Jump to content

En god dag i skogen!


Foxterrier

Recommended Posts

Har får tiden pappapermisjon, men en jeger blir jo noe rastløs av å gå hjemme med bleieskift og byssan lull hele dagene, så i dag måtte jeg ut å lufte meg selv og ikke minst bikkjene.

Gikk først ett sted der jeg skjøt rev i vinter og i sommer, traff på en rådyrjeger og mens jeg pratet med han, for bikkjene av sted.

De hadde retning rett mot der jeg skjøt rev i vinter, ei stor ur som ligger nedenfor ett fjell.

Avstanden fra oss til ura er ca 350 m, så jeg ser Idun innimellom, hun er jo hvit og viser godt igjen i terrenget.

Studerer henne i kikkerten og ser at hun er veldig ivrig der borte, det blir en kort los, så forsvinner hun oppover bratta inn i mellom einerbusker, så jeg ser henne bare glimtvis.

Prøver å studere terrenget ovenfor henne i håp om å få se hva hun jager, dachsen taper fort terreng og blir liggende etter.

Det runder på toppen og kommer i en halvsirkel mot oss igjen, både jeg og rådyrjegeren prøver en kjapp ompostering, men ingen av oss ser noe :?

Idun kommer bort til oss og dachsen kommer losende etter på sporet, han forsvinner videre ned i ei bjørkeli og jeg ser på astroen at han passerer ett annet revehi jeg vet om.

Etter en stund blir det tap og han kommer tilbake til meg, rådyrjegeren har gått hjem, så jeg bestemmer meg for å gå på sporet og se om vi kan finne ut at det.

Vi finner ingen rådyrspor, så jeg er 99% sikker på at det var rev, måten losen gikk på tyder også på det 1-0 til reven i dag :cry:

Det blir ingen ny los her, så jeg bestemmer for meg for å kjøre til en annen kant av terrenget for å sjekke ett par andre hi.

 

Kommer frem til hiet og ser at dachsen driver og sporer på noe, han begynner å lose ved ei lita røys, har skutt mår som lå i denne røysa før, så jeg er rimelig sikker på at det er en ny mår der nå.

Idun kommer også til og sirkuset er i gang, jeg har tatt kikkertesikte av drillingen og byttet ut hevishot nr 4 med vismuth nr 6.

Det går ikke så lang tid før en stor mår piler ut av røysa og prøver å komme seg vekk, men jeg er klar og den triller død rundt i skuddet.

En fin hannmår på ca 1.5 kg :D jeg er kjapt fremme og redder måren fra bikkjekjeftene, de vil så gjerne rive litt i den :)

Etter litt kjefting osv får jeg nå roet bikkjene såpass at jeg får tatt ett bilde.

 

maar.jpg

 

Jeg går videre langs ett tett plantefelt mot ett annet hi som ligger noen hundre meter nord.

På vei dit får jeg se noe hvitt under ei gran, tenker at det er en plastpose helt til Idun legger inn førstegiret og spruter mot grana, da får det hvite plutselig veldig travlet og plastposen blir til en hare som fyker avgårde :lol:

Det turer rundt i plantefeltet i ca 30 min, Idun legger av lenge før den tid, men dachsen holder ut.

Jeg posterer i ene enden og etter at dachsen har hatt ett kort tap, blir det ett nytt uttak og haren kommer ut nedefor der jeg står, den får seg også en ladning med vismuth nr 6 og jeg må på nytt berge viltet før bikkjene kommer frem :lol:

 

3 loser på 3 forskjellige vilt på ei formiddagsøkt, 2 fellinger, det er slikt som varmer ett jegerhjerte :wink:

 

hare_og_maar.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...