt epost til en del plasser men får ingen svar. noen forslag til hvem jeg kan spørre om god pris? :)

Link to comment
Share on other sites

Trykket bare på buy og fikk mail fra google (på norsk) hvor mye man sku betale av frakt å sånt. Meget enkelt:)

blir nok å bestille der der ifra jeg også.. hvilket rektikkel kjøpte du den med? :)

 

Har amber red triangle trur d heter ( den med en stolpe med rød opplyst trekant på toppen). Bruker den til elgjakt, og har bare god ord om kikkerten, særlig hvis dyret er i bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

Trykket bare på buy og fikk mail fra google (på norsk) hvor mye man sku betale av frakt å sånt. Meget enkelt:)

blir nok å bestille der der ifra jeg også.. hvilket rektikkel kjøpte du den med? :)

 

Har amber red triangle trur d heter ( den med en stolpe med rød opplyst trekant på toppen). Bruker den til elgjakt, og har bare god ord om kikkerten, særlig hvis dyret er i bevegelse.

jeg blir ikke å bruke den til elgjakt, men blir å bruke den til toppjakt og annen småvilt jakt. blir også å bruke den til rådyr og sel :P er usikker på hvilket rektikel jeg skal velge :/ men tror jeg blir å velge mil-dot :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på hva du skal bruke den til, men jeg falt for for stolpen med amber triangle, til bruk på elgjakt :)

til elgjakt, rådyrjakt o.l. vil det nok passe bra men vil ikke ha det selv siden jeg ikke blir å bruke rifla så mye til slik jakt. kommer til å bli brukt en del på rådyr, men for det meste til toppjakt, rev, rype, kråke og annet småvilt :)

Link to comment
Share on other sites

Da vil nok stolpen ikke være det beste valget nei:)

stolpen kunne vært bedre hvis den trekanten har stått på 2 tynnere streker. og mellomrommet mellom de hadde vært større :) da hadde det vært lettere å plassert siktepunktet over byttet nor holdet ble langt.

Link to comment
Share on other sites

Den fås vel heller ikke i MIL/MIL versjon. Jeg så på samme kikkerten selv, men hadde på forhånd bestemt meg for at jeg skulle ha en MIL/MIL kikkert. Det ryktes om at det vil komme en versjon med MIL knepp senere i år, og da ser jeg ikke bort fra at jeg kanskje bestiller en selv.

 

Jeg har lest at den har den lite lite klikk oppover, så hvis du planlegger å bruke den til langhold kan dette være kjedelig. (ca 45 MOA intern høyde justering) Jeg klarer ikke å finne en offisiell kilde til dette, så dette er ubekreftet.

 

Den kommer jo ellers svært bra ut i tester, og sett i forhold til prisen synes jeg den ser ut som et bra valg. (forutsatt at du kjøper den i USA, den Norske prisen er jo galskap)

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke utelukkende til langhold det er fordelaktig med en MIL/MIL kikkert. Fordelen ligger i at dersom retikkelet matcher kneppene, vil du kunne justere treffpunktet enkelt etter hvor du ser at du treffer. Hvis du i et MilDot retikkel ser at du er 0,5 MIL lav, så justerer du 0,5 MIL opp. Altså 5 knepp.

 

Har du et MIL retikkel og MOA knepp, så kan du ikke justere direkte uten å måtte gjøre en omregning fra MIL til MOA. Dette er ikke veldig vanskelig matte, men i en det går så mye raskere å bare slippe å regne om.

 

Dersom du skyter på 100 meter, vil en 0,1 MIL (et knepp på de fleste kikkerter) utgjøre 1 cm. Et klikk på en MOA kikkert, er vanligvis 0,25 (1/4 MOA), utgjør ca 0,7 cm. På 200 meter utgjør et knepp 0,1 mrad 2 cm endring, med 1/4 MOA utgjør det ca 1,4 cm. Jo lengre avstanden blir, jo tyngre blir omregningen med MOA. Det er vel kanskje derfor det ofte trekkes frem innenfor langhold. For oss som tenker metrisk, dvs cm og ikke tommer, så er det rett og slett enklere å holde styr påhvor mye treffpunktet endrer seg når du justerer på kneppene hvis du har en MIL kikkert.

 

Nå er det mange som klarer seg fint med en MOA/MIL kikkert, der er kun en vanesak.

 

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...