Jump to content

Elgjakt med løshund..


BMT

Recommended Posts

Heisan godt folk!

Har "Googlet" og søkt på forum hva angår løshundjakt på elg, men finner lite matnyttig når det kommer til

teoretisk skikk og bruk.

Hva er det optimale iht. slipp, poster/ postrekke, egotripp ol.

Er det bakposter som gjelder når hunden slippes mot vinden?

Ser selfølgelig at teori og praksis ikke alltid går hånd i hånd når det er så mange faktorer som spiller inn.

Men kunne tenkt meg en liten diskusjon på hva som er teorien bak løshundjakt på elg.

Takker for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det finnes en veldig god film på markedet. Elgjakt med løshund. Kjøp den du så får du endel viktige grunnprinsipper der med bruk av løshund. Tror du burde finne mye der. Lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

Heisan godt folk!

Har "Googlet" og søkt på forum hva angår løshundjakt på elg, men finner lite matnyttig når det kommer til

teoretisk skikk og bruk.

Hva er det optimale iht. slipp, poster/ postrekke, egotripp ol.

Er det bakposter som gjelder når hunden slippes mot vinden?

Ser selfølgelig at teori og praksis ikke alltid går hånd i hånd når det er så mange faktorer som spiller inn.

Men kunne tenkt meg en liten diskusjon på hva som er teorien bak løshundjakt på elg.

Takker for alle innspill!

 

Det oprimale er å jage inn løshunden alene, slik at hunden får stille en uforstyrret elg, Da kan du smyge innpå å prøve å få skutt denne elgen så fort som mulig, når hunden har gjort ett riktig losarbeid.

 

I det øyeblikket laget kommer iinn i bildet er elgen på en måte varslet om at jhher er det folk i terrenget, elgen hører hosting smelling i bildører osv.

 

Under praktisk jakt kan ofte en bakpost være den beste posten, den posten er normalt hundefører som går med løshund, da denne som regel går sakte gjennom terrenget når hunden er ute og jakter, har fått elg i fanget mange ganger under slik jakt.

 

Unngå at postfolka skyter for hunden på etterjag, ellers er det ikke så mye du som hhundefører kan gjøre annet en å være tålmodig og ikke gå for mye i terrenget, finner hunden elg er det arveanlegg oog andre forhold hos hunden som avgjør, lær hunden grunndressur og innkalling, stort mere får du ikke gjort. Men ikke døm ut hunden etter en høst hvor det har gått tregt, hver mye i skogenmed hunden din så ofte du kan men jakt på hundens premisser, 2 dagers jakt 1 dag hvile osv.

Link to comment
Share on other sites

Heisan godt folk!

Har "Googlet" og søkt på forum hva angår løshundjakt på elg, men finner lite matnyttig når det kommer til

teoretisk skikk og bruk.

Hva er det optimale iht. slipp, poster/ postrekke, egotripp ol.

Er det bakposter som gjelder når hunden slippes mot vinden?

Ser selfølgelig at teori og praksis ikke alltid går hånd i hånd når det er så mange faktorer som spiller inn.

Men kunne tenkt meg en liten diskusjon på hva som er teorien bak løshundjakt på elg.

Takker for alle innspill!

 

 

Bruker altid en bakpost uansett når hunden slippes. har hatt gode erfaringer med att feks en okse stikker ut av losen og kommer på bakposten.

 

har altid poster når hund slippes, men ved innjaging av unghund så har postene skyteforbud intill det er skutt i stålos for unghunden. unntaket er hvis det kommer en ganglos.

 

 

prøver og gå mot vinden men det er ikke altid terrenget gjør att dette kan gjøres med tanke på poster og grenser, men prøver og få det til.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg mente ikke den, men den er sikkert grei den og. Var og ttitta igjennom filmhaugen min nå, men finner ikke igjen den filmen jeg mente. Har sikkert lånt den bort og da kan det ta noen år før du får den igjen. Men jeg kan anbefale "elgjakt i jervens rike" med Rønningsgrind. Kjempefilm etter min mening. Og der får du se bruk av løshund i praksis av en proff. :D

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenke meg en høringsrunde på temaet innkalling.

Har sjøl en nå 7,5 måneder gammel Jämthund, som jeg slavisk har trent innkalling med siden han var liten.

Var senest i dag på "fjellet alene" og skulle trene litt løs og litt innkalling.

Slepper og rett ut i søk, klarer fint en par innkallinger med det som følger med av ros og gobit..

Etter noen minutter blir søket utvidet betraktelig. Ser han mange hundre meter fra meg.

Det tar 10min, så er han tilbake med en flokk på 50 reinsdyr :shock: !!!

Fint driv noen hundre meter foran meg. Jeg prøver da å kalle han inn uten resultat...

Det bærer så langt øyet kan se, kanskje 5-6 km! Ble litt svett der å da, men holt stand på samme plass!

Var engstelig om han klarte å finne tilbake.

Etter å ha venta i omlag 30 min kommer han.

Kaller han da inn et par ganger lett, for så å avslutte :roll:

Må beklage en litt på kanten historie, men så får vi passe på å holde oss unna reinen i fremtiden.

Garmin Astro blir bestilt i morgen!!

 

Så kommer spørsmålene:

Har tydeligvis ikke fått meg en "skopusser" men da mere en "jaktidiot".

Vil en kunne kalle inn en så "skarp hund" fra losarbeid i fremtiden?

Er det enten eller?

Hva er normalen? osv. osv.

 

Takker for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Mange har erfaring med at de kan kalles inn de første 2-3 årene til de får "blod på tann" så mister de "hørselen". Men har du grunntreninga inne så kan en få de inn etter noen timer, men med jaktidioter så blir det egentlig værre og værre jo eldre de blir. Men stå på det kan hende du klarer og knekke koden. Ser i hvertfall på mi eldste Jemt, den hører dårligere og dårligere på det øret :wink:. Men jeg har en unghund som er veldig forsiktig og underdanig i atferden. den tror jeg at jeg skal greie å kalle inn også når hu blir eldre. Jeg tror at det med innkalling kan ha litt i sammenheng med jaktlyst. Jakt idiotene har nok værre for å komme inn på innkalling. Mulig andre har andre og bedre erfaringer med det.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil henge meg på Ranger, var ein fin artikkel.

Det er vel og mogleg at filmen som Graahund prater om kjem frå samme kanten. Kan det være denne?

https://veideren.secure.flexiweb.no/productview/20114982/

Ellers så driver eg å "surrer" litt med ein unghund sjølv. Såg ein film der det var ein kar som hadde eit uttrykk eg likte. Dette er tross alt ein uteaktivitet med løse hunder og ville dyr, så utfallet veit ein lite om. Var noko slikt han sa.

Eg har trena mykje innkalling med hunden min. Og han kjem ofte men ofte ikkje kan ein si.

I mit hode så deler eg innkallinga i to deler, den eine er preginga og den andre er motivasjon.

Fyrst må ein prege hunden, altså lære den kva det er du vil. Så må ein motivere hunden til å gjere det, det er vel her eg har træla mest. Du skal altså få hunden meir motivert for å kome inn til deg en å fortsette losen.

Eg trur det er mogleg med ein hund med stor jaktlyst, og eg veit at det er mykje jobb.

Godbiter og ros når du lykkes, og når ein ikkje lykkes glømer ein det og starter på ny frisk.

Det er iverfall umåteleg spennende og morrosamt med trening av hund og løshundjakt.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Innkalling ja, fungert flott før hunden var innjagd. Å kalle inn når hunden ser dyr eller er veldig ivrig på sporet er ikke lett. Fra los er det også så som så, fikk kalt av los under en jaktprøve for noen uker siden. Jemttispa mi er veldig gira på elgen og kan kalles inn hvis elgen er rolig, det hører man etterhvert på målet til hunden. Er det rolig kommer den gjerne selv for å sjekke hva som beveger seg i utkanten av losen, da vanker det en godbit. Skal man gå jaktprøver skal man i hvert fall ikke koble om hunden kommer eller lar seg kalle inn, da dette vil være en sikker måte å slå av de gode tendensene, som gir noen små poeng på prøven.

Link to comment
Share on other sites

åå sukk så deilig å høre at det ikke bare er min jämt som er døv;) Og hun er som dere beskriver, en jaktidiot! Ingen skopusser. For tre dager siden var vi i skogen og bikkja herjet med en annen hund. Da er hun vanligvis nokså lydhør. Men plutselig stakk hun--med Armin Gastroen på seg heldigvis. Hun stakk 1, 4 km-og i full los. Fikk tak på henne etter to og en halv time. Men jeg tror jeg kjenner tendensene--hun hører ikke når hun har elgen i nesa. Og man er bare NØDT til å la dem bruke den tiden de trenger. Ingen vits å kalle dem inn når man vet de ikke vil lystre. Og en annen ting--de finner alltid tilbake:) MEN det kan ta tid!

Link to comment
Share on other sites

Har en kareler på 14 mnd som jeg har fått veldig bra til under innkalling når vi trener. Men under jakt når den loset på okse som forvillet seg inn i nabovaldet så ble den ikke så veldig interessert i innkallingen min. :( . Jeg fikk kontakt med hunden ett øyeblikk(den var på tur til meg) men jaktlysten tok overhånd og den stakk tilbake etter oksen. :P .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...