Jump to content

Ruger k mini-14/5


m.brekke

Recommended Posts

Skal du ha demper må du påregne en del ombygging av gass systemet for å få jævelskapen til å virke.

(min erfaring med BR-reflexdemper)

Mini 14 er en gøy rifle, men har ofte litt luguber presisjon,så den egner seg nok ikke til fugle jakt. Men på rev / rådyr og sånn er det nok greit. Prisen virker meget god!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har A-tec cmm-6 på min Mini-14. Ikke noe problem med funksjon på gassystemet der. Riktignok lader den om litt hardere med demperen, men det best generende er at den også slår endel gass ut bakover når man skyter med lyddemper. Dette reduseres betraktelig ved å bruke færre moduler på den lyddemperen jeg har. Jeg har også laget meg justerbar gassblokk, og har muligheten til å fintune denne litt, men ser egentlig ikke helt behovet med det. Derimot kunne en løsning med gassblokka i 'normal' og 'blokkert' stilling ha vært fint. Da kan man bruke børsa som halvauto, eller som 'rettrekker' ved bruk med lyddemper.

Ellers vil jeg si at 4000,- må være et røverkjøp! :)

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Angående luguber presisjon, anbefaler jeg deg å prøve Accustrut 2.

 

Min "samlet" på rundt 10-14cm før jeg monterte Accustrut 2 på den.

Forskjellen den utgjør er helt enorm.

Forrige gang på banen skjøt jeg 3 skudd på 12mm. Med jernsiktene.

 

Har pappen i nattbordsskuffen!

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å montere Acu strutt med demperen...

 

Det er en Target utgave, og jeg har ikke rukket å skyte mer en et par skudd med den enda. Men det va lovende så langt. BLir mer jobbing med den når jeg får tid (Prosjekter.....) men acu strutt får man jo tydeligvis få fatt i. Det jeg er På utkikk ettter en en ordenltig stokk, en som passer litt store folk... Trenger ikke å være Uber Jalla Tacticool... men litt lang og slik at den kan bukes med vadmelsbukse og anorakk på jakt :P

 

PS...

Mate tårn for MINI 14 beta mag koster under 100 dollar....

Link to comment
Share on other sites

jeg solgte min mini 14 for ett halvt år siden, prøvde diverse skudd, fikk ikke min til å gå skikkelig, mulig det er bedre med hjemmeladede? jeg var ikke fornøyd med min, hadde demper på (husker ikke merket), min tullet mye med ladinga, den kilte seg etter noen skudd. var ikke fornøyd så solgte den igjen, men kan være jeg hadde ett mandags våpen.... diverse skruer løsnet også til tider.. vet ikke hvorfor men.., skjøt kansje 150 skudd totalt med den..

Link to comment
Share on other sites

okei, høres ut som en del jobb for og få til demper?!:S

 

Håper og kan bruke mini'en til rype, hare osv.. Er tross alt til nemmelig dette jeg har kjøpt den! har bestilt accu-strut og håper på positivt resultat med iallefall(har ikke prøvd den uten enda).

 

Har lest mye om mini'en på diverse sider nå og hører mer poitivt enn negativt!

 

Til dags dato har ikke kommet over andre som har vært plaget med verken løse skruer eller trøbbel med lading, men takker for "tipset" og tar det i betraktning!

 

 

Brekke!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en mini 14 targetutgave , med endel fikling på ressonansdemperen blir den rimelig presis i mine øyne i allefall , jeg er fornøyd med den i allefall, men man må forske seg fram på innstilling av resonansdemperen på hvert enkel ammotype, den innstillinga som funker på s&b 55g fmj sprer mye på winshesters tilsvarende ammo å vise versa .

Link to comment
Share on other sites

Har også Target utgave, men resonansdemperen var føkka pga montering av demper :( , Så fr vi se om det blir ny gassblokk og tykkere løp eller bare nedkorting av løpet som er der. SJkønte at jeg ikke kan montere accustrutt, pga løpstykkelse og regulerbar gassblok...hrm...

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte også nylig min mini 14, hadde accu strut på den, men synes allikevel spredningen var litt i meste laget, hadde aldri verden giddi å prøve den på kråke / skjære på mer enn 50m.

Har inntrykk av at en må ha en liten porsjon flaks når en kjøper seg mini 14, noen er temmelig presise og noen er upresise.

Minin er også temmelig slem med hylsene, sorterte hylser da jeg begynte å lade 223, hadde ca 400 med bulk av varierende grad og ca 50 uten.

Men allikevel artig børse til en går lei.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har kanskje vært heldig med min rifle, for jeg klarer å skyte 25mm samlinger på 100 meter med accu strut. Og ca 35mm samlinger med demper (BR reflex T8) på min mini14. Dette med 69grns ammo.

Avtrekket har jeg fiksa litt på, men vet ikke om det har noe å si.

 

Og jeg vil si at rifla er meget godt egnet til jakt, selv har jeg skutt mange ryper på nesten 100 meters hold. Men bom har det jo også blitt :)

Også må jeg si at jeg aldri har opplevd at rifla har kilt med mindre jeg har brukt plastik magasin, med original magasin skal det mye til før rifla kiler seg... og makan til morsom børse.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...