Jump to content

Sauer 202 Outback


hunter boy

Recommended Posts

Jeg har en sauer 202 classic XT i 6,5x55 som jeg vurderer å selge å heller kjøpe meg en outback. Grunnen til at jeg vurderer å bytte er at jeg vil ha en lettere rifle da jeg skal ha demper og justerbar kolbe og to-fot, og da tror jeg den jeg har blir fort tung.

 

Blir også en del jaktfeltskyting og ellers reinsjakt småviltjakt og storviltjakt.

 

Hva mener de erfarne om dette, tåler lettmetalkassen like mye skyting som den i stål? Er jeg helt ute på viddene i denne vurderingen eller vill det være fornuftig da det bli en del gåing/sniking og skyting med rifla?

Har heller ikke bestemt meg helt hvilket kaliber det skal være, men enten 6,5 eller 308.

 

Jeg takker for alle tips og hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Ser nicked ditt er sauer 202 outback. Går ut fra at du har ei selv :D og har du eventuelt målt rifla hva den veier med kikkert?

 

Den har han nok solgt til meg :D Med 50cm løp og leupold qr montasjer veier børsa 3005 gr med reim. Med zeiss diavari 2,5-10x50 og atec ctm4 veier alt 3885 gr :wink:

Balansen er veldig bra, ikke framtung med så lett demper og i kaliber 6,5 så er smellet nesten ikke merkbart :)

Har ikke skutt så mange skudd til at jeg kan si noe om jeg merker forskjell siden det er alu kasse, men foreløpig fungerer den flott.

Link to comment
Share on other sites

Positive:

Liten vekt

Utskiftbare løp

Presisjon

Løst magasin (for de som liker det)

Fyldig grep.

Bra avtrekk

Lydløs sikring

 

Negative:

Bråkete når en skal trykke inn magasinet. (klikk)

Ikke samme treffpunkt når du bytter løp som bl.a blaser har.

Alukassse (om dette er en svakhet aner ikke jeg siden jeg ikke har skutt så mange skudd med den)

Uvant sikring (tilvenningssak)

Link to comment
Share on other sites

Hei, vær obs. på montering av kikkertsikte. Noen har hatt problemer med delvis strippete gjenger i gjengehullene til klakkene på alukasser ved ukorekt montering. Noen Sauermodeller har Weaver type klakker integrerte i kassa. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente for stor tiltrekningskraft på skruene. Bør vel også lime baser/ loctite skruene. Tunge sikter og ev. frisk rekyl kan belaste alu. gjengene vel mye. Selv ville jeg gått for integrerte klakker på alu. kassa, eller stål.

Link to comment
Share on other sites

Eg brukte loctite skruene til kikkerten på outbacken min! fungerte fint :) er greit med Qr baser, da det er styr med og ta dei av i gjenn :mrgreen:
Hjelper nok lite med loctite, hvis kikkerten er tung og det er kaliber med noe rekyl, kommer til slutt gjenger og loctite ut sammen.
Link to comment
Share on other sites

Dere som har outback, hva er deres erfaringer rundt denne rifla, både positive og negative?

 

Solgte blasern til fordel for ei outback i 6,5....etter litt irritasjon ang lyddemper og treffpungtsforandring har jeg nå slått meg til ro med at det er ei ok rifle. (blaser er bedre når det gjelder presisjon med fabrikk ammo) den duger til mitt bruk, men det finnes bedre våpen... jeg har montert en ctm-4 demper og en victory 3-12x56 m/lys...det er ei grei hjortedødar rifle...

Link to comment
Share on other sites

Eg er i tenkeboksen, selger nå unna mesteparten av det eg har.

For å gå alle vårens messer i møte med åpent sinn, stinn lommmebok og godkjennte våpensøknader i lomma.

Mye her som ikkje akkurat fører Outback oppover på lista...

Link to comment
Share on other sites

Eg brukte loctite skruene til kikkerten på outbacken min! fungerte fint :) er greit med Qr baser, da det er styr med og ta dei av i gjenn :mrgreen:
Hjelper nok lite med loctite, hvis kikkerten er tung og det er kaliber med noe rekyl, kommer til slutt gjenger og loctite ut sammen.

