Jump to content

Jakt på ville bukker og kos med tamme koller :)


jaktlykke

Recommended Posts

I helgen var jeg så heldig at jeg fikk besøke Norsk Hjortesenter på Svanøy - dette var i forbindelse med lanseringen av boka "Hjortejegerne" som de fleste nå har fått med seg ;)

 

Alle deltakende jegere unntatt èn ankom Svanøy om fredagskvelden og vi ble innlosjert i et herskapshus fra 1700-tallet. Gode, dype og deilige senger gjorde det ekstremt fristende for meg å hoppe til køys med èn gang - (3 timer søvn natta før er ikke allverden å skryte av liksom) - men jeg motstod fristelsen heldigvis :)

 

wqpyk9.jpg

Alle sammen hadde med seg diverse snacks fra hjort - alt fra spekepølser til tørka hjortehjerter og det hele ble kronet med velsmakende heimebrygga øl.

 

2qsx6jl.jpg

Jeg tror nesten jeg drakk tre liter av brygget :shock: Men ølet var mildt og jeg var rett i kroppen som en linjal..?

 

2jesc3n.jpg

Det fantes et par lurvebikkjer her også – og de viste seg å være gode loshunder neste morgen :)

 

2d7ghhw.jpg

Tidlig neste morgen var det tid for å ta seg en tur ut på jakt. Våpen- og jaktkort blir sjekket og alle postene blir trukket på lodd. Sjefen forklarer og vi lytter nøye på anvisningene på hva slags dyr som er aktuelle å ta.

Det er gode poster alle sammen og det blir brukt bikkje for å drive dyr på post.

 

2efulut.jpg

Vi har fått postene fordelt og nå er vi klare for litt frisk Svanøyluft og jakt :)

 

Det er nokså typisk vestlandsvær; sur vind fra hulter til bulter og regn med både store og små dråper... postene våre ligger nokså tett (et par hundre meter mellom hverandre) og det er tilsammen 7 jegere som skal ut. Dyrene som er tillatt å skyte er koller, kalver og unge bukker med skrapgevir.

 

Og bare for å si det med èn gang; det ER vill hjort og ikke hegnhjort det er snakk om her. Det som kan gjøre ting litt vanskelige er at dyra her er vant til å bli jakta på slik at de lurer deg hele tiden.

 

30v0gh5.jpg

Jeg har en post som ligger mer eller mindre midt i hjortetråkket. Dersom dyrene skulle komme fra venstre så får jeg dem midt i fanget på kun 3-4 meter. Ellers har jeg oversikt ned i skogen der det er åpne glenner.

 

2w2hjt3.jpg

Tiden går og fantasien jobber – hva gjør jeg dersom hjorten kommer bak meg? Det er jo på innmari nærme at jeg ikke vil ha sjanse til å bruke kikkertsiktet – det må jo bli til å peike rett og slett :) Men tiden forflytter seg sakte og jeg døser faktisk litt av (fremdeles litt i søvnmangel). Brått høres losen fra en ivrig PBGV – her er hjorten på vei i retning min post!

Det er ganske uvant for meg å høre los; vi har ingen tradisjon for det her hvor jeg bor. Så det er spennende å høre hvordan losen drar seg nærmere og nærmere og jeg begynner for alvor å gjøre meg klar med børsa. Øyene mine fyker hit og dit; hvor vil hjorten komme? Og hva slags dyr er det? Bukk som er forbudt eller ei lovlig kolle?

Tanken har ikke før slått meg før det høres et smell fra naboposten – som ligger bare 70-80 m fra meg. Jeg er på alerten for vi har lov å skyte opptil 10 dyr og det kan jo komme noen min vei... men det gjør det dessverre ikke.

 

2w220yu.jpg

Vi avbryter etterhvert jakta og samles til lunsj på hjortesenteret. Den heldige skytteren er Oddekalv som har fått en ung kolle. Den var i selskap med en ungbukk som smatt unna.

 

Uvant for oss var det å ikke måtte ta seg av dyret etterpå; vi gikk i stedet inn til innhegningen der det befant seg borti 200 hjorter. De er avla som mat bl.a til det Kongelige Slott og restaurant Bagatelle og det forskes på hjort i alle varianter.

 

x3vj2o.jpg

Som dere ser så er det ingenting å si på gliset mitt; her er det hjort i massevis!

 

10xaufp.jpg

Jeg er litt fortapt her ja...

 

207t5so.jpg

Flere av dem var veldig tamme og her har vi på et brett en ung og ei gammal kolle :roll:

 

j8pd2f.jpg

Bukkene var et begredelig syn var alle sammen enige om. Det skyldes at de mangler gevir – noe som er gjort pga faren for at man blir skadet. Det å sage av gevirstengene var en sak som satt laaaangt inne hos sjefen på senteret; han ville i det lengste la de flotte dyra beholde prakten. Men det skjedde et par episoder med skader på folk og ikke minst koller og unge kalver som fikk punktert lungene sine med døden til følge, og dermed måtte de ta konsekvensen av det.

 

2dl4475.jpg

Men stusselig var det å se en flott 12-13 takker (vi så geviret seinere) uten hodepryden sin ja. Dette er Sture - en fantastisk flott bukk. Her passerer han meg på 1 m hold...

 

jhg19t.jpg

I Telemark har hjorten også gjort sitt inntok, og Peter gikk rett inn i rollen som hypnotisør av ei kolle. Mon hva han skulle overtale henne til å gjøre?

 

2lvfnte.jpg

Jeg må si at det gav meg en ahaopplevelse å se en hjort på dette viset – sjekk det blikket da! Det er NESTEN så jeg har lyst til å legge børsa fra meg.... men bare nesten altså.

 

5xj1fp.jpg

To av kollene var veldig kosesjuke. De fulgte etter oss overalt og forlangte å bli klødd bak ørene. Noe Peter – nok engang – måtte gjøre :)

 

1254d20.jpg

 

1491o2r.jpg

Dåhjort var det også her. Sky som bare pokker så de var det overhodet ikke aktuelt å nærme seg engang.

 

357lhxw.jpg

Slik så geviret ut til Sture, den store bukken vi så litt lenger oppe i tråden.

 

Om kvelden var det flott middag med høytidelig overrekkelse av signerte bøker, masse taler og de klarte til og med å lokke pilla utpå med gitaren (HELDIGVIS ingen bilder derfra *host*)

 

Noen av oss var fornuftige og gikk og la oss tidlig, mens andre la seg enda tidligere (som f.eks i 05-tida...)

Jakt hadde vi muligheten til men jeg lot den sjansen glatt gå fra meg da jeg stod opp og titta ut vinduet og så at regnet slo i bakken og vinden var betydelig. At det løyet noen timer seinere heftet meg ikke; jeg er ferdig med årets hjortejakt og er godt fornøyd med det.

 

Det jeg likte aller best med turen opp hit var faktisk å få se de levende hjortene – det fasinerte meg innmari mye. Jeg har fått et litt annet syn på disse vakre skapningene må jeg innrømme. Men – ikke verre enn at jeg skyter dem under jakta også til neste høst :)

 

294i8ty.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...