Jump to content

Nikon kikkertsikte


Linduvarri

Recommended Posts

Har aldri prøvd Nikon kikkert sikter, men har hørt bare lov ord om dem. Nikon bruker ikke å sette logoen sin på noe som ikke er bruk bart. Har Nikon Monarch håndkikkert og er mega fornøyd med den. Hadde jeg skulle ha kjøpt kikkert idag, så hadde jeg villa testen og vurdert en sånn Nikon. Litt morro at folk velger noe annet enn bare Zeiss og, for d finns andre alternativ og.

Link to comment
Share on other sites

Har ett par selv, sett i 2-3 andre. Konkludert med att jeg ikke trenger å bruke mer penger på kikkert..

 

Denne "Hypen" att bare de tre salige tyske er brukendes, er helt patetisk. Likevel mer enn tydelig støttet av mange på dette forumet.

 

Tysk optikk er "spitzer" dette vet alle, krangler ikke på det.

 

Att Nikon, Fuji, og Canon lager LIKE gode glass burde flere få vite.

Link to comment
Share on other sites

Har en 5-20x44 med BDC retikkel. Optiken er klar og fin. I motlys er den godt over gjennomsnittet bra, og med den medfølgende sol/regnskjermen fungerer den topp bare få grader fra sola.

 

Retikkelen er litt tykk for min smak, BDC er jeg IKKE sikker på er en fin ting, men det kan jo prøves.

 

"Noen" http://www.opticstalk.com/forum_posts.asp?TID=15930&PN=1 mener å ha testet mange kikkerter og kommet fram til at Nikon nok ikke gir mest holdbarhet for pengene. Men i mine øyne er de optisk helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Har både en Nikon Monarch 2,5-10*56 kikkertsikte, og en 8*42 kikkert. Er storfornøyd med begge deler. Men naturlig nok er det et par hakk opp til zeiss og dei andre i den prisklassa. Men den forskjellen synst eg er mest tydelig mellom kikkertane og ikkje kikkertsikta, dette basert på MANGE sammenligninger med zeiss og co. Kjem nok heilt sikkert til å innvistere i ein zeiss eller swarovski når tida (og økonomien) er inne for det. Til da storkoser eg meg med nikon :D

 

Synst egentlig det er veldig rart at ikkje det er meir snakk om Nikon som eit alternativ i mellomklassen. Finner dei også sjelden i tester, rart nok.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Nikon Monarc Gold 1,5-6x42 med #4 retikkel på en 375 Ruger.

Supert sikte til dagjakt, tidlig morgen og kveld, har lang øyeavstand og virker robust med bra optikk.

På samme måte som Leupold, har retikkelet en tendens til å få "brunfarge" i gitte lyssituasjoner.

Det plager ikke meg, og til prisen føler jeg at siktet holder godt mål.

Dette er ikke noe "bøsikte" og er heller ikke anskaffet med det i tankene.

 

Ingen erfaring med de større Nikon siktene, men vil tro ut fra det jeg har sett at de i det "øvre mellomskiktet" gir grei valuta for pengene.

Igjen er kanskje det viktigste å vurdere hva en egentlig har bruk for og hvilken type jakt en utøver?

En ungdom med godt syn som jakter forholdsvis lite natt/måneskinn trenger ikke nødvendigvis en Zeiss Victory...

Mitt første "bøsikte" var i mange år en Leupold VXIII i 3,5-10x50 med Heavy Duplex.

Det gikk helt greit det, men da var synet vesentlig bedre enn nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...