Jump to content

Bytte pipe i 1911 - hva skal man velge?


fleskebacon

Recommended Posts

1911'en min går ikke bra, den gir rundt 15 cm spredning på 25 m. (Og ja, jeg har fått flere andre til å testskyte den, både i benk og på frihånd, og vi er alle enige om at problemet ligger i våpenet, og ikke hos skytteren. ;-))

 

Pistolen er i utgangspunktet ikke noen presisjonsmaskin; det er en noen lunde original Colt MK IV 80-serie i 45ACP. Avtrekket er tunet litt, så det er greit nok. Jeg har fått en børsemaker til å se raskt over våpenet, uten at han kunne peke på noen spesifikk konkret grunn til at det går dårlig. (Men han var helt enig i at våpenet går dårligere enn det burde gjøre.)

 

Dermed er det vel duket for å få skiftet pipa, så har jeg i hvert fall luket bort en mulig feilkilde. Pipa som sitter i våpenet er nok den originale Colt-pipa.

 

Spørsmålet som da reiser seg er hvilken pipe jeg skal velge. Dette er et våpen som jeg uansett ikke har noen ambisjoner om at skal gi en ekstrem presisjon, da ville jeg nok heller bare byttet den ut med en fiks ferdig racerpistol. Men Colt'en har sjarm og jeg ønsker å beholde akkurat den.

 

Hos Midway ser jeg de har utallige piper til dette formålet, alt fra den mistenkelig billige Swenson-pipa til 780 spenn, og opp til de alt for dyre Nowlin-pipene. Dette er som sagt en budsjett-pistol som jeg ikke forventer gull og grønne skoger ut av, og jeg har derfor ikke tenkt å legge tusenvis av kroner i dette prosjektet, men hvis jeg først skal bytte pipe vil jeg jo ha noe som går noen lunde rett.

 

Så, har folket noen innspill, forslag, råd eller lignende, så tas dette i mot med stor takk. :-)

Link to comment
Share on other sites

Bar-Sto var hett tidligere, Clark, Nowlin og Wilson leverer også bra piper. Man får kjøpt pretilpassede piper, men for best resultat bør man gå oversize og få en flink smed til å montere. F.eks Baker'n.

 

Ellers skriver ikke hvilken ammunisjon du skyter med, om andre opplever den som like upresis og hvordan du har testet presisjonen. Svært mange 1911-er som presterer med 200grains SWC i bly over 4.5 grains 310 (kula satt slik at flensen på SWC'n står 1-2 mm over hylsekanten, eller så langt ut du kan uten at du får problemer med magasinet. ), mens de skyter sirkler rundt svarten med helmantel.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Om du ser på 45 løp utvalget til Midway, og ikke vil bruke over 3000.- på et Bar-sto vil jeg holde en knapp på Storm Lake løpet:

 

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=910832

 

 

 

Jeg har et Storm Lake løp i min 1911 tilpasset av Bakeren. Meget god presisjon med den tidligere nevnte ladningen sammensatt av 200gr SWC og 4.3gr 310.

 

 

 

1700.- synest jeg dette løpet er verdt :) helt klart

Link to comment
Share on other sites

Putter på litt mer jeg. Generelt klarer man ikke å slite ut et .45 løp ved vanlig, normal bruk.

Hvis man ikke har prøvt å lade med resirkulerte kugler og bukseknapper da.

så org løpene pleier å være ok, bare alt for lause i sleiden.

En tilpasset match bushing kan gjøre underværker, pluss en kroning av løpsmunningen.

 

Men for all del, et nytt løp overdimensjonert på alle de kritiske stedene ordner en del mer enn en ny bushing som tilpassing til hood'en og nedre låseklakker. Nå begynner det virkelig å smake fugl.

 

Men vi som kan dette vokser ikke på trær. Baker'n er nevnt med rette. Er ofte sånn at selv om det står autorisert bøssenaker på dørskiltet, er det ikke sikkert han har så mange 1911-løpsinnlegg under beltet. Blir vel mest langvåpen.

 

Skal ærlig innrømme at jeg først etter en 10, 12 løpsinnlegg begynneler å få skikkelig tak på prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Bar-Sto var hett tidligere, Clark, Nowlin og Wilson leverer også bra piper. Man får kjøpt pretilpassede piper, men for best resultat bør man gå oversize og få en flink smed til å montere. F.eks Baker'n.

 

Ellers skriver ikke hvilken ammunisjon du skyter med, om andre opplever den som like upresis og hvordan du har testet presisjonen. Svært mange 1911-er som presterer med 200grains SWC i bly over 4.5 grains 310 (kula satt slik at flensen på SWC'n står 1-2 mm over hylsekanten, eller så langt ut du kan uten at du får problemer med magasinet. ), mens de skyter sirkler rundt svarten med helmantel.

 

- Øivind

 

Har testa en del forskjellig ammunisjon, både frabrikkammo og hjemmeladd i forskjellige varianter. Det som ser ut til å gi best presisjon er forholdsvis harde ladninger med 230 grains helmantel eller fabrikkammo med tilsvarende kule. Presisjonen er testa på 25 meter, av meg selv og flere andre, både på frihånd og med anlegg i benk. Og de som har prøveskutt er rutinerte skyttere som er enige i at presisjonen er dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dumt spørsmål, men går det an å se noen uregelmessigheter i løpet, eller i kroningen?

Sitter det tight og fint, eller er det frigang i låst posisjon?

 

Hva kan man gjøre for å legge på metall i ettertid?

Link to comment
Share on other sites

Har testa en del forskjellig ammunisjon, både frabrikkammo og hjemmeladd i forskjellige varianter. Det som ser ut til å gi best presisjon er forholdsvis harde ladninger med 230 grains helmantel eller fabrikkammo med tilsvarende kule. Presisjonen er testa på 25 meter, av meg selv og flere andre, både på frihånd og med anlegg i benk. Og de som har prøveskutt er rutinerte skyttere som er enige i at presisjonen er dårlig.

