Jump to content

Kan man kjøpe ammo til et våpen man låner m/utlånserklering?


joakimH

Recommended Posts

situasjoner er sånn : Jeg får skrevet utlånserklering på Pappas hagle. har det noe å si om jeg har våpen fra før? for det har jeg ikke, men jeg får rifla innen en måneds tid.

kan jeg da kjøpe ammo til den utlånte hagla selv?

 

Jeg regner med jeg må vise frem jegerbevis+utlånserklering i butikken (vis jeg da kan kjøpe) er det noe mer?

 

takk for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Jegerbevis,legitimasjon og utlånserklæring holder i massevis til å kjøpe ammo til det våpenet som står på utlånserklæringa. Selvfølgelig om den er rett fylt ut med de opplysninger som skal være med der da.

 

Ett kjapt søk på utlånserklæring ville gitt deg disse treffa og sansynligvis svar på spørsmålet ditt.

 

http://www.kammeret.no/forum/search.php?keywords=utl%C3%A5nserkl%C3%A6ring&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet burde det fungere slik, men jeg har vært ute for at butikken har krevd at jeg skulle ha våpenkortet i tillegg. Så kan man jo argumentere til man blir lei, men har de bestemt seg for at det er slik kan det være vanskelig å komme utenom. Mitt råd er derfor å låne med deg våpenkortet hans i tillegg til utlånserklæringen. Eller bare prøv og se om det går uten først.

Link to comment
Share on other sites

G.larson. Nå er det jo sånn at på de nye våpenkortene så får man et kort for hvert våpen. ossen det gjøres med når det er snakk om eldre våpenkort er jeg usikker på.

 

Jeg er klar over det og har flere kort selv, men det endrer ikke det faktum at mange fortsatt har den gamle typen kort. Ihht forskriften skal utlånserklæring fungere som våpenkort om den er korrekt utfylt. Mitt/mine kort følger ihverfall ikke våpenet. De følger meg.

Link to comment
Share on other sites

Måtte lese litt rundt her nå. og du har nok rett G.larson. :wink:

Her er et utdrag fra lovdata:

 

§ 85. Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

 

Bevitnelsen skal opplyse om

 

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...