Jump to content

Versa Pod To-fot


idawox

Recommended Posts

Hei, skal kjøpe meg ny tofot, og da naturligvis versapod modell 3. (Den med høyde 15-23').

Er så inne på Cabelas sine nettsider og finner at det er to typer to-føtter(?).

 

Dene ene er "vanlig"

s7_221960_999_02?$main-Large$

 

Mens den andre er "Spring-Loaded Bipod"

På bildet (under), så ser da denne helt lik ut? Hva er egentlig forskjellen her?

s7_227194_999_02?$main-Large$

 

Cabelas skriver også om den at "featuring spring-loaded legs that pop into shooting position quickly with just a touch".

Denne koster da 30$ mer. Er dette noe som egentlig er nødvendig? Kan se for meg at det kan blir litt mye lyd (bråk), på jakt og at det blir mer dill en fungerende dersom jeg ikke skal bruke dem i maksimal lengre.

Noen som har erfaringer med noen av delene?

Med denne høyeste modellen, vil det gå an å skyte liggende med tofoten på det laveste hakket?

Link to comment
Share on other sites

Fjærene er vel uansett inni beina så du skal se godt etter for å se dem...

Mener de virker hver sin vei.

Den vanlige drar inn beina automatisk når man trykker inn hendelene som låser beina i posisjonene,

den andre virker fjærene motsatt på og disse skyter ut når man trykker inn nevnte hendeler.

(med mulighet for at jeg kan ha misforstått forklaringen jeg fikk en gang jeg spurte på et utenlandsk forum...)

Link to comment
Share on other sites

Bruken min vil være sittende/knestående. Så det er ikke noe problem, bare lurte på om det var mulig med liggende. Er 2 meter, så har som regel problemet med at tofoten er for lav :wink: . Men er praktisk jakt jeg skal bruke den til.

 

Så om jeg forstod det rett, så vil "standarden" skyte inn beina, mens den andre skyter de ut?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den (kortere) versa-poden som skyter ut beina, og den er klart kjappere enn og enklere i bruk enn når beina blir dratt inn når man trykker på knappen.

Men du vil få en mekanisk lyd ja.

 

Derfor syns jeg denne http://www.wingevapen.com/index.php?do=product&id=1025 er mye bedre til sittende og stående. Kjapp og enkel i bruk og nær lydløs.

Får den også med to føtter..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Treffpunkt kan være uendret, og det kan forandre seg. Du vet egentlig ikke før du har prøvd med di børse og din teknikk. Av og til er måten du bruker tofoten på avgjørende. Typiske ting å teste er: Hardt underlag, mykt underlag, tofoten lent forover, tofoten lent bakover, tofoten i topp-punkt, måten du holder børsa på.

 

Uansett må dette testes ut på bane før du drasser med deg tofoten på jakt. Jeg vil tro at etter å teste litt vil du finne noen måter å bruke tofoten på som ikke gir endring i treffpunkt med/uten tofot.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...