 

 

Snakker du da av erfaring?? kaliberet er 30.06 kikkerten er ein Swarovski 3-12x50. Var fossdal på tysnes som gjore det for meg! har hadt den i 3 år no. Og skyter 500-600skudd i året. Men det er kansje ikkje nåk? :D

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg sauer outback med tanke på å ha ei lett rifle med bra presisjon, avtrekk og super balanse.. Har jakta hjort på vestlandet med denne nå i to sessonger, og er meget fornøyd med rifla! kan anbefale den på det sterkeste. Aluminium kassa har som eg ser ingen minus, bare fordeler: lettere enn stål, rustfri, og ilafloan coatingen henger bedre på aluminium enn stål.. visst du bare tenker deg litt om når du skrur fast basene er det ingen problemer. Balansen på rifla er unik! eg har ennå ikkje holdt i ei rifle med bedre balanse en outbacken (dette er vel litt fra person til person)

 

Eneste minuset eg kan sjå er prisen på ekstra løp.. pga ilafloan coating og flutinga på løpet koster den orginal nesten 10000,- uten flutinga kan du trekke av ca 3000..

 

Alt i alt er det ei super rifle til ein overkomelig pris.. (samme pris som den nye sauer classic)

Link to comment
Share on other sites

Snakker du da av erfaring?? kaliberet er 30.06 kikkerten er ein Swarovski 3-12x50. Var fossdal på tysnes som gjore det for meg! har hadt den i 3 år no. Og skyter 500-600skudd i året. Men det er kansje ikkje nåk? :D

Har ikke sett på det selv, men det var en kunde som skyter jaktfelt mm, som opplevde det, det var en 30-06, kikkerten er jeg ikke sikker på. Etter å ha demontert en god del slike Weaver montasjer m/alubaser og sett hvor deformer det kan bli, har jeg dannet meg noen meninger om storviltrifler og montasjer, aluminium ingår ikke i disse.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert grei den.

Personlig synes jeg Sako 75 finnligt var mye mer tiltalende en 85, når jeg byttet inn outbacen.

 

Jeg tror heller ikke noe på at sauer lager låskasser som ikke tåler montasjen til kikkerten slik som 350RM skriver. Sauer lager jo flere modeller på alukassen også. I mine øyne står Sauer for kvalitet langt over det som 350 RM skriver.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare denne lettvekt utgaven jeg er skeptisk til, også andre der man sparer vekt ved å bruke mindre faste materialer, man sparer vekt, men det går utover styrken desverre. Lettvektere der det er flutet bolt og trimmet vekk litt stål hist her, blir noe annet.

Det sier seg vel nesten selv, er kassa borret og gjenget til standard montasje, vil det være adskillig mindre hold i aliminium enn i godt stål. Skruene er jo små og gjengene likeså.

Link to comment
Share on other sites

Men etter som at sauer har hatt denne kassen i mange år og jeg personlig har aldrig hørt om at det har vært noe problem med alukassen, så kan jeg ikke skjønne at det har vært noe problem av betydning? Hvilken montasje er å anbefale på en slik da, jeg har weaver montasjer i stål fra før som jeg synes virker sterke og solide.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare denne lettvekt utgaven jeg er skeptisk til, også andre der man sparer vekt ved å bruke mindre faste materialer, ......................... vil det være adskillig mindre hold i aliminium enn i godt stål. Skruene er jo små og gjengene likeså.

 

:wink: Tør du å fly? I en 737 er det meste i aluminium og lettmetallegeringer, når over 50 tonn holdes i lufta av noen aluminiumsprofiler, burde en alukasse på en 30-06 greie å holde en kikkert på en 1/2 Kg. Men går en hardt nok inn for det, greier en vel å ødelegge det meste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sauer kassa er laget i dural aluminium som er mye sterkere en vanlig aluminium.

