Jump to content

Fugl på pipa


Ragnar

Recommended Posts

Har jaktet hjort i mange år. Sitter nesten alltid på post, for det er vanskelig å smyge seg innpå hjorten utan at den oppdager deg først.

 

Når jeg har sittet på post, har jeg årlig hatt småfugler på geværpipa. Oftest har det vært gjerdesmett som er nokså nysgjerrig, men har også hatt rødstrupe og blåmeis. I slike situasjoner må du sitt helt i ro, helst ikke blunke. En enkelt gang var det en småfugl som satte seg på det oppslåtte beskyttelseslokket til geværkikkerten. Fuglen satt formelig i fanget på meg. Flott naturoppleving!

 

Regner med at andre har hatt tilsvarende opplevelser.

 

Ragnar.

Link to comment
Share on other sites

Satt i et jakttårn 3,5-4 m over bakken, med rekkverk bare på ene sida. Siden drevet gikk motsatt vei av det som var vanlig, hadde jeg det åpent bak ryggen. Jeg satt i halvsovne med haka i hendene og albuene på knærne, da en eller annen liten fjærball satte seg på rekkverket 20 cm froan nesa mi. Jeg våknet til av en bevegelse foran meg, åpnet øynene og skremte jo selvfølgelig fuglen - og kunne ha blitt skremt selv!! Skvatt til, og fikk heldigvis tak i børsa med ene hånda og treleggen ved siden av meg med den andre, i det jeg var på vei på rygg ned ut av tårnet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har også opplevd at fuglene besøker meg på posten. Alltid hyggelig det :)

 

Men jeg har en historie som jeg sannsynligvis og forhåpentligvis er alene om:

 

Dette var under høstens elgjakt. En tidlig september-morgen satt jeg stille og fredelig inne i elgtårnet med kaffekoppen i ene hånda og brødskiva i den andre. Plutselig kjenner jeg et kraftig smell i bakhodet, jeg mister både kaffekoppen og brødskiva + at jeg faller av stolen ned på gulvet :shock:

Min første tanke var "Ka i hælvette skjedde"...Så tittet jeg meg rundt i elgtårnet liggende på gulvet og plaskende i kaffe. Der lå det en død kjøttmeis med brekt nakke :shock:

 

Jeg hadde suttet så stille at kjøttmeisen hadde nok verken sett eller hørt meg. Men hvordan den greide å kollidere med hodet mitt er et mysterium :shock:

 

Nåja, jeg slapp unna med skrekken og et lite blødende sår i bakhodet, men kjøttmeisen hadde brekt nakken i det kraftige sammenstøtet.

 

Flaks at det ikke var en tiur! :wink: Da spørs det hvem som hadde brekt nakken. Jeg, tiuren eller oss begge :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Satt du med kamu over hodet? Den skulle nok inn blant løvbladene i mønsteret og sette seg på en gren.

 

Jeg hadde en helt vanlig svart caps på hodet, og den traff innertier med nebbet i det hullet bak på capsen :lol:

 

Synes det var veldig rart, da fugler pleier å ha en ekstrem kontroll og presisjon da de er i lufta :?

Denne uheldige spurven kunne jo ha hatt dårlig syn, men ikke vet jeg...

Link to comment
Share on other sites

...

Synes det var veldig rart, da fugler pleier å ha en ekstrem kontroll og presisjon da de er i lufta :?

Denne uheldige spurven kunne jo ha hatt dårlig syn, men ikke vet jeg...

 

Du har ikke en blankpolert frisyre ala Frode Alnæs da? Kanskje stakkarn angrep sitt eget speilbilde... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

>>Regner med at andre har hatt tilsvarende opplevelser.<<

 

Hadde eit innlegg der eg spurte om andre hadde hatt fuglar eller andre dyr heilt innpå seg når dei sat på post (sjå sitatet over).

 

Var ute og jaga hjort her ein dag, og nemnde då for ein av jegerane dette om å ha fugl på geværpipa. Han fortalde om ei morosam hending han ein gang sat på post. Då kom det ein gjerdesmett og sette seg på skjermen på lua hans. Han såg berre stjerten og nokre av klørne som krumma seg rundt skjermkanten. Så etter ei tid hoppa fuglen ned på geværpipa. Sikkert kjempeflott naturoppleving.

 

På You Tube kan ein sjå heilt utrulege videopptak, m.a. av at ei elgku kjem bort og snusar på pila på den sterke jaktbogen. Ein annan skrulling skaut ei pil rett inn i brystet på ein diger elgokse som stod på 2 meters hald. Han fekk seg ei skikkeleg overrasking når oksen gjekk rett i angrep!

 

Eg nemnde dette med uventa naturopplevingar for vaktmesteren på skulen vår. Han fortalde om ei natt han låg ute på bøen i måneskinn og skulle jakte hjort. Då kom det brått ei kolle inn frå sida. Dyret kom heilt bort til framskjeftet på geværet og snusa før det trakte seg tilbake.

 

Ragnar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...