Jump to content

BRNO 22 Hornet


Eidfjording

Recommended Posts

Niks. 22 Hornet var opprinnelig en villkatt og brukte .223 løp(for .223 kuler er vel riktig) og 1:16 twist, brukte 35grs kuler, en eller annen gang på -20tallet begynte man å produsere rifler og da med .224 og 1:14", 45grs kuler. I USA, i Europa var det litt så som så.

SThornet_082306E.jpg

1:16 er fremdeles i omløp, men neppe .223, det er "steinalder". Min gamle Brno var nok 1:16 twist, for den skjøt 45grs .224 kuler som en drøm og tyngre kuler aldeles forferdelig.

 

http://www.shootingtimes.com/ammunition/22hornet_082306/

 

K-Hornet er som Severin sier. Om jeg skulle ha en slik rifle igjen (gud forby) så skulle jeg hatt K-Hornet, for de folietynne koniske hylsene benytter enhver anledning til å strekke seg. Selv med moderate ladninger (brukte ikke Lapua i barndommen nei.. Var vel Remington), og min far, som var litt mindre hysterisk enn meg hadde et par hylsehodeekspansjoner - den ene var det jeg som skjøt, på jakt - det er forbanna upraktisk.

Syntes og at MiniMauseren til Brno er alt for slarkete. Uansett K-Hornet har skulder, det hjelper og deu får plass til littegrann mere N110.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men er det for grovt kaliber til å skyte rype med?

Nei, nærmest perfekt. Et kjempekaliber å bruke med helmantelkule. Bare det ikke blåser for mye på fjellet for det er litt utsatt for vind. Har skutt flere vinterryper med kaliberet og det blir rene og pene slakt.

Link to comment
Share on other sites

Har heller aldri sett .224 FMJ kuler under 45grs. Iallefall ikke rundnesede, men har heller aldri lett etter de. Standard "Hornet" kule er jo 40 eller 45grs "blyspiss"/"softnose", de fungerer utmerket på matvilt.

Til Kråker kan en jo bruke lettere (30grs MEF?) "varmint" type kuler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sierras 45 gr SP "Hornet"-kule funker normalt godt på ryper i Hornet-hastigheter, iallfall på avstander utover hagle-hold. Men hvorfor ikke heller bruke en FMJ i rypefjellet? F eks S&B's 45 gr, den er fasongmessig ganske lik Sierrakula og går oftest helt likt med denne (med lik ladning selvsagt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...