 

 

 

OM du ikke har gjort dette:

Kanskje du skulle begynne med å få målt løpet ditt, hva det måler innvendig.

Dette for å finne ei kule med diameter som passer løpet ditt.

Har du feil diameter på kula, er det ikke lett å få den til å gå bra...

 

Ofte går 1911 i kal 45acp best med blykyler og særdeles godt med den nevnte SWC 200 grains kula :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har testa en del forskjellig ammunisjon, både frabrikkammo og hjemmeladd i forskjellige varianter. Det som ser ut til å gi best presisjon er forholdsvis harde ladninger med 230 grains helmantel eller fabrikkammo med tilsvarende kule. Presisjonen er testa på 25 meter, av meg selv og flere andre, både på frihånd og med anlegg i benk. Og de som har prøveskutt er rutinerte skyttere som er enige i at presisjonen er dårlig.

 

 

 

OM du ikke har gjort dette:

Kanskje du skulle begynne med å få målt løpet ditt, hva det måler innvendig.

Dette for å finne ei kule med diameter som passer løpet ditt.

Har du feil diameter på kula, er det ikke lett å få den til å gå bra...

 

Det du skriver om den går best med harde ladninger, er et hint om at pipa kanskej er litt romslig :D

 

Ofte går 1911 i kal 45acp best med blykyler og særdeles godt med den nevnte SWC 200 grains kula :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg laga ein fjærstyring ø7,7 til min 1911 for at den sko fungere betre og då vart utrulig nok også presisjonen mykje betre.

 

kan muligens være et resultat av at fjærstyringen kommer borti skråflaten på nedre låseklakker, og dytter pipa opp i låst stilling. dette vil isåfall gi utslag i at du ser kontaktslitasje på låseklakene og/eller fjærstyringen bakre del.

Link to comment
Share on other sites

Hva kan man gjøre for å legge på metall i ettertid?

 

mulig å sveise på gods på låseflater. litt kritisk at du vet hvor, og hvordan det skal tilpasses etterpå. feiltilpassede piper kan ødelegge både sleide og pipe.

 

en løsning er å ta en prat med "bakern", han kan antagelig stramme opp pistolen.

 

ved å tighte ramme/sleide, sveise opp og tilpasse låseflater, krone pipa, og sette inn en ny bushing, kan man i mange tilfeller slippe å kjøpe ny pipe.

Link to comment
Share on other sites

Ofte går 1911 i kal 45acp best med blykyler og særdeles godt med den nevnte SWC 200 grains kula :wink:

 

Den har jeg faktisk ikke testa, da skal jeg gå til innkjøp av slike og se hvor det bærer av gårde. Det ville jo helt klart vært den billigste og enkleste løsningen å finne ammunisjon som gir god presisjon. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ofte går 1911 i kal 45acp best med blykyler og særdeles godt med den nevnte SWC 200 grains kula :wink:

 

Da har jeg omsider fått skaffet meg en pose med 200 grains SWC blykuler. Og det blir flere - for dette gjorde underverker! Lader med CCI hette, 4,0 grains N-310 og 30,5 mm patronlengde. Fungerer utmerket med originale fjærer og gir en utrolig presisjon! Det er akkurat som om jeg har fått et helt nytt våpen! :)

 

Jeg har prøvd både Geco fabrikkammo med 230 grains FMJ, hjemmelada med 230 grains FMJ, 230 og 200 grains Frontier med alle tenkelig ladninger bak, men disse 200 grains SWC blykulene slår alt, og jeg trenger ikke å finskyte for å se forskjellen heller.

 

Nå kan jeg, med litt flaks vel å merke, skyte 10'ern vekk fra skiva på 25 meter. :) Ikke noe problem å samle i svarten på presisjonsskiva i hvert fall, og det er omtrent på det nivået det ligger for mitt vedkommende. Blir mest feltskyting med denne pangen. Med all annen ammo jeg har prøvd har det ikke vært mulig å samle i svarten på 25 meter, ikke en gang med anlegg i benk eller pute. Og da er det rett og slett ikke moro å skyte, når våpenet sprer mer enn 20 cm på 25 meter...

 

Hva er årsaken til at akkurat disse kulene går så bra i disse våpnene? De er vel i utgangspunktet laget for å skyte 230 grains FMJ?

 

Riktig nok er det harde ladninger med 230 grains FMJ som har gått best av alt jeg har prøvd før disse blykulene, men allikevel har ikke det gitt akseptabel presisjon, og ingenting i nærheten av presisjonen jeg får nå. Hvorfor? Hvorfor?!

Link to comment
Share on other sites

næh, hvem vet? det er magisk, kombinasjonen 200grs H&G SWC og 4-4,5grs n-310 har gitt meg fra brukbar til vanvittig god presisjon i de våpen jeg har prøvd.

 

tror en faktor som spiller inn er at kulas bæreflate entrer friflukten/"throaten" i pipa når patronen kamrer, og dermed styrer kula riktig vei før den skytes. mange 230grs kuler kontakter ikke "throaten", og dermed vil tyngdekratfen føre til at patronen ligger i bunnen av kammeret om du har et litt romt kammer. dette er kun en teori jeg har, ikke tro blindt på den!

 

i tillegg hender det at mantlede kuler er bittelitt underdimensjonert (.450"), mens blykuler som oftest er korrekt dimesnjonert eller bittelitt over.

 

en annen god kombinasjon (for meg) har vært klettes 230grs rundneset blykule, og 5,5-6grs n-330, har gått meget bra i endel våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...