Jump to content

Hvor Hardt setter dere Tennhetta ?


S.O.N

Recommended Posts

Når jeg primer hylsene med den RCBS handholdte primeren, så drar jeg til til jeg kjenner

at tennhetta når bunn, og så 'litt ekstra' så jeg såvidt kjenner i primeren litt myk

motstand som sier at jeg begynner og trykke sammen hetta. Man kan se på hette

at der pinnen treffer så er det litt flatt.

 

Har primet flere tusen på denne måten og har aldri enda hatt noe klikk, men jeg

lurer av og til på om dette er litt hard behandling.

 

Hva feeling har dere under fingrene når dere setter hetta ?

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet mener jeg det holder å sette hetta til du kjenner den bånner. Ideellt sett bør du frese hettelommene til lik dybde også, men det er bare hvis du er ekstra pirkete.

Siden du har god erfaring med din metode er det sikkert helt greit, men å sette så hardt at du får merker i hetta mener jeg er litt for mye. For det første er det vanskelig å vite nøyaktig hvor hardt du klemmer på hver hette, og du kan risikere at du starter å knuse tennsatsen i hetta, noe som vil gi ujemn tenning.

Link to comment
Share on other sites

Det er nettop dette jeg er usikker på om man skader tennhetta ved å gi den dette lille ekstra.

Men jeg har aldri hatt noe tull med noen patroner, så det kan ikke vere så marginalt heller.

Har primet flere tusen på denne måten og har aldri enda hatt noe klikk, men jeg

lurer av og til på om dette er litt hard behandling.

:shock: Hvorfor bekymre seg for et "problem" som tydligvis ikke eksisterer? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar i sånn lagom - og tar stikkprøver når jeg lader, og sjekker at hetta ligger en aning under bakplanet på hylsa. Går den jevnt med eller stikker en anelse ut, tar jeg en ekstra runde med litt mere trykk. Bruker Federal 210, og de er ikke av de mykeste. Jeg har aldri frest ei hettelomme.

Etter mange år har jeg enda ikke opplevd klikk eller feiltenning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...