Jump to content

Moderat kapping av løp på halvauto.


Severin

Recommended Posts

Dette er sikkert et tema som fler har fundert på. Er det noen som sitter med erfaring og vil dele resultatet enten det ble bra eller dårlig?

 

En jeg kjenner ville ta av ca 20 cm på en hagle av tyrkisk fabrikat. Den er jo full størelse og veeeldig lang syns han. Et par decimeter mindre hadde gjort den mye nettere. Men så er det ventilsystemet da. Med mindre løp ville det endre trykket en del ville jeg tro. pluss at det kanskje blir en del mer slamm i systemet. Vil det i det hele tatt funke med normal ammo? At man får nøye seg med ren sylinder boring er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Nemen ingen dum idé :lol: , men enig, dritstygg.

Tittet lit rundt, og utstyr for å brosje opp på nytt og gjenge skjær koster en del. Man måtte gjøre ganske mange slike jobber før den investeringer er dekket inn.

 

Nå har den heldekkende "camo-dress" a-la sivkratt, så det vil nok lukte godt når varmen settes på :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg slo kloa i en Rem 1100 i går, og har begynt å forske litt på dette. Min plan er som følger:

 

1. Børsemaker, kappe løp.

2. Børsemaker, berede for choker, eventuelt stillbar chok.

 

Når det gjelder choker, så ligger det antagelig en utfordring i forhold til hvor tykt gods du har i pipa, men det vil uansett en børsemaker kunne svare på. Inntil videre innbiller jeg meg at dette er mulig å få til godt under tusenlappen.

 

Når det gjelder siktemidler, er det vel bare fantasien som setter grenser (ja, kanskje også lommeboka?). Men, det er i det minste mange alternativ, og noe må man kanskje gjøre (etter å ha kappet av det som allerede sitter der).

 

Et annet alternativ er jo selvsagt å finne frem baufila, men i det minste for min del - så vurderes det til å være en dårlig ide. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det med chokene blir jo det mest omfattende. Det er jo skruchoker på den, men hva slags gjengetype er ikke godt å si. Da får man bare sette seg ned å sammenligne Er det Rem choke eller Win choke? kven kveit :?:

 

Det jeg er mest opptatt av er om en reduksjon på ca. 20cm vil vil ha stor innvirkning på funksjoneringen siden det dreier seg om et gassdrevet system. Ville tro at gassventilene og det andre er avstemt etter løpslengden for å fungere optimalt.

Det blir det samme som på bil. man slenger på noen fete spacere på jula. Ser tøft ut, men hele styregeometrien går i dass. Som sagt kunnskap og innsikt får man ikke nokk av.

 

Men for all del, det kan være så enkelt at gasssystemet er så fleksibelt at 20 cm er innenfor det forsvalige. ladningene er jo ellers meget hurtigbrennende. Vanskelig å sammenligne lignenligne mellom rifle og hagle.

Link to comment
Share on other sites

Var på vei til å kappe min halvauto tyrker tidligere. Fant choke adapter som vart festa på utsida av løpet, dvs; du dreier ned eit lite parti som denne adapteren går inn over og blir lodda fast. Men, det prosjektet kom aldri så langt.

 

Skal sjå om eg finner igjen den adapteren. Prosjektet er forsåvidt aktuelt enda og skulle det gå til helvete blir det spiker og ny hagle.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje prøve seg på en e-mail til Remington om sine kortere modeller og full size.

Om de gidder å svare da :roll:

 

for endel år siden, i "brev-tiden" skrev jeg brev til remington angående deres 22lr subsonic-ammo, som ikke var subsonisk.

 

jeg fikk som svar, at siden jeg bodde i norge, og i norge bor vi høyt over havet, var ludhastigheten en annen, og dermed var ikke ammunisjonen subsonisk hos meg.. bullshit med andre ord.

deretter testa jeg ammoen i fire firskjellige børser, ca tre meter over havnivå, og ammoen var fortsatt ikke subsonisk.

 

--med andre ord: ikke regn med noe annet enn bulshit fra markedsavdelingen til remington!

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt Evert.

 

Hei Tika, Det er noe som ligner Rem. men det gjør mange sikkert. Denne var Ege, Tyrkisk. Kassa ligner litt på en Rem. SP-10 på mange detaljer. Relativt stort forskjefte for 4 patroner og gassvenil, så med ca 19 cm kapping virker den kanskje litt butt. Rent estetisk kunne man kanskje nøye seg med å ta ca 14-15 cm.

 

Var i kontakt med en svensk som hadde noen ideer om i tilfelle svakere ladninger ikke ville fungere å ta ut ventilhullene med 1,5 mm. I min målte de to hullene 3,5mm så å ta de ut til 5mm med én gang er kanskje litt drastisk, men start en 1/2mm ad gangen, så prøv.

 

Den funker iallefall med litt frisk ammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...