Jump to content

Artikkel om Norsk (?) kule i siste nummer av Handloader


THS

Recommended Posts

Artikkelen var skrevet av Dr. Don Heath fra Norma Precision AB og han fortalte her om at han hadde fått besøk av en kjent Skandinavisk journalist som hadde med patroner ladet med en kule tilgjengelig på det norske markedet.

 

Kulen blir slaktet som ujevn og med bare kosmetiske riller som ikke avlaster trykket, da de både var for grunne og ujevne. På grunn av dette villle man med en 150grs. kule i .300 win mag for eksempelmåtte redusere ladningen til 30-06 hastigheter for å holde arbeidstrykket innenfor trykkstandard.

 

Jeg mener egentlig ingenting om dette, jeg bare gjenngir hva jeg leste. Av norske kuler vet jeg bare om PBP, som også kan passe denne beskrivelsen, men den er jo lovprist i norsk jaktpresse og har som jeg forstår mange fornøyde brukere.

 

 

Noen som har litt mer info om dette? Jeg ble jo litt nysgjerrig på om det finnes et norsk produkt som er amatørmessig laget, eller om dette rett og slett dreier seg om at Norge og Skandinavia har blitt brukt i artikkelen for å anonymisere en amerikansk produsent. Norge er jo som kjent på den andre siden av jordkloden og har isbjørn i gatene osv :D

 

Har Etterbrenner trykktestet noen norskproduserte kuler?

Link to comment
Share on other sites

God's nose. Jeg har lest artikkelen. Tviler egentlig på teorien din om at Norge blir brukt som noe skalkesjul. Tror nok at mye rart kan dukke opp under trykktesting med ordentlig utstyr. Norma har jo også en interessant historie i ladeboken om en høykapasitet 7mm, mangel på puss og høyt trykk.

Det jeg finner litt pussig er at kuleprodusenter som produserer for videresalg ikke får kvalitetssikret produktet med trykktesting før varen blir markedsført. Ingen navn er nevnt på produsent, så for mitt vedkommende er denne ukjent.

Link to comment
Share on other sites

Temaet homogene norskproduserte kuler har så vidt jeg har sett i dette forum ikke vært ensidig lovprist. Det blir rapportert om varierende resultat i vilt m.h.t. ekspansjon. Legering og leveringstilstand(grad av bearbeidingsherding/utgløding) kan muligens variere noe fra lot til lot på kulematerialet. Hmmm...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at det var PBP kuler som det er snakk om, da jeg var tilstede under testingen.

 

Med det sagt, så kan det godt hende at andre esker med PBP kuler har blitt bedre kontrollert av produsenten. Men hvordan skal en kjøper vite om den esken han kjøper i butikken på hjørnet er innenfor specs eller ikke? Skummelt...

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig lærdom med artikkelen er forsåvidt ikke hvilket kuleprodusent det var snakk om (selv om det er litt interessant for oss her i Norge), men hvor lite som skal til for at trykk kan gå langt over det forsvarlige, selv om man er innenfor data fra ladebøker. Det var som skrevet tilnærmet ingen ytre tegn til for høyt trykk på hylsen.

 

Ps. Han glemte å nevne i artikkelen at legeringen var adskillig hardere en andre tilsvarende kuler. Det var enighet der at dette også innvirket på resultatet. Jeg skulle tro at selv om kontrollen på diameteren av disse kulene tydligvis kan variere fra lott til lott, så er vel legeringen sannsynligvis ganske likt...

Link to comment
Share on other sites

Er det andre enn Bråten i Jeger, hund og våpen som har lovprist denne da?

 

Ikke meg bekjent, men da har man på en måte 1 av 2 hva det man kan kalle rene norske jakttidskrifter. Fikk forøvrig utslett hver gang jeg måtte lese om M98 og lyddemper i en eller annen form så jeg stoppet abonementet. Foruten jaktpressen har jeg et par skytekompiser som har vært veldig godt fornøyd med presisjonen med denne kula. Selv har jeg ingen erfaring med hverken denne eller andre homogene kuler.

Link to comment
Share on other sites

Foruten jaktpressen har jeg et par skytekompiser som har vært veldig godt fornøyd med presisjonen med denne kula. Selv har jeg ingen erfaring med hverken denne eller andre homogene kuler.

Eg har litt erfaring, med 185 grs PBP i 9,2x62, og den var ikkje spesielt imponerande presisjonsmessig i den vanlegvis presise børsa mi (M98 med S&L-løp). Ikkje spesielt tillitvekkande at kulene vog 191 grs heller - 6 grs for mykje... Men funksjonen i elg var upåklageleg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kompis som bruker(brukte) disse kulene i ei 30-06. Jeg var med og slaktet noen av hjortene han felte med de, og jeg er ikke imponert i det hele tatt, kulene har splintret seg hver gang, med medfølgende hull i vom, hals og ellers alle steder der splinete kunne finne veien.Beklager Off Topic.

Link to comment
Share on other sites

(...)Kulen blir slaktet som ujevn og med bare kosmetiske riller som ikke avlaster trykket, da de både var for grunne og ujevne. På grunn av dette villle man med en 150grs. kule i .300 win mag for eksempelmåtte redusere ladningen til 30-06 hastigheter for å holde arbeidstrykket innenfor trykkstandard.(...)

 

Akkurat det der tror jeg amerikanerne er voldsomt mye mer opptatt av enn meg. Jeg syns PBP tross dette fyller de fleste hull i sortimentet, og jeg tenker slik om den:

 

Fordel: Kan skreddersys.

 

Ulempe: Man bør kanskje bestille større kvanta for å ha noen kuler igjen etter at man har testet ferdig trykk/presisjon/ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

(...)På grunn av dette villle man med en 150grs. kule i .300 win mag for eksempelmåtte redusere ladningen til 30-06 hastigheter for å holde arbeidstrykket innenfor trykkstandard.(...)

Akkurat det der tror jeg amerikanerne er voldsomt mye mer opptatt av enn meg. Jeg syns PBP tross dette fyller de fleste hull i sortimentet, og jeg tenker slik om den...

 

Tja.. Er vel ikke bare Amerikanerne som tenker slik. Det at man kan gå ned i kulevekt og oppnå samme inntrengningsevne som tyngre tradisjonelle kuler, med økt utgangshastighet og ditto flatere kulebane, er jo gjerne hovedargumentet i markedsføringen av homogene kuler. Men igjen, jeg har ingen personelig erfaring med homogene kuler, selv om kuler jeg har brukt som Northfork og Swift A-Frame kanskje er i samme kategori rent praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...