Jump to content

Krutt til .223??


Ustu'n

Recommended Posts

Krutt betaler man det det koster, og om prisen som varierer 40-60 kr på en boks gidder man ikke svi av 300 kr i bensin for å spare 50 kroner en annen plass. Aner ikke hvor du bor i landet, så det blir vanskeligt å anbefale noe. Magne Landrø eller desse såkalt schau partnerene er vel Vithavouri forhandlere.

 

Du har jo 140, 150 og 160 krutt fra før, og da er det bare og kjøpe mere der det kom fra.

 

Ladeboken og tabellene fra Vithavouri forteller hva du kan bruke av krutt til dem enkelte kaliberne.

Link to comment
Share on other sites

Krutt til .223Rem? Avhengig av kulevekt, ønsket hastighet, børsas preferanser, pris og hva man måtte ha tilgang til: Vihta N120, N130, N530, N133, N135, N140, N540 (og sikkert noen til). Norma 200, 201, 202, N-11 (og sikkert noen til). Samt andre kruttmerker som ikke er like enkle å få tak i her på berget.

 

Ladeboken™ og andre ladebøker samt kruttfabrikantenes (Vihta, Norma etc.) ladetabeller er ofte grei lesing ;)

 

 

Men NB!!! Man bør ikke bruke samme krutt-type til alle praktisk mulige kulevekter! Jeg bruker N130 til lette (~50gr) kuler, og N540 eller N-11 til tunge (~75gr) kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar, att .223Rem hylsorna är för liten med VihtaVuori N-140 och N-540.
Jeg har ikke prøvd N140, for ifølge tabellene har den noe lavere volumvekt enn N540. Jeg kan derfor kanskje være enig med deg når du "mener" at .223-hylsa er litt knapp til N140. Selv om jeg har snakket med hjemmeladere som "mener" at de får helt greie resultater med N140...

 

Når det gjelder N540 har jeg noen ladedata og en smule erfaring. Jeg "mener" (ut fra egne ladeeksperimenter, kronografering og undersøkelse av hylser) at det er ikke noe problem å skremme en 75gr Partizan HPBT eller ei lignende kule opp i 800 m/s med N540. Faktisk har jeg vært et lite stykke over 800 (uten at jeg vil si hvor langt over). For f.eks. 75gr Swift Scirocco II kan nok N540 bli litt romstort, siden den kula er ukristelig lang og stjeler mye hylsevolum, men jeg har nå vært oppe rundt 800 med den kula også uten at det har knaset særlig stygt i det jeg har dratt i armen. Jeg har verken hatt spesielt komprimerte ladninger eller tydelige trykktegn med noen av disse kombinasjonene, og heller ikke med 75gr A-Max. Dermed "mener" jeg at du tar feil mhp. N540 kombinert med tunge kuler 8)

 

PS: Jeg har bare brukt Winchester- eller Lapuahylser til disse eksperimentene. Det kan godt være at andre, mer tykkveggete hylser kan gi andre resultater.

Link to comment
Share on other sites

Dette er tatt fra Hornady sin ladebok.

.223

 

40 gr kuler: N-120 og N-130

45 gr kuler: N-130, N-133 og N-135

50 gr kuler: N-130, N-133

52-53 gr : N-130, N-133 og N-135

55-60 gr : N-133, N-135 og N-140

68 gr kuler: N-135 og N-140

75 gr kuler: N-135, N-140 og N-540

 

 

John

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har du lest Bamruds tråd om skytterlagskrutt? Den ligger som "sticky" i samme kammer som tråden din (Ladekammeret » Riflelading). Der finner du det meste om hvilke krutt de forskjellige skytterlagskruttene "tilsvarer".

 

Jeg for min del vil anbefale deg å holde deg unna skytterlagskruttene en stund til. Skal du bruke skytterlagskrutt utenfor de bruksområdene som er oppgitt på boksene (6.5x55 og .308Win, Sierra MK og Norma DL), bør du vite litt om hva du driver med. Foreløpig virker du som om du med fordel kunne lært deg litt mer om krutt-typer, brennhastigheter og lignende før du begynner på den galeien. Kapittelet i Ladeboken om krutt-typer til riflelading kan være et greit sted å starte. Du kan også lære litt om temaet fra Portalartikkelen om N-11 til .223

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...