Jump to content

Mekanisk kvalitet på Bushnell Trophy


marlin .45-70

Recommended Posts

Hei.

Jeg er på utkikk etter en billig kikkert til skogsbørsa mi (en marlin i .45-70)

Jeg bruker stort sett rødpunkt på denne, men det kan være greit å ha en reserve kikkert til børsa også...

Lurte derfor på om Trophy`en klarer jobben (tenker da på rekyl ol.)? -Ikke optiske egenskaper-

Finnes der andre billigkikkerter som kanskje er bedre egnet?

 

-Chris

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt ein Bushnell Trophy, men dette var ein 4x40, så denne var ingen justeringer på. Men eg må sei at eg har hatt veldig god erfaring med den kikkerten. Den er ikkje den mest lyssterke, men den har holdt tett på hjortejakt her i grisgrente strøk i mange år, og fått litt juling har den også. Den har blitt plassert nedover stigen, for til slutt å havne på ei rifle som eg solgte i sommer..

Har ingen betenkeligheiter med å kjøpe Bushnelle Trophy iallefall.. Men du må tenke på prisen, du får ikkje alt til den prisen den koster, men ein god kikkert til jakt på dagtid, det vil eg aboslutt påstå..

Link to comment
Share on other sites

Skal nok ikke være langt unna at Bushnell Trophy er den kikkerten som har observert flest treff (og bom) på elg her på berget.

 

Har selv en gammel 3-9x40 som stod på en Star 223 jeg kjøpte brukt, som nå står på salongen. Den ser ut som for å virkelig ha vært mishandlet, og var tydelig eldere enn børsa, da den var strøken. Men virker til å gå jevnt på klikka og har heller ikke treffpunktforandring ved variasjon i forstørrelse. Optisk har jeg også sett mye som er værre, så om de holder samme kvelitet enda, så er det nok garantert kikkert for penga!

 

Alternativt har J&F en del Leupold på salg for tida, men om billigste Leupolden er noe bedre det er for meg uvisst. Legger du 3000 kr på bordet får du storebror (Leupold) VX-II med tysk 4 retikkel, som i alle fall går for å være solide saker for penga.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=-410&prodid=834

Link to comment
Share on other sites

Hadde ein Bushnell Trophy 3-9x40 som brått vart melkekvit på skytebana, etter ca. 3 års bruk. Dette var med Ruger M77, 308W. Montasjane var dei som fulgde med riflepakken når eg handla, og eg kan ikkje sjå noko merke om produsent på dei, men det har i alle fall ikkje vore noko problem med Leupolden eg kjøpte medan eg venta på garantireperasjonen. Har ikkje sett nokon grunn til bytte tilbake til Bushnellen, anna enn at den var lettare å stille inn. Leupolden krever skrujern/mynt, og har ikkje skikkelege knepp.

Link to comment
Share on other sites

Leupolden krever skrujern/mynt, og har ikkje skikkelege knepp.

 

Har du behov for å skru på kikkerten går jeg ut ifra du har ammo i nærheten. Har til gode å finne en kikkert med så stinge knepp at man ikke kan bruke randa i bakkanten på ei patron til å klikke med.

 

Mulig det er friksjonsjustering på VX-I men II'ern har i alle fall skikkelige klikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å bytte ut Zeiss`ene med Bushnell og Fontaine etter all den gode omtale de får for tiden. Så kan jeg heller legge pengene ekstra til en skikkelig børse.

 

VXI-I har ikke klikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å bytte ut Zeiss`ene med Bushnell og Fontaine etter all den gode omtale de får for tiden. Så kan jeg heller legge pengene ekstra til en skikkelig børse.

Jeg har tilfeldigvis en bushnell liggende, om mellomlegget er bra nok så skal du få bytte med den derre zeissen din

Link to comment
Share on other sites

Ruger M77 leveres med original stålmontasje inkludert i prisen. Den er både solid og stabil.

 

Hadde ein mistanke om det, ja, men turde ikkje påstå noko.

 

Ei lita telefonsamtale, og har fått bekrefta at pappa og hadde ein Bushnell, som vart øydelagt veldig fort (og reparert igjen). Der byrja korset og rotere.

 

Onkelen min hadde ein Fountaine, som ramla i stykker etter 10-15 år. Det var den dårlegaste kikkerten eg nokonsinne har prøvd i motlys, men det kan jo ha skjedd noko på dei 20-25 åra sidan den var ny.

Link to comment
Share on other sites

Bushnell sportsman kikkertene er ikke akkurat kjent for kvalitet i mekanikken men er da også det billigste av det billigste. Bushnell Trophy modellene og oppover i prisklassen ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å putte på noen børse. Har selv en Trophy på kombien og kvaliteten er god

Link to comment
Share on other sites

. Har selv en Trophy på kombien og kvaliteten er god

Tja kan vel diskuteres det :wink: . Hadde en Trophy i 3-9x42 som sto på elgrifla mi. Vel, jeg fikk forskjellige treffpunkt på forstørrelsene når jeg skaut. Mener det var en 8-10 cm forskell på høyeste og laveste forstørrelse. Treffpunktet gikk opp jo høyere forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...