At en kikkert har løsna har sikkert skjedd med andre rifler også, spørsmålet er om dette er et problem hvis det er montert korrekt av fagkyndig.

350RM skriver som han er i våpenbransjen, hadde det ikke da vært en ide og snakket med immportøren om dette problemet.

Tviler på at sauer vil ha denne type problemer blandt sine kunder, hvis jeg ikke tar feil er vel highland modellen også med samme kasse, ikke akkurat noe billig rifler dette her.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt behandle våpen pent, men bør være designet til hard bruk etter min mening. Er helt sikker på at fire små alu. hull er en usunn løsning i lengden. Kansje holder det, men er nok bare såvidt, dural eller ikke. Jørunn Lien fikk klipt flere mont. skruer p.g.a. rekyl i en .35 Whelen. Rem. kasse og en Zeiss 2,5-10x48 på topp. Art. fra Våpenjournalen. Hvis beddemasse f.eks. vil binde til coatingen på Saueren(klakker/kasse) vil dette avlaste skruene mye.

Link to comment
Share on other sites

Jada, sammen ligning med fly er jo flott,(var vel i fly første gang på -60tallet) de er konstruert litt annerledes enn nevnte montasje og blir vel nøye inspisert oftere enn enkelte pusser børsa si.

Har skrudd litt små motorer og annet med alu der er det vel en kjent sak at det som ikke er smørt med kobberfett kan binde dvs aluen irrer fast i stålgjengene på skruer osv.

Problemet er nok ikke stort nok, og vil være værst for menge og grovis skyttere, til at noe blir gjort, ofte holder vel ting ut garantiperioden.

Link to comment
Share on other sites

Har en 6.5 outback med qr, er meget fornøyd med den. Lett i vekt, god balanse, verdens beste sikring og utmerket presisjon. Virker meget bra mot rust, noe jeg har sett blaser piper sliter med.. Et topp-kvalitets våpen!
Trodde det var Sauer som leverte piper til B£@$er.
Link to comment
Share on other sites

Har en 6.5 outback med qr, er meget fornøyd med den. Lett i vekt, god balanse, verdens beste sikring og utmerket presisjon. Virker meget bra mot rust, noe jeg har sett blaser piper sliter med.. Et topp-kvalitets våpen!
Trodde det var Sauer som leverte piper til B£@$er.

 

Tror det skal mye til for at sauer har bedre løp en blaser og omvent, er jo sauer som leverer løp til blaser :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei Hunterboy.

 

Jeg har en outback 202 (6,5x55) som jeg har hatt i noen år nå.

Jeg kan ikke si stort mer enn at jeg er utrolig fornøyd, riflen samler ca 15mm på 100m og er lett og stabil å skyte med

Både til jakt i krappe vestlandsbakker og jaktfelt. Flere har nevnt at kikkerten har løsnet eller at gjenger har blitt revet.

Dette har også skjedd med meg, men jeg anbefaller at du får en proff til å montere dette slik at korekte festemidler blir brukt fra første stund.

Om du bor på vestlandet er du hjertelig velkomen til å sende meg en PM så kan vi sikker få organsisert at du kan prøve våpenet, selv om det ikke er til salgs.

 

Jeg kommer ikke til å bytte vekk min sauer på LANG tid.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er urovekkende at så mange har opplevd at montasjeskruene har blirr revet ut av kassen.

 

Hei igjen.

 

At kikkerten løsnet hos meg (og det virker lik på mange andre og) skylder ikke bruk eller feilaktig bruk av våpenet i det hele tatt.

Mitt problem ar at han som monterte kikerten ikke hadde gjort jobben riktig, byttet om på skruer, ikke vasket under klakkene for fett og brukt galt moment. Kjøp riflen men få butikken til å montere riflen. du kommer nok ikke til å angre,

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fremste gjengehullet i kassen min gikk også i stykker, skruen går bare rundt og rundt. Denne har jeg ikke skrudd hardt til i det hele tatt, så at dette er en svakhet er det ingen tvil om.

 

Reklamasjonssak, nye større hull borres og da var det ingen problem var svaret jeg fikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...