Jump to content

Rifle valg


Newbee

Recommended Posts

Hei jegervenner

 

Jeg er da kommet hit at jeg skal investere i en rifle, jeg har ikke bestemt meg for prisklasse enda fordi jeg ikke klarer å finne ut hva slags kaliber jeg skal ha,

 

har blitt fortalt at 6,5-55 er ett "Allround" kaliber som kan brukes på det meste, jeg ønsker meg ett kaliber som gjør at jeg kan bli med på mye for jeg er så heldig at jeg har mulighet til det.

 

men det er som sakt kalibervalg jeg ønsker hjelt til :) hva skal jeg tenke på osv.

Link to comment
Share on other sites

Mye å velge i, bare å finne ut hva du har lyst på, å hva lommeboken tåler. Alt i fra brukte Mausere til noen tusen lapper, til snus fornuftige Tikka o.l i "mellom klassen" eller gå helt bananas å kjøpe ei sånn tysk ingeniør rifle som ikke har samme ladegrep som andre rifler, å en skifter løp på et blunk, å koster mer enn du tjener i måneden. Det viktigste mener jeg er å kjøpe en god og brukbar kikkert, før den dyreste riflen. En treffer også med gamle mausere. Men 6,5 er et fint allround kaliber som kan brukes til mye. Har både 30.06 og 6,5, men det er 6,5 jeg alltid bruker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er kommet en slik FAQ tråd i starten av denne Rifle seksjonen. Der har det vært mange slike spørsmål.

Når det gjelder kaliber som er potent til det meste, så se litt på 270 win og 30-06.

 

6.5x55 er greit, men så kan det hende du føler det blir marginalt i enkelte sammenhenger. Ikke fordi du ikke kan få gjort det du vil, men at det ikke er rom for så mye ekstra. Enda lenger ned i kjelleren kommer du om du skal kappe løp og ha demper o.s.v.

 

Studer Norma, Federal, Lapua, med flere og sammenlign anslagsenergi og hastigheter. Ut fra det så kan du danne deg et bilde av hva marginer du har å rutte med.

Link to comment
Share on other sites

jeg er enig med joggen, kjøp ei litt rimelig rifle og et sikte i mellomklassen eller bedre.

 

De aller fleste riflene som selges i dag (om ikke alle) er mer enn presise nok til jakt. Derfor kan du se etter en rifle som ikke koster skjorta, f.eks remmington, howa (selges på jaktdepotet og ut fra det jeg har lest på kammeret er dette gode rifler til en meget fornuftig pris), sabatti, tikka og mange flere.

 

når det gjelder opptikk, så kan jeg gå god for at meopta lager gode kikkertsikter til rundt 5-6000 kroner, i tillegg skal leupoldsikter være veldig robuste selv om kanskje den optiske kvaliteten er noe under de europeiske i tillegg er leupold ganske rimelige. På xxl har de god pris på zeis klassik (ca 6-7000) og zeiss er alltid kvalitet.

 

kalibermessig så vil jeg tro at 6,5x55 er et bra valg. Med ei god kule legger du ned alt av vilt en kan jakte på i Norge. 6,5 er veldig flattskytende og har lite rekyl,

og selv om det kanskje ikke er helt optimalt til svær elg, så tror jeg at fordelene veier opp for dette.

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Altså, prøvd å søke litt?

 

Har du vært inne på den GLIMRENDE FAQ tråden? Les der, lenge! Så finner du nok ut av det

 

 

Ole stav? det er tydelig at du ikke tåler at det blir spurt om råd om rifler og nye rifle tråder på kammret.no. :roll: Kan du ikke bare overse det i stede får og svare SØK,SØK,SØK?det er ingen ting som tilsier at du må åpne trådene og skrive "Hva med å søke litt da?, SØK, prøv å søke litt da".Kan du ikke heller la folk få spørre om rifletips,kjøp,kaliber og slik..TAKK!!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...