Jump to content

Avvfyre "snudd" tennhette


Jespen

Recommended Posts

Min erfaring er at det ikke skjer noe. "Ambolten" i tennhetta er slik formet at tennstempelet ikke når fram til noe farlig hvis hetta står feil vei.

 

For øvrig ble jeg litt overrasket en gang, under forsøk på å uskadeliggjøre en patron hvor hetta sto feil vei (trøbbel i innkjøringsfasen med ny progressiv presse). Det følgende må leses som et eksempel på hva man IKKE skal gjøre med slike feilpatroner, selv om det gikk bra med meg i all min dumskap:

 

Planen var å kunne bruke hylsa på nytt, da den hadde kostet både penger og slit med skyteformingog trimming. Jeg fikk ut kula med kulehammer, men ladningen var av komprimert svartkrutt og ville ikke ut. Jeg hadde ikke lyst til å pirke nedi der og kanskje sette av kruttet, men det måtte jo ut før jeg kunne støte ut hetta. Jeg satte derfor hylsa på en plankebit, og tømte litt røyksvakt krutt på toppen som "lunte". Tente på dette med en fyrstikk, og trakk meg tilbake i dekning. Kruttet brant som en liten rakettmotor, men hylsa sto støtt og rørte seg ikke. Det vil si, den rørte seg ikke før et minutt eller så etter at kruttet hadde sluknet, akkurat da jeg gikk fram for å plukke opp hylsa. Da hadde varmen fra det brennende kruttet omsider bredd seg nedover i messingen, og fikk den snudde tennetta til å gå av. Hetta sto jo nedover mot planken, så akkurat i det jeg lente meg fram for å ta hylsa kom det et kraftig smell og hylsa fløy opp i taket som et prosjektil. Det er kraft i tennhetter! Hadde jeg stått litt annerledes kunne jeg fått hylsa i ansiktet, jeg trodde jo at faren var over og tenkte ikke på sikkerhet etter at kruttet var brent opp.

 

Jeg har senere tatt ut snudde hetter fra patroner hvor kruttet ikke satt fast, det gikk helt uproblematisk å støte ut hetta på vanlig måte (men jeg hadde på meg briller og hørselvern)

Link to comment
Share on other sites

Hmm. mener det gikk en tråd om sluttkontroll på ammo og div feil folk hadde funnet på fabrikkammo her en gang. Klarer bare ikke å finne den igjen.

Var div feil som manglende tennhette,manglende tennkanal, tom for krutt osv.

Mulig at Altzheimer har vært på besøk hos meg igjen og at denne tråden gikk på SL en gang.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. mener det gikk en tråd om sluttkontroll på ammo og div feil folk hadde funnet på fabrikkammo her en gang. Klarer bare ikke å finne den igjen.

Var div feil som manglende tennhette,manglende tennkanal, tom for krutt osv.

Mulig at Altzheimer har vært på besøk hos meg igjen og at denne tråden gikk på SL en gang.

 

Denne?

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=8581

Link to comment
Share on other sites

Det hadde sagt Klikk, du hadde bannet mye og den største bukken du noen sinne hadde sett ville ha lusket bort i skogen mens den hånlo :)

Det er ikke farlig, hetta er konstruert slik at den må stå riktigvei for å smelle (I forhld til slaget)

 

Hei

 

Har faktisk prøvd dette litt skikkelig, for ca 2 år siden, men husker det godt ennå. ( er en av de tullingene som må teste slikt.)

 

Tok for meg reste kassa av feil ladninger, og banket ut kula ( lader på skikkelig maskin, så da skjer slikt)

 

I en 686 med CCi Sp hetter smalt 6 av 6, på første forsøk, uten kule og krutt. testet så 2 stk med kuler og krutt, begge smalt men skuddet gikk ikke av. Det gnistret fælt bakover, og smalt som en eieknøtt, men ingen av skuddene gikk av

 

Tror ikke mengde praksis av dette vil være bra.

 

Det mest interessante ved samme forsøk var å skyte opp noen tønner med tomhylser men med hetta riktig vei.

(hender slikt også), alle 6 satte seg ca en tidels millimeter bakover og ut av hylsa og sperret for at tønna gikk fritt rundt.

 

Men etter å ha tenkt litt på hvordan trykk fungerer så virker det egentlig ganske fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...