Jump to content

Røyskattfangst 09/10


flanged

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har fått en kvitkatt hittils i vinter,den gikk i ei aasbøfelle lada med honningstampong ment for mår.har inntrykk av at røyskatten går like lett i mårfellene som i andre feller,og at det er de samme åtene som måren går på som lokker den,er lite røyskatt her hvor jeg fangster,faktisk er det mer spor etter mår en røyskatt i vinter,nå har det vært en kuldeperiode med ned i mot 35 minus,så da ligger jeg sjøl litt på latsida,men er ute for å børste snø av gangstokkene opp til fellene og forer på med litt fiken bare så det er noe ferskt der,har endel feller på et privat terreng i sverige så da slipper jeg julefredninga også :lol: Ønsker alle fangstfolk og jegere ei riktig god jul og ønsker dere et godt nytt fangst og jaktår i 2010 :)

Link to comment
Share on other sites

Til lykke med din første røyskatt til tross for at den var ulovlig fanga ! Dessverre så kan slike ting skje sjølv om mann driver med fangst og ikke direkte jakt. Gleder meg til bildet, men spenn fella nå ned pga fredningen :wink: Jeg er ikke relgiøs, men overholder regelverket :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk aldri fått røyskatt i mårfellene. Tror ikke honningen er så veldig effektiv. Har hatt røyskatt ved ei av fellene to ganger i de siste. Den har ikke giddet å klatre opp til honningen.

 

tror du tar feil der,lader altid utløsermekanisme med honning og da må jo røyskatten være intr,ettersom han klatrer opp og tar åtet,men det er ulike erfaringer med slik som med alt annet :)

Link to comment
Share on other sites

Det står faktisk ingenting i regelverket om hva slags feller som er tillatt til røyskatt. På mår og mink er det spesifisert at slaget skal komme ovenfra og ned på hode/nakke, eller med sakseslag. Men ettersom vi tilstreber en mest mulig human fangst er det nok best å bruke røyskattfeller med samme prinsipp også. Det er jo ikke uten grunn at strupefellene som var i bruk på mår og mink ble forbudt. Har selv sett hvordan stammen så ut under fella der en mår ble tatt i strupefelle. Var ikke lite skrapemerker for å si det slik.

 

Ser at rottefella fra biltema http://www.biltema.no/Fritid/Hage/Ovrig/Rottefelle/

er godkjent i sverige, de pleier å være ganske nøye når det gjelder slik godkjenning, så det kan være at det vil funke bra. vet ikke hvor seigliva røyskatta er sammenlignet med rotter.

Link to comment
Share on other sites

Har lurt på det samme før, siden vi holder fangstkurs for jegerprøve folka her vi bor. Så da spurte vi om Dissa "Rottefellene" var lovlige, men fikk ikke noe konkret svar. Men vi forsto det sånn at strupefelle uansett ikke er lovelig :? Ja det er mange strupefeller som ikke er humane i det heletatt, men musumfella/strupefella med en fjær som jeg har til pynt,Den er like sterk som en aasebøfelle.Har også sett noen strupefeller som ikke kunne ha drept ei flue en gang. så det er jo like greit at dissa ikke er lovlige selv om jeg synes at de er humane bare fjæra er sterk nokk. Har ikke brukt strupefelle selv, men en gammel kar jeg kjenner brukte dissa mye før med god suksess.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering slettet jmonsen

 

er nok røysekatt i farsund også. steinrøyser er fangsplasser samt stor skog, ved bekkedrag, ved gamle bygninger. ved farsund er d sikkert røysekatt ved sjøen der d blir renset fisk å slikt. bare å prøve seg fram men ville nok bygget inn fellene slik at ikke minken kommer til.

Link to comment
Share on other sites

Et par-ti år med lite smågnagere har tæret hardt på røyskattbestanden; i alle fall her.

Brukbar vinterstamme av smågnagere nå, og selvfølgelig mye mat til de røverne som finnes i skogen.

Tror aldri jeg har sett så få perletråder på snøen som nå... Har bare funnet 8-10 lokaliteter denne vinteren.

Ta en titt på "predatorjaktkonkurransen" - av over 2000 smårovvilt som er registrert er det bare 7 røyskatter :shock:

Link to comment
Share on other sites

Var å kikka etter spor av røsekatt i dag, ved siden av ett vann er en kjempe stor steinrøys som ligger ved siden av en skog,var masse spor der men er usikker om det er røysekatt,sporene var to og to ved siden av hverandre ca 4-5 cm mellom dem fikk ikke bilde,hva mener dere som kan dette?

Link to comment
Share on other sites

Ligner det på mårspor, men med så små avtrykk at det kunne vært av to fingre satt ned i snøen ved siden av hverandre er det nok røyskatt. Eventuell forveksling kan være snømus, som har samme spor bare mindre. Eller mink som er større.

Ekorn kan også forveksles, men der ser du som regel avtrykk av de små framlabbene også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde meg etter røyskatten denne sesongen, men dessverre til ingen nytte. Tok fella mi med hjem i dag. Håper på å få tid til og satse mye hardere til neste sesong, med blant annet 10 nye Rapp-feller :D

 

Gratulerer til dere alle som har fått røyskatt denne sesongen, og lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Kort sprøsmål som jeg håper noen kan svare på...

 

Har laga 4 kasser som vist tidligere i tråden her. Tenkte å sette to av de rett på stammen, med inngangen ned mot bakken. Hvor høyt over bakken bør fella stå? Både med tanke på at røyskatten klarer å komme opp, og med tanke på mus...

 

Endret;

Bilde av kassene;

 

Jul%202009%20191.JPG

 

Ser dette greit ut? Aldri fanga røyskatt før, men sett en del spor spesielt en plass, så de skal ut i morra! Fellene nås ved å fjerne sideveggen som på bildet...

Link to comment
Share on other sites

Heisann. flott emne

Jeg har fått 3stk røyskatter denne vinteren. I fjorårs sesongen fikk jeg hele 8 stk. Jeg bruker mest fiskehode fra ørret som åte,men har også fått flere på honning blandet med spekk fra rein og hjort.

jeg selger skinnene på blant annet Rørosmart'n. Blir ikke akkurat rik,men med skuddpremie i tillegg og tanken på att det blir mere småvilt på sikt, kan man bli godt belønnet i frammtiden :D

Har ingen bilder,men kan ta av skinnene å legge ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...