Jump to content

Kikkertsikte - stor forskjell fra 40, til 56 mm i skumring?


ko-stens

Recommended Posts

Funderer på kikkertsikte til toppjakt, bever og rev. Er jo mange tilbud på nettet. Tenker på forstørrelse ala 2,5-10x, 4-14x osv, så det er ikke problemet. Det jeg finner, finner jeg!

 

Det jeg imidlertid lurer på er om jeg finner en grei kikkert med 40 mm lysåpning, er det stor forskjell opp til 56 mm når det gjelder skumringsegenskaper? Tenker da på mellomklassekikkerter i prisklassen mellom 3 000,- og 6 000,-.

 

Har blant annet funnet Leupold European 4,5-14x40 (brukt hos Jakt&friluft) til 3 600,-

Nikon Monarch har en 2,5-10x50 med lys til 5 990,- hos XXL. De har også en Nikon Monarch III, 3-12x42 til 3 790,-.

Det beste kjøpet er nok Zeiss Classic 2,5-10x50 til 6 990,- hos XXL, evt Meopta Meostar R1 3-12x56 til 6 499,- hos Jakt&friluft.

 

Disse etter kjapt søk. Tror kanskje den med lys blir litt dyr, men det spørs hvor rimelig jeg får fatt i ei høvelig børse!

 

Hvem kan være det gode kjøpet av Leupolden og Nikonen til mitt bruk?

 

Ser problemet med kombinasjonen toppjakt og skumringsjakt i og med at man på dagtid ikke trenger grovt retikkel, mens det er greit når det mørkner. Hva slags retikkel bør jeg se etter? Leupolden har tysk 4, mens Nikonen har Nicoplex (hvordan kan det se ut da, mon tro?). Eller "må" jeg ha med 56 mm lysåpning? Blir jo kveld og tidlig morgen når det gjelder skumringsjakt i så fall. Får heller holde seg unna svarte natta på reven.

Link to comment
Share on other sites

Det er en misforståelse mange gjør (sier ikke at du har gjort den) at opplyst retikkel veier opp for dårligere optiske egenskaper, men det man derimot får er muligheten for et fint retikkel for bruk på smål mål i godt lys, som da fort forsvinner i skumringa, men lyset gjør at du fortsatt har et siktepunkt.

Om holdet på fuglen ikke skal vesentlig over 150 meter, vil du fint klare deg med et tysk 4 retikkel uten lys, og dermed kunne legge penga i optisk kvalitet i stedet...

 

Nikonene går i alle fall for å være hakkete kvassere optisk enn den den Leupolden.

I samme prisleiet finner du også Zeiss Conquest (USA produsert). Går du for denne, så bør du absolutt koste på deg de ekstra 300kr for å få den med tysk 4 retikkel. Har selv hatt denne i 3-9x50 med duplex, kjempekikkert, men retikklet ble for tynt for å utnytte den maks...

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=12&idkategori=461&startrow=

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg ny kikkert på tur, som også skal brukes i skumring. Men siden jeg SKAL ha bredt synsfelt falt jeg på 1,5-6x42 (Kah, og mitt bruk er primært storviltjakt.

Med skal man se lite forskjell på en kikkert med 42 og 56 mm åpning, så lenge forstørrelsen holdes på 6x. Men skal man opp på større forstørrelser, så er man tjent av større lysåping. Alt selsagt mellom kikkerter av samme optiske kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg kommer neppe til å skyte noe på over femti meters hold i skumring uansett. Så da betyr det at jeg neppe trenger 50 - 56 lysåpning om jeg forstår det rett? 6x forstørrelse er for meg mer enn nok i skumring da. På toppjakt er det jo greit med inntil ca 12x

 

Har egentlig lyst på kikkert der jeg slipper så høye ringer i grunn.

 

Har en idè om at jeg med 40 åpning kan ha lave ringer, medium på 50 og høye på 56. Er jeg på jordet da? Eller må jeg ha medium på 40 og?

 

Hmmm... Valgets kalver her. Fått tips om Sightron SIII og, så en får se!!! :)

 

Da står det i grunn mellom Sightron, Nikon, Meopta og Leupold. Og det er nok flere... Bushnell 3200 feks.

 

Vurderer å sette en av disse oppå en Baikal IJ18 enkeltskudd i .222 eller .223. Hendig greie å dele og ha i sekken i det minste. Også er den billig, noe som gjør at jeg kan gå for sikte til 6 lapper i stedet for 3 - 4.

 

Evt går jeg for brukt boltrifle til opptil 4 lapper. Finnes kanskje nye alternativer i et av de to kalibrene som duger og? Litt skeptisk til brukt da en som meg ikke har greie på om løpet er modent for utskifting før jeg har prøvd den på skytebanen!

 

Det beste er jo så klart å finne en ferdig ekvipasje til max 8! Men da får en sjelden bra optikk kanskje. Man får lete litt...

Link to comment
Share on other sites

Skytehold er en ting, men man oppfatter bedre kontraster i mørket med høyere forstørrelse, sånn at høyere forstørrelse er å foretrekke.

 

Det som var avgjørende for meg var at jeg skulle ha max 1,5x som laveste forstørrelse, og da får jeg ikke mer enn 6x gå på i andre enden. En kikkert i samme serie med 56mm åpning ville hatt bedre mørkeegenskaper på 8x, men ikke merkbart på 6x, pga utgangspupillens størrelse. Mer å lese om slike ting i denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=676&hilit=faktorer+vel+kj%C3%B8p+av+kikkert

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo ikke kikkerten du spør etter, men jeg har en Zeiss 6-24x72, med retikkel 60. Dette et retikkel som har veldig tynne kors, med dott i midten med lys i. Var veldig skeptisk til de tynne trådene korset består av, da jeg er vandt med Zeiss 3-12x56 med Tysk nr 4, som er supergrove i forhold. Nå, etter endt hjortejakt med mye nattskyting, må jeg si at tynne retikkel funker utrolig bra, om optikken er bra. Lysprikken er jo bonus. Så kanskje du ikke skal bekymre deg for å kjøpe en kikkert med tynne kors, om optikken ellers er veldig bra, du kommer til å se veldig godt allikevel. Bare en erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Blir jo en liten parallell med en annen, herværende og nåværende, tråd om kikkertsikte dette, men den andre tråden er i en annen divisjon enn meg!

 

Ser at Jakt&friluft har en Brno Fox .222 til salgs. Den koster 5 000,- med kikkertsikte. Dette siktet har jeg aldri hørt om! Kjenner skepsisen brer seg som en svineinfluensaepidemi her! Sava Sporter 3-9x40! Hva i all verden er dette!?

 

De har en annen Fox i samme kaliber, uten kikkert, til 4 000,-. Kanskje mer å satse på enn den andre, og heller smelle på en kikkert jeg i det minste kjenner navnet på...?

 

Har kommet frem til at budsjettet mitt blir på 8 000,- og ikke ei krone mer. Det får holde. La oss si jeg kjøper denne til 4 lapper hos Jakt&friluft. Den har ikke montasje ut i fra bildene, så det kommer i tillegg. Gudene vet hvor mye en montasje koster til en slik. Da MÅ jeg ha en brukt (og kanskje en noe eldre en) om jeg skal ha noe som kan minne om kvalitet for å holde meg innenfor budsjettet. Dumt at jeg ikke kan legge i et par, tre lapper til, men da blir det ikke gaver til unga til jul! :oops:

 

Noen som vet om noe da mon tro? Leupold VXI 4-12x40 til 2 500,- feks? Er hos J&F den og. Sikler fremdeles på den European30'en i 4-12x40 til 3 600,- jeg har nevnt før og, men da må jeg få en god pakkepris, ellers må jeg spikke montasje sjøl! :roll:

 

Ellers har jo J&F et forferdelig provoserende tilbud på Schmidt & Bender Klassik 1,5-6x42 til 5 490,- da! Den holder da vel til toppjakt den og, og den har garantert bedre optikk enn amerikanerne jeg lurer på! Argh... :twisted:

 

Edit: Har sendt forespørsel på pris på Brno Fox'en til 4 med de tre alternativene. Så får en vente og se!

Link to comment
Share on other sites

Se på begge børsene. Kikkerten er trolig bare å kaste, men montasjen kan være bra. Da er i alle fall 500 kr spart der. Så kan du se på øvrig stand på børsa, stokk, blånering og sånne ting, om kanskje den med kikkert kan være verdt enda 500 til.

 

Så selger du kikkerten på finn.no for en tusenlapp og kjøper deg noe skikkelig ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har endt opp med å reservere kraftig (altså så å si 100 % på at det blir kjøp) Brno Fox'en. Fikk et tilbud som gnager meg inn i sjela, så da er jeg solgt... En nesten ny Remington 700 SPS .223 med Bushnell (av ukjent modell) en god del billigere tapte konkurransen...

 

Det blir en ny Leupold VXII 4-12x40 som følger med på lasset fra Arendal og ikke en brukt VXI 4-12x40 . Denne skulle vel holde fint til toppjakt, samt at den fungerer til litt utpå kvelden?

 

Hva slags retikkel bør jeg velge?

 

Denne kikkerten har LR Duplex, Fine Duplex og Leupold Dot å velge mellom. Har nevnt i eposten tilbake at jeg gjerne vil ha Duplex, men vurderer å velge Fine Duplex i stedet. Greit med fin tråd på lengre hold kanskje.

 

Denne har noe som heter Adjustable Objective.

 

Fra Leupold.com: "The Adjustable Objective makes precision parallax focusing for specific distances easy."

og: "Marked settings so you can quickly focus parallax for 25 yards, 50 yards, 100 yards, 200 yards, 300 yards, 400 yards, or infinity."

 

Og dette betyr at jeg må lese litt om hva i huleste disse gammelgreske greiene betyr!

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du skal kjempe om ensiffrete millimeter på 100 meteren trenger du ikke noe finere enn duplex. Om du har forhåpninger om å bruke den utover kvelden, så er selv vanlig duplex i fineste laget, men absolutt ett hakk bedre!

Ball-plex er bortkastet på ei jaktbørse i 223. Skyter du inn litt over på 100 m, så holder du rett på ut til 200. Skal du lengre enn det, bør uansett avstandsmåler inn i bildet, og du bør kjenne børsa godt nok til å vite hvor du skal holde...

Link to comment
Share on other sites

Det blir en ny Leupold VXII 4-12x40 som følger med på lasset fra Arendal og ikke en brukt VXI 4-12x40 . Denne skulle vel holde fint til toppjakt, samt at den fungerer til litt utpå kvelden?

 

Hadde en Leupold VXII 3-9x40, og synes den fungerte helt greit i skumring/dårlig lys. Sjølsagt ikke like bra som toppkikkerter til titusen fleire kroner under sånne forhold, men helt OK.

 

Mvh